طرح تشکیل سازمان رزمندگان
طرح تشکیل سازمان رزمندگان

طرح تشکیل سازمان رزمندگان کمیته‌ی ایثارگران کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل سازمان رزمندگان را مورد پیشنهاد قرارداده و این طرح برای اجرا، نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس را دارد…. امام خمینی(ره): من‏‎ ‎‏می‌دانم که بسیاری از خانواده‌های عزیز شهدا و جانبازان و اسرا و‏‎ ‎‏مفقودین به خاطر مناعت […]

طرح تشکیل سازمان رزمندگان
کمیته‌ی ایثارگران کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل سازمان رزمندگان را مورد پیشنهاد قرارداده و این طرح برای اجرا، نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس را دارد….
امام خمینی(ره): من‏‎ ‎‏می‌دانم که بسیاری از خانواده‌های عزیز شهدا و جانبازان و اسرا و‏‎ ‎‏مفقودین به خاطر مناعت طبع و بزرگواری و اخلاق کریمۀ خود در‏‎ ‎‏مصایب و مشکلات زندگی به مسئولین مراجعه نکرده‌اند و یا‏‎ ‎‏مراجعه‌شان به حداقل بوده است. و همه نیز می‌دانیم که اکثریت‏‎ ‎‏این قشر و رزمندگان عزیز اسلام از طبقات محروم و کم‌درآمد‏‎ ‎‏بودند و مرفهین کمتر دل برای انقلاب سوختند، ولی وظیفه‌ی ماست‏‎ ‎‏که در حد توان و مقدورات قدرشناس زحمات آنان باشیم و من‏‎ ‎‏میل ندارم که این قدرشناسی فقط در حد تعریف و تمجید ظاهری‏‎ ‎‏خلاصه شود بلکه باید در همه نوع امتیازات اجتماعی و اقتصادی.‏

کمیته‌ی ایثارگران کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل سازمان رزمندگان را مورد پیشنهاد قرارداده و این طرح برای اجرا، نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس را دارد که پیش بینی می‌گردد با همت نمایندگان انقلابی و ایثارگر مجلس به تصویب نهایی رسد. باتوجه به فداکاری‌ها، رشادت‌ها، ازخودگذشتگی‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، مدافعان وطن، مدافعان حرم و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت؛ تشکیل این سازمان ضروری به نظر می‌رسید. در ساختار سازمانی سازمان رزمندگان پیشنهاد می‌گردد که چهار مدیریت قرار گیرد.

۱ -مدیریت پذیرش ۲- مدیریت حقوق و مزایا ۳- مدیریت خدمات رفاهی ۴- مدیریت حمایت از رزمندگان

مدیریت پذیرش: این مدیریت موظف است تا آمار رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم را بر اساس آمار اعلامی از سوی هر یک از نهادها و یگان‌های نیروهای مسلح اخذ و ثبت نماید و در راستای ارائه خدمات به رزمندگان نیروهای مسلح نسبت به صدور کارت ایثار اقدام نماید. مبلغ ۱۳۰۰۰ میلیارد ریال به ردیف‌های ۱۱۱۱۸۷ بودجه‌ی ۱۴۰۰ جهت کارت ایثار، ایثارگران- به نام سازمان رزمندگان- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای این امر اختصاص یافته است.

مدیریت حقوق و مزایا: در راستای بند (ب) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تبصره ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، سازمان رزمندگان نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران به کلیه آزادگان و ایثارگران واجد شرایط اعم از حالت اشتغال و غیرحالت اشتغال از محل ردیف ۱۳۱۶۰۰ و ۱۱۱۱۸۷ پرداخت نماید.

برابر بند ب ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده است در سال اول اجرای قانون برنامه، اعتبار مورد نیاز برای اجرای تبصره ماده۳۸ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کرده و از طریق سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به کلیه آزادگان و جانبازان واجد شرایط پرداخت کند.

مطابق مفاد ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران : حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل دستگاه‌های موضوع ماده ۲ این قانون که به صورت مردمی از سوی مراجع ذیصلاح نظیر نیروی مقاومت بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به جبهه اعزام و به دلیل حضور در جبهه یا بر اثر ترور، شهید، مفقودالاثر، جانباز از کارافتاده کلی و آزاده از کارافتاده کلی شده‌اند طبق مقررات همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.

تبصره – حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح براساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت میگردد.

مدیریت خدمات رفاهی: در اجرای بند (الف) ماده (۸۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل و با معرفی سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در کلان‌شهرها دو میلیارد ریال و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار جمعیت ۱.۶۰۰ میلیون ریال و در شهرهای بالای یکصد هزار نفر یک میلیارد و سیصد میلیون ریال و در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت یک میلیارد ریال و در روستاها هشتصد میلیون ریال وام قرض الحسنه با نرخ ۴% و با بازپرداخت ۲۰ ساله به رزمندگان تسهیلات ساخت و یا خرید مسکن اعطا نماید.مابه التفاوت سود سقف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال (۵۰۰۰) از محل ردیف ۱۱۱۱۸۷ توسط سازمان رزمندگان دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد.

در راستای اجرای جزء (۱) بند (ث) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم توسعه، دانشگاه‌های تحت پوشش وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری- بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی‌که از مشمولین این بند شهریه دریافت می‌نمایند، موظفند نسبت به اعطای معافیت حداقل ۳۰% شهریه به مشمولین ماده فوق اقدام نمایند. بار مالی نشای از اجرای این بند از محل ردیف ۱۳۱۶۰۰ و ۱۱۱۱۸۷ به مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال تأمین می‌گردد.

در راستای اجرای بند (ث) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ۳ ماده ۴۱ قانون جامع ایثارگران، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال در ردیف‌های ۱۳۱۶۰۰ و ۱۱۱۱۸۷ پیش‌بینی می‌گردد

بند ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه اشعار می‌دارد: دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی‌درصد(۳۰%) هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌های مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی
بهره‌‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری
معافیت از پرداخت سی‌درصد (۳۰%) هزینه از طریق هر یک از شرکتهای دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یکبار در سال
شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به‌منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست‌و پنج‌درصد (۲۵%) و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور شش‌ماه و بالاتر در جبهه را با رعایت مفاد وقفنامه در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد و آرامستان‌ها بدون أخذ هزینه اقدام نمایند.
بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی
بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی.

مدیریت حمایت از رزمندگان:

با توجه به اینکه وزارتخانه‌ها و سازمان ها تفاسیر متفاوت از قوانین رزمندگان دارند و می‌بایست سازمان رزمندگان در این مسئله بصورت قوی و مستدل جهت رفع ابهام قوانین مصوب رزمندگان که متضمن حمایت از رزمندگان باشد اقدام کند به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد تا مدیریت حمایت از رزمندگان در زیر مجموعه سازمان رزمندگان ایجاد گردد.

در راستای اجرای قانون تفسیر بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران معزز که در تاریخ ۲۷/۰۷/۹۹ به تصویب مجلس رسیده و در نامه ی شماره ی ۹۱۶۹۸ مورخ ۱۵/۰۸/۹۹ ریاست محترم جمهور جهت اجرا ابلاغ گردیده است؛ سازمان رزمندگان موظف است تا با معرفی و حمایت از رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان که در کلیه دستگاه اجرایی موضوع ماده۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مشغول بکار بوده اند برای تبدیل وضعیت براساس شرایط مشروحه در قانون به رسمی قطعی تبدیل اقدام نمایند