روایت شهدا از انقلاب اسلامی و وصیت شهدای فشارکی در حراست از آن
روایت شهدا از انقلاب اسلامی و وصیت شهدای فشارکی در حراست از آن

انقلاب اسلامی منشا تحول عظیمی در تاریخ ایران و جهان گردید و دفاع مقدس در برابر تهاجم دشمنان شکل گرفت و شهدای والامقامی تقدیم شد ، در این نوشتار ،روایت و وصیت مکتوب شهدای فشارکی در خصوص انقلاب اسلامی تبیین شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

مرور تاریخ دفاع مقدس نشان می‌دهد برتری ایران اسلامی در برابر رژیم مجهز بعث عراق، در کنار رشادت‌های نیرو‌های سپاه و سایرین ، حضور بسیجیان داوطلب و عاشق بود . بسیجیانی که با اشتیاق وصف ناشدنی به جبهه ها شتنافتند و فداکارانه جنگیدند و برخی نیز عارفانه به شهادت رسیدند. وصایای آنان پیام آور توصیه های آنان بوده و رسالت نسلهای پس از ایشان را مضاعف میکند.

جامعه اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) نیز همپای ملت ملسمان ایران در پشتیبانی از دفاع مقدس برخواستند و از میان جامعه فشارکی‌ها ، تا کنون تعداد ۶۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. از این تعداد دو نفر خانم (مادربزرگ و نوه وی ) بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از ۸ الی ۳۴ سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیزهمچنان بی‌مزار مانده‌اند ؛ همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم است . در وصیت نامه های مکتوب آنان موضوعات مختلفی وصیت شده است . یکی از موضوعات مهم وصیت شهدای والامقام فشارکی ، وصیت انقلاب اسلامی می باشد، که چنین روایت کرده و وصیت کرده اند :

 

  • روایت شهدا از انقلاب اسلامی و حوادث آن

 

در متن وصیت‌نامه شهدای گرانقدر از انقلاب اسلامی و حوادث آن چنین روایت شده است  [۱]:

  1. بسم الله الرحمن الرحیم من چون یکی از فرزندان این آب و خاک و در ایران انقلابی اسلامی به رهبری امام خمینی، کرده ­ام و چون انقلابمان اسلامی است و اسلام مخالف ظلم و استبداد می‌باشد مسلمان بودن ما، ما را بر علیه امپریالیزم امریکا وادار کرد و پیروز شدیم و پایه‌های ظلم و استبداد را در ایران فرو ریختیم و منافق و پایگاه‌های ابرقدرت‌ها را از دست آن‌ها گرفتیم هنوز چند روزی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امریکا دست نشاندگانش را در کردستان بر علیه جمهوری اسلامی شوراند توطئه طبس را و ترور شخصیت‌ها را به کار برد و شکست خورد چه شایعه پراکنی هائی که نکردند و چه توطئه‌هایی که بر علیه این انقلاب نکردند (شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند علی)
  2. و هم اکنون جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران است که ابرقدرت‌ها از طریق صدام بعثی بر ما تحمیل کردند به شهرها و دهکده‌های ما حمله کردند و ضررهای مالی و جانی بسیاری به ما وارد کردند که خیال می‌کردند به دو یا سه روز و یا حداکثر یک هفته خوزستان را فتح می‌کنند لکن در گل فرو رفته و نه راه پیش دارد و نه راه بازگشت و من چون فردی مسلمانم به فرموده امام امت خمینی بت شکن به کمک برادران رزمنده خود در جبهه‌های جنگ می‌روم تا دشمن کافر را شکست دهیم و انشاء الله با پیروزی بر می‌گردیم و اگر هم که خدا شهادت را نصیبم کرد اولاً برای من گریه نکنید و برای من ناراحت نباشید به حال کسانی گریه کنید که قدر این انقلاب و امام را نمی‌دانند و نمی‌فهمند. (شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند علی)
  • وصیت شهدای فشارکی در حراست از انقلاب اسلامی

شهدای والامقام درخصوص تدوام انقلاب اسلامی شهدای گرانقدر چنین وصیت کرده‌اند [۲]:

  1. از انقلاب اسلامی، دفاع وحمایت کنید(شهید رضا جعفری فشارکی)
  2. و همیشه در صحنه حضور داشته باشید… و آرمان‌های انقلاب و امام را دنبال کنید. (شهید رضا جعفری فشارکی)
  3. و این انقلاب را یاری کنید که، تا ظهور حضرت مهدی (عج) پا بر جا باشد(شهید محسن مطلبی فشارکی)
  4. …ولی تقاضامندم که مرا ببخشید چون حال مسئله دین اسلام و انقلاب اسلامی در میان می‌باشد و ما باید یکی را برگزینیم که البته مرگ با عزت و آن هم مرگی که در راه خدا و اسلام و میهن باشد برای ما انسان‌های مسلمان از هر چیز با ارزش تر می‌باشد. (شهید جعفر جعفری فشارکی).
  5. چند مطلب نصیحت که با ملت ایران دارم این است که: اول دست از امام و انقلاب اسلامی برندارید و دوم اینکه باید خیلی حواستان جمع باشد که نکند خط انقلاب از اسلامی بودن آن بیرون برود که دیگر نه انقلابی می‌ماند و نه اسلامی. (نجف علی مطلبی فشارکی)
  6. همه ما می‌دانیم انقلابی که در ایران شد یک انقلاب اسلامی است. این روحانیت متعهد و مبارز بود که در صدر این انقلاب کار می‌کرد ما قدر این زحمات را بدانیم و همیشه پیرو آنها باشیم ما باید همیشه پیرو ولایت فقیه باشیم تا جان در بدن داریم از پیروی ولایت فقیه دست برنداریم.(شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  7. و پشتیبان امام و انقلاب باشید(شهید مجیدمطلبی فشارکی)
  8. امیدوارم مردم… درحفظ دستاوردهای انقلاب و محور اقتدار نظام فعال و پر نشاط باشند (شهید جواد خوشبخت فشارکی)
  9. و بدانید که هر روز در سختی‌ها امتحان می‌شوید، بدانید که انقلاب کردن آسان بود و لازمه انقلابی ماندن تحمل سختی‌ها می‌باشد، سختی‌های دنیا را تحمل کنید که شیرینی آخرت را همراه دارد. (شهیدمرتضی احمدی فشارکی)
  10. آری جنگ گرسنگی، گرانی، کمبود و بیماری و… دارد ولی وقتی کار برای خدا باشد هیچگونه احساس خستگی نمی‌شود، به تاریخ گذشته برگردید و ببینید مسلمانان صدر اسلام در شعب ابوطالب و جنگ خندق چه کردند آنان سختی‌ها را تحمل کردند تا اسلام پایدار بماند و فراموش نکنید که برای خدا قیام کرده‌اید. (شهیدمرتضی احمدی فشارکی)
  11. … اگر می‌خواهید که روح من خوشحال شود، راهم را ادامه دهید که راهم همان راه امام خمینی است و این مرد بزرگ را پشتیبانی کنید و این انقلاب را یاری کنید.( شهید مطلبی فشارکی)
  12. و انقلاب ما تا نابودی امپریالیسم و جوجه هایش ادامه خواهد یافت (شهید مهدی سلمانی فشارکی)
  13. جهاد با دشمنان خدا و رسول خدا و کسانی که ضد راه جامعه می‌باشند در این زمان که همه ی ابرقدرت‌ها سعی و کوشش می‌کنند تا انقلاب اسلامی ایران به نابودی بکشانند در این روزگار که دشمنان خدا سعی دارند، خون سرخ شهیدان اسلام را به تباهی بکشانند وظیفه ی چه کسی است که در مقابل این دشمنان مبارزه کنند، وجود کثیف شان را از سطح کره زمین پاک نماید. (شهید حسین سلمانی فشارکی)
  14. خدایا، این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل بگردان (شهید حسین سلمانی فشارکی)
  15. و اگر هم سالم برگشتم، امیدوارم که بتوانم یک مدت کوچکی به کشورم و هموطنانم بکنم که لااقل بتوانم سهم کوچکی از این انقلاب داشته باشم و بتوانم دین خودم را به نحو احسن ادا کنم. (شهید مجید محمدی فشارکی)
  16. و اما شما ‌ای جوانان نکند روزی… امام را تنها بگذارید و اجر هزاران شهید بی‌گناه را پایمال کنید (شهید مجید محمدی فشارکی)
  17. در این زمان که جبهه‌های گسترده علیه اسلام و انقلاب به وجود آمده و جبهه حق و مستضعفین به وجود آورده‌اند و هر بار دشمن با حیله‌ای جدید سعی در وارد کردن ضربه‌ای به پیکر این انقلاب اسلامی را دارد پس شما دوستان وظیفه‌ای سنگین دارید. (شهید محمد مطلبی فشارکی فرزند رمضان)
  18. این انقلاب را یاری کنید که تا ظهور حضرت مهدی(عج) پابرجا باشد و مواظب باشید که منافقین شما را گول نزنند و از خط امام هم بیرون نیایید.)شهید محسن مطلبی فشارکی(
  19. چند مطلب نصیحت که با ملت ایران دارم این است که اول دست از امام و انقلاب اسلامی برندارید و دوم این که باید خیلی حواس‌تان جمع باشد،که نکند خط فکر انقلاب از اسلامی بودن بیرون برود که دیگر نه انقلابی می‌ماند و نه اسلامی. (شهید نجف علی مطلبی فشارکی)
  20. و انقلاب‌مان را به سراسر دنیا صادر می‌کنیم نه تنها حکومت عراق جلوی ما نمی‌تواند بایستد بلکه تمام کشورهای دنیا نمی‌توانند مقابل سپاه اسلام مقاومت کنند (شهید مصطفی مطلبی فشارکی)
  21. امت حزب الله ایران تا برقراری پرچم خونین جمهوری اسلامی در سراسر جهان به مبارزه خود ادامه دهید (شهید علی محمد مطلبی فشارکی)
  1.  من به راهی رفته‌ام که حسین بن علی(ع) رفت. او فقط به خاطر برافراشتن پرچم لا اله الا الله و برقراری حکومت اسلامی جان عزیز خویش را فدای اسلام کرد. (شهید امیرحسین نقیان فشارکی)

[۱]  گنجینه معارف شهدا  (آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان فشارکی) ، ستاد یادواره شهدا ،  سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۱۲۲ و ۱۲۳

[۲]  گنجینه معارف شهدا  (آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان فشارکی) ، ستاد یادواره شهدا ،  سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷، ص ۱۲۰  الی  ۱۲۲

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و مولف کتاب گنجینه معارف شهدا (آخرین سفارش ها و نواهای آسمانیان فشارکی )