۹ دی جشن بلوغ فکری و بصیرت سیاسی مردم انقلابی
۹ دی جشن بلوغ فکری و بصیرت سیاسی مردم انقلابی

وقتی پای هتک حرمت به عاشورا و مقدسات به میان آمد و از حنجره نامبارک فتنه‌گران این شعار سر داده شد که «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است» دیگر حجت بر مردم تمام شد! حماسه ۹ دی پاسخ روشن و دقیق مردم به تمام هتک حرمت‌ها و نیات شوم فتنه‌گران بود. این حماسه، بیداری […]

وقتی پای هتک حرمت به عاشورا و مقدسات به میان آمد و از حنجره نامبارک فتنه‌گران این شعار سر داده شد که «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است» دیگر حجت بر مردم تمام شد! حماسه ۹ دی پاسخ روشن و دقیق مردم به تمام هتک حرمت‌ها و نیات شوم فتنه‌گران بود.
این حماسه، بیداری بزرگ و نقطه پایانی برای فتنه پس از انتخابات بود که دشمنان بیرونی نظام را نا امید کرد و انسجامی هم در درون شکل گرفت.
نقش رهبری در بصیرت مردمی
صدای یکپارچه ملت ایران بر اساس اصل ولایت و صیانت از آرمان‌های انقلاب در ۹ دی رخ داد و مهر تأییدی بر اندیشه ولایت فقیه بود که باعث شد ملت ایران هیچ‌گاه دست‌های خائن را که همواره سعی داشته‌اند با دشمنان همسویی داشته باشند-فراموش نکرده و هم نوا با خائنان حرکت نکنند.
مردم در حوادث پس از انتخابات، پشت سر رهبری با بصیرت وارد شدند و نشان دادند که مسائل و موقعیت کشور و نظام را به خوبی درک می‌کنند. از این‌رو تظاهرات ۹ دی در تاریخ ۳۲ ساله انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود. موج عظیم اعتراضات مردمی و خیل گسترده جمعیت نظیر نداشت. میزان حضور مردم حتی از میزان مشارکت در انتخابات نیز فراتر رفت.
بدون شک اگر درایت و بصیرت رهبر معظم انقلاب و همراهی و هوشیاری مردم نبود و آنان با ولایت فقیه همراه نمی‌شدند، آتش فتنه به این زودی‌ها خاموش نمی‌شد و پیامد منفی بیشتری را برای کشورمان به دنبال داشت. درایت، تدبر، مدیریت و مهربانی معظم له در آن مقطع حساس باعث شد، جامعه بیشتر از آن اسیر فتنه جویی‌های دشمنان نشود و بتواند راه خود را ادامه دهد. نهم دی ماه به عنوان حماسه عظیم حضور میلیونی مردم در دفاع از آرمان‌های انقلاب و تجدید میثاق با ولی فقیه، در سال ۸۸ در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده و ماندگار خواهد بود.
پرویز سروری عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «۹ دی یکی از روزهای به یادماندنی تاریخ انقلاب اسلامی است که به عنوان یک نماد و پرچم پرافتخار بصیرت ملت ایران باید همیشه زنده بماند.»
وی ادامه می‌دهد: «بزرگداشت این روز یعنی تقویت نیروی مقاومت و بصیرت، ما در ۹ دی مواجه با یک جنگ گسترده احزاب بودیم فتنه ۸۸ در اصل جریان آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، اسرائیلی‌ها، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و متاسفانه کسانی که مدعی انقلابیگری بودند که دست در دست هم گذاشتند، هم صدا و هم نوا جنگی را علیه ملت مظلوم به راه انداختند.»
سروری می‌افزاید: «دشمن در فتنه ۸۸ دقیقا در نقطه قوت ایران حرکت کرد تا کشور را به ضعف بکشاند. به این معنی که ملت ایران یک رکورد تاریخی مشارکت در انتخابات را رقم زد، مردم سالاری دینی را به رخ دنیا کشید، و توانسته بود نشان دهد که با همه توطئه‌ها، ملت ما همچنان در مسیر انقلابی خود حرکت می‌کند به همین جهت دشمن تمام ظرفیت‌های خود را به کار برد تا این دستاورد را خدشه دار کند.»
عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اضافه می کند: «متاسفانه تعدادی از افراد غافل و معاند در داخل آتش بیار معرکه شدند و نتیجه این شد که فرصت تاریخی ای که می‌توانست دستاورد عظیمی برای احقاق حقوق ملت ایران باشد متاسفانه با هم افزایی دشمن و فریب خوردگان داخلی تحت‌الشعاع قرار گرفت.»
وی تاکید می‌کند: «یکی از مهم‌ترین و برجسته ترین اتفاقات ۹ دی نقش رهبری است با وجود این که عده‌ای رهبری را تنها گذاشتند و عده‌ای از خواص هم در آن مقطع تاریخی نتوانستند به رسالت خود عمل کنند، اما ایشان یکه و تنها در کنار ملت  و انقلاب ایستادند و تمام توطئه‌های شرق و غرب را نقش بر آب کردند.»
سروری با اشاره به مدیریت رهبری در آن بلوای عظیم می‌گوید: «این که رهبری انقلاب در آن ماجرا تاکید کردند که بین مردم و فتنه‌گر تفاوت قائل شوید، باعث شد همان‌هایی که در اعتراضات خیابانی شرکت کرده بودند، متوجه شوند شعارها و وعده‌های فتنه گران  تو خالی است، در نتیجه همان کسانی که در راهپیمایی ۲۵ خرداد شرکت کرده بودند، در راهپیمایی عظیم ۹ دی حضوری قاطعانه پیدا کردند.»
عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح می‌کند: «رهبری با مدیریت بی‌نظیر خود توانستند طرفداران هر دو نامزد را در کنار هم و در برابر فتنه‌گران قرار دهند و همین منجر به رقم خوردن حماسه عظیم ۹ دی شد.»
وی یادآور می‌شود: «اما نکته‌ای که باید عنوان درس از حماسه ۹ دی بیاموزیم این است که باید بدانیم که خواص زمانی مورد احترام ملت و نظام هستند که در چهارچوب نظام و رهبری حرکت کنند و وقتی از این چارچوب خارج شوند، دیگر هویت آن‌ها از دست  می‌رود و  نمی‌توانند به عنوان نخبه قلمداد شوند. از سوی دیگر ملت هم نشان دادند اگر خواص بخواهند عقب بمانند، ملت پشت سر آن‌ها حرکت نخواهد کرد و در پشت رهبر انقلاب به حرکت طوفانی خود ادامه خواهند داد.»
سروری با اشاره به این که موضوعات بسیار مهمی در حماسه ۹ دی وجود دارد، اظهار می‌دارد: «حافظه تاریخی ملت ممکن است زوایای مختلف حماسه ۹ دی را فراموش کند، بنابراین نیاز است این حماسه زنده نگه داشته شود و مردم همواره بر عمق فاجعه و فتنه بصیرت پیدا کنند تا بتوانند تمییز درستی از خطوط قرمز و دشمن و دوست داشته
باشند.»
زمینه‌های مهم شکل‌گیری حماسه ۹ دی
شاید علت اصلی شکل‌گیری حماسه ۹ دی در ظاهر انتخابات ۸۸ و اعلام تقلب در انتخابات توسط کسانی بود که پیروز انتخابات نبودند به واقع این صورت مسئله بود و واقعیت چیز دیگری بود. کسانی که در انتخابات شرکت نکرده بودند و یا اگر هم رأی دادند، مقصود دیگری داشتند، قصدشان انتخاب رئیس‌جمهور نبود. مخالفان جمهوری اسلامی ایران براین عقیده‌اند که فضای سیاسی ایران در همه زمینه‌ها برای بهره‌برداری و عملیاتی کردن الگوهایی چون انقلاب رنگی آماده است.
براین اساس، جمهوری اسلامی چون نظامی است که یکی از لایه‌ها و رویه‌های آن را به هر ترتیب، انتخابات شکل می‌دهد و «نظام انتخاباتی بالنسبه فرصت خیزی دارد و از این‌رو، مستعد الگوهایی همچون انقلاب رنگی است»
در فتنه سال ۸۸ تعدادی از خواص مردود، که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده بودند، طغیان کردند؛ همه چیز و همه کس را متهم نمودند و حتی حاضر شدند با دشمنان قسم خورده نظام همسو و همراه شوند و به طور مستقیم از بیگانگان خط بگیرند و به نسخه‌های آن عمل کنند و تا حد براندازی نظام پیش روند و کشور را به اغتشاش بکشانند و به قتل و غارت دست بزند، یا از فتنه‌انگیزان و غارتگران حمایت کنند و با سخنان دو پهلو و غیرشفاف، فتنه‌گران را حق و خواسته‌هایشان را مشروع و قانونی جلوه دهند تا زمینه را برای فتنه‌گران مساعد سازند.
اما رهبر معظم انقلاب هوشیارانه و با صلابت و با اقتدار درست یک هفته بعد از برگزاری انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه، آب پاکی را روی دست ناپاک آمریکا و صهیونیست‌ها و بدخواهان داخلی ریختند و در بیاناتی نقشه دشمن را نقش بر آب
کردند.
از دیگر زمینه‌های اصلی شکل‌گیری حماسه ۹ دی می‌توان به هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره کرد که باعث جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی مردم ایران شد. اوج حرکت این افراد در روز عاشورا گویای این بود که آنها معتقد به ارزش‌ها و مظاهر اسلامی از جمله امام حسین(ع) و عاشورا نبودند و به همین دلیل روز عزای حسین(ع) را به جشن تبدیل کردند و به صفوف نماز عزاداران و افرادی که بر حسب ظاهر چهره حزب‌اللهی داشتند، حمله کردند و شعار‌هایی دادند که نشانگر مبارزه اساسی با نظام اسلامی  و اصل ولایت بود و همین مردم را به صحنه کشاند.
این هتک حرمت به عاشورا و عزاداران حسینی، ملت ایران را نگران و چشمان آنان را گریان کرد و ۹ دی ماه واکنش به این حرکت و اعلام حمایت از ولایت و شخص مقام معظم رهبری بود.
بصیرت افزایی و تشخیص سره از ناسره
امین اسدی عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: حضور عاشورایی مردم حماسه‌ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زرین دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می‌آید.»
وی ادامه می‌دهد: «حماسه ۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز بصیرت تبدیل به یوم‌الله و ماندگار گردید.»
اسدی می‌افزاید: «روز ۹ دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می‌شناسند و هرگز فریب حیله‌ها و نیرنگ‌های آنان را نمی‌خورند و مردم ایران نشان دادند که با بصیرتند و در میان گرد و غباری که فتنه‌گران به پا کرده اند هرگز، نه راه را گم می‌کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا ولایت فقیه است،
برمی‌دارند.»
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح می کند: «در نهایت روز۹ دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند. ۹ دی ماه ۱۳۸۸، جشن بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی بود.»
وی اضافه می کند: «بدون شک اگر درایت و بصیرت رهبر معظم انقلاب و همراهی و هوشیاری مردم نبود و آنان با ولایت فقیه همراه نمی‌شدند، آتش فتنه به این زودی‌ها خاموش نمی‌شد و پیامد منفی بیشتری را برای کشورمان به دنبال داشت. درایت، تدبر، مدیریت و مهربانی معظم له در آن مقطع حساس باعث شد، جامعه بیشتر از آن اسیر فتنه جویی‌های دشمنان نشود و بتواند راه خود را ادامه دهد.»
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به این که  ۹ دی ماه به عنوان حماسه عظیم حضور میلیونی مردم در دفاع از آرمان‌های انقلاب و تجدید میثاق با ولی فقیه، بعد از فتنه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده و ماندگار خواهد بود. اظهار می‌دارد: «یکی از مهم‌ترین روش‌های رویارویی با فتنه، شناخت راه حقیقی توحید و داشتن راهبری امین و الهی است که با تمسک به سیره و سنت وی، بتوان مسیر پر آسیب زمانه فتنه را با امنیت گذراند.»
وی تاکید می‌کند: «اگر شناسایی دشمن به درستی صورت گیرد، می‌توان در رویارویی با فتنه، ویژگی‌های مختلف دشمن اصلی، توطئه‌ها و نقاط ضعف و قوت و مراکز و منابع و امکانات آن را به خوبی شناخت و از تمامی این اطلاعات به درستی استفاده کرد.»
اسدی اضافه می‌کند: «از دیگر روش‌های رویا‌رویی با فتنه داشتن بصیرت فکری و عملی است که سبب تحقق فعلی در اعمال و رفتار انسان می‌گردد. بصیرت در عرف سیاسی یعنی فرد، قدرت تشخیص مسائل پیچیدة سیاسی و اجتماعی و قدرت درک فهم درست آن را برای دستیابی به راه صحیح منطبق با عقل و شرع داشته باشد. صاحب بصیرت کسی است که بتواند هنگام فتنه و بحران، حق را از باطل تشخیص دهد و موضع مناسب اتخاذ کند و بتواند در فضای غبارآلود و در تاریکی‌ها، شاخص‌ها را بشناسد و راه حل مناسب را پیدا کند و به کج راهه نرود.»
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه می دهد: «کسانی در حماسه ۹ دی به خیابان آمدند و از نظام و رهبری دفاع کردند که شاید از وضعیت معیشتی و مادی خود شکایت داشته باشند، اما آمدند. کسانی به خیابان آمدند که شاید انتظارش را نداشتیم، اما آمدند. قدر این حضور آگاهانه و این حماسه باشکوه و این ملّت بزرگ را بدانیم و شکرگزار آنها باشیم.»
وی تاکید می‌کند: «حماسه ۹ دی باید جایگاه ویژه ای در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پیدا کند تا از این طریق در حوزه شعر و معنا و داستان بتوانیم حماسه عاشورا را به حماسه ۹ دی پیوند زنیم. بنابراین مؤلفان کتاب‌های درسی به عنوان یک وظیفه باید بکوشند مطالب درسی را بیشتر به سمت موضوعاتی متمرکز کنند که همه واژگان حوزه‌های مضامین متفاوت حماسه ۹ دی را با خود حمل می‌کنند.»
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی  خاطرنشان می‌کند: «ادبیات حماسه ۹ دی نه تنها نباید جنبه شعاری داشته باشد بلکه در ضمن این که به مخاطب آگاهی و معرفت می دهد باید مسائل دینی و مذهبی، مفهوم ایثار، شهادت، جوانمردی، آزادگی و رشادت را آشکار کند.»

سرویس کیهان » اخبار

هدیه آقاپور

۰۸ دی ۱۳۹۸