بصیرت عاشورایی ضرورت پیروزی بر هجمه‌های دشمن
بصیرت عاشورایی ضرورت پیروزی بر هجمه‌های دشمن

فردا تاسوعا و روز بعد عاشورای حسینی‌(ع) است. گرچه در آن ظهر سرخ عاشورا و در صحرای آتشین کربلا قامت رعنای فرزند پیامبر خدا را در خون کشیدند، اما فریاد عدالت‌خواهی‌اش در جان زمان رخنه کرده و اکنون قرن‌هاست که عزاداران سینه‌سوخته‌اش تمام وجودشان را خلوص معنوی حسینی فرا گرفته و ظاهر و باطن‌شان غرق […]

فردا تاسوعا و روز بعد عاشورای حسینی‌(ع) است. گرچه در آن ظهر سرخ عاشورا و در صحرای آتشین کربلا قامت رعنای فرزند پیامبر خدا را در خون کشیدند، اما فریاد عدالت‌خواهی‌اش در جان زمان رخنه کرده و اکنون قرن‌هاست که عزاداران سینه‌سوخته‌اش تمام وجودشان را خلوص معنوی حسینی فرا گرفته و ظاهر و باطن‌شان غرق ماتم است و همچنان که در روایت‌ها داریم در کربلا، حضور حسین(ع) به عشق معنا بخشید و انقلابش اسلام را زنده نگاه داشت و شهادت مظلومانه‌اش تضمین جاودانگی در زمان‌ها و زمین‌هاست.
حسین(ع) با حماسه عاشورا به نسل‌های بعد درس آزادگی و حرّیت را آموخت و با جوانمردی و شجاعت، جرأت دادخواهی را به مظلومان عالم داد. عاشورا با تابشی از جنس نور حق، امید را در دل دوست و ترس از هلاکت را در دل دشمن انداخت.
این روزها با وجود فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد شده، اما به‌راحتی می‌توان عمق عشق و ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) را در جان مردم احساس کرد که چطور برای خدمت به عزاداران سر از پا نمی‌شناسند و جان و مال خود را در این راه هزینه می‌کنند و چه زیبا گفت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
اسلام ناب محمدی(ص)
در پرتو واقعه کربلا
هر حماسه و حادثه‌ای هرچند حقیقی اگر دستخوش تحریف‌ها و بدعت‌ها قرار بگیرد قطعاً از هدف اصلی دورمانده و بر علیه خود عمل می‌کند. اما حادثه‌ای همانند حادثه کربلا که ماهیت ضداستبدادی و هویت عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی دارد با وجود تلاش‌های مستکبران عالم برای تحریف و تخریب آن به دلیل منافات داشتن با مصالح و منافعشان، همچنان حماسه‌ای جاودانه باقی مانده و چه بسا پرشکوه‌تر و پرقدرت‌تر و مؤثرتر از هر زمانی است و هر سال مراسم عزای حسینی پرشورتر برگزار می‌شود.
«حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبری» استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «عاشورا اسلام ناب و آن حقیقت اسلامی  را که پیامبر اعظم(ص) آورده بود حیات بخشید. یعنی همه تحلیل‌گران حوادث تاریخ هیچ حادثه‌ای را در احیاء و زنده‌کردن اسلام ناب محمدی(ص) به جز پدیده عاشورا معرفی نکرده‌اند. حتی انقلاب اسلامی ما که امروز پرچمدار بیداری اسلامی و احیای اسلام و به صحنه آوردن دین در عصر جدید هست، خود پرتوی از مسئله عاشورا و الهام گرفته از عاشورا و در امتداد تاریخ عاشوراست. بنابراین می‌شود با قاطعیت و به روشنی گفت، هر آنچه که از حقیقت اسلام برای ما باقی مانده محصول حرکتی است که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سال ۶۱ هجری انجام دادند و در واقع این حادثه باعث زندگی و استمرار حیات اسلام شد.»
وی تصریح می‌کند: «با این مفروض که هم تحلیل‌های تحلیل‌گران چه کسانی که صرفاً پدیده را تاریخی توصیف کرده، یا فلسفه تاریخ گفته و یا در حوزه‌های اجتماعی و جامعه‌شناختی این پدیده را به بحث گذاشته‌اند و یا حتی به لحاظ تربیتی و یا روان‌شناختی قضیه عاشورا را مطرح کرده‌اند و کسانی که سازوکارهای اسلامی را در بیان و قلم پیامبر و ائمه پیش از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یعنی امیرالمؤمنین و حضرت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین فاطمه زهرا(س) بیان کرده‌اند، همه بر این حقیقت تکیه و تأکید دارند و در واقع این پدیده و پیش‌بینی‌هایی که ائمه(ع) نسبت به این پدیده داشتند و آثار او را هم امروز در دنیا شاهد هستیم.»
حجت‌الاسلام علی اکبری در ادامه می‌گوید: «ما الان روز به روز علاوه بر احیای دین و معنویت در جوامع بشری شاهد احیاء و زنده‌شدن محرم و مجاهدات، سلحشوری، شهادت‌طلبی و مقاومتی که حضرت اباعبدالله(ع) به بشریت داد، هستیم. ما شاهد هستیم که در منطقه این روحیه در بین طرفداران اباعبدالله(ع) روز به روز افزایش یافته و پیروزی‌ها و فتوحاتی که برای جهان اسلام حاصل شد، به خاطر پیروی از همین روحیه و در ادامه خط مقاومتی است که حضرت اباعبدالله شروع کرده و ادامه‌دادن خط عزت‌طلبی و فداکاری در راه دین و گذشتن از زندگی، مال و فرزند برای دین است این چیزی است که ما در منطقه روز به روز آثارش را شاهد هستیم.»
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه می‌افزاید: «بنابراین اصلی‌ترین پیام حادثه عاشورا، بازگشت به حقیقت اسلام ناب محمدی(ص) و بازگشت به ارزش‌های والای اسلامی است. همان ارزشی‌هایی که در ابتدا پیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح کردند و در قرآن آمده جهاد، شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، برجسته‌کردن ارزش‌ها مثل؛ فداکاری و ایثار و فعال‌بودن، بی‌تفاوت نبودن، به میدان آمدن و همین چیزهایی که به‌عنوان شاخصه‌های انقلابی، اسلام انقلابی، اسلام علوی و ناب، اسلام حقیقی، نه یک اسلام قشری، سطحی و تک‌بعدی که بنی‌امیه ترویج کرده بودند.»
وی تأکید می‌کند: «گرچه سوء‌استفاده‌هایی از این بازگشت به اسلام و بیداری اتفاق می‌افتد و دشمنان انجام داده و انجام خواهند داد، اما زلالی این حرکت و شفافی آن و خاصیت و اثر ماندگار این حرکت همه این تحریف‌ها و همه این حواشی را به کنار خواهد زد و ان‌شاء‌الله به ظهور حقیقت اسلام که توسط فرزند خلف اباعبدالله الحسین(ع) اتفاق خواهد افتاد منجر خواهد شد.»
حجت‌الاسلام علی‌اکبری با بیان اینکه امروز شرایط ما نیز همچون اباعبدالله است، یزیدی هست و دینی هست که در خطر است، تصریح می‌کند: «امروز رویارویی حق و باطل به اوج خود رسیده و این جریان هنوز هم ادامه دارد. بلکه شفاف شده است و برای همگان روشن است که اسلام یک طرف و کفر یک طرف و همه کفر به میدان آمده و این مطلبی است که نه فقط در عرصه‌های نظامی بلکه در هر نقطه‌ای بتوانند سرکوب می‌کنند، از شرق و غرب عالم گرفته ، در عرصه‌های فرهنگی تمام توان و قدرت و قوت نرم دشمن به میدان آمده تا اسلام را معکوس کند و اسلام وارونه‌ای را ترویج کند. همان اسلام اموی و آمریکایی را می‌خواهند ترویج کنند واز حقیقت اسلام ناب جلوگیری کنند. در عرصه اقتصادی ملاحظه می‌کنید که هیچ دوره‌ای چنین شرایط مقابله اقتصادی با جهان اسلام نداشته و در عرصه امنیتی و اطلاعاتی و کارهایی که دستگاه‌های جاسوسی، امنیتی دنیا بر علیه اسلام می‌کنند به اوج خود رسیده و شرایط کاملا عاشورایی است.»
وی ادامه می دهد: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» امروز تحقق پیدا کرده و امید داریم که طرفداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) این موقعیت را عمیقا درک کنند و با بصیرت همانند مردم ایران در میدان بمانند تا ان‌شاءالله مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) را عینیت ببخشند و پیاده کنند و بشریت را از این وضعیت توحش‌آمیز و ظالمانه‌ای که در آن قرار گرفته نجات بدهند.
این استاد دانشگاه درخصوص تاثیرات حماسه عاشورا در زندگی امروز می‌گوید: «همچنان که همیشه ایام محرم، ایام بیداری و آگاهی‌بخشی و آشنا شدن با نقشه‌های یزیدیان بوده، در این دوره انتظار این است به‌ویژه جوانان و نسل جدید که با پرهیز از حواشی و آفات و آسیب‌هایی که متوجه بعضی از عزاداری‌هاست با دقت و بصیرت درس‌های اصلی و پیام‌های اساسی نهضت عاشورا را همگان فرابگیرند،  پیام‌های واقعی حرکت اباعبدالله(ع)  اصلاح در امت، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه دین و… آثارش کاملا هویداست.»
وی تصریح می‌کند: «امسال بنده مشاهده می‌کردم استقبال پرشکوه و عظیم مردم در شهرهای مختلف را که مهیا می‌شدند و برنامه‌ریزی‌ها نشان دهنده این بیداری روز افزون است و امروز غرب در حال افول است و دین اسلام و معنویت در حال رشد است. مهم‌ترین شاخصه روی آوردن مردم به دین همین عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت محرم و مصائبی است که بر حضرت و خاندان پاکشان رفته و این راه را ادامه می‌دهیم تا به نتایج خوب آن همچنان که به ما وعده داده‌اند برسیم و ان‌شاءالله نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ثمر خواهد نشست.»

۱۶ شهريور ۱۳۹۸

سرویس کیهان » اخبار

نگاهی به پیام‌های مکتب عاشورا برای جامعه امروز – بخش پایانی

بصیرت عاشورایی ضرورت پیروزی بر هجمه‌های دشمن

سمیه دولتی