تفکر فراگیر بسیجی مهم‌ترین ابزار پایداری جامعه اسلامی
تفکر فراگیر بسیجی مهم‌ترین ابزار پایداری جامعه اسلامی

بسیج یعنی گردآوردن امکانات و به خط کردن ظرفیت‌ها برای رسیدن به مقصود و یک امری که مورد توجه است؛ این معنای بسیج است. انقلاب اسلامی اگر همه آنچه را ما امروز داریم داشت، ولی بسیج عمومی و مردمی را نداشت، قطعاً لنگی مهمی در کارهایش به وجود می‌آمد.سازمان مقاومت بسیج که بحمدالله امروز مجموعه […]

بسیج یعنی گردآوردن امکانات و به خط کردن ظرفیت‌ها برای رسیدن به مقصود و یک امری که مورد توجه است؛ این معنای بسیج است. انقلاب اسلامی اگر همه آنچه را ما امروز داریم داشت، ولی بسیج عمومی و مردمی را نداشت، قطعاً لنگی مهمی در کارهایش به وجود می‌آمد.سازمان مقاومت بسیج که بحمدالله امروز مجموعه کارآمدی است، این نمادی از بسیج عمومی مردمی است؛ بخش سازمان‌یافته بسیج عمومی مردمی است.
این بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی است که دو سال قبل در روز اول آذرماه در دیدار بسیجیان بیان فرمودند. حضرت امام خامنه‌ای در ادامه همین سخنان افزودند: «این سازمان – سازمان بسیج – وظایف مهمی را بر عهده گرفته است؛ این وظایف بزرگ و حساس و مهم در همه بخش‌ها پراکنده است. مخاطب این حرکت و این اقدام فقط جوان‌ها نیستند، فقط مردان نیستند؛ جوان و نوجوان و میان‌سال و پیر و مرد و زن و همه، مخاطب این سازمان‌دهی و تمرکز حساس سازمان مقاومت بسیجند. در هر نظامی، در هر کشوری، آن عنصری که حرف نهایی را می‌زند نیروی انسانی است. کشورهای پیشرفته مادی عالم با نیروی انسانی زحمتکش و فعال خودشان که تنبلی را کنار گذاشتند و دنبال کار را گرفتند- و لو در طلب دنیا و برای پول – به خاطر پیگیری نیروی انسانی و توانایی‌های نیروی انسانی به یک نقطه اوجی رسیدند در همان مسئله مادی؛ این همان وعده الهی است…»
حضور بسیج در میان همه اقشار
در تمام عرصه‌ها بسیج مردمی همواره آماده بوده است. حتی در مواردی که امکان حضور وسیع امدادگران میسر نبوده. بسیج مردمی به شکل خودجوش و با تمام توان چه مالی و چه فیزیکی یاری رساندند. آخرین شواهد مثال، حضور تعیین‌کننده بسیجیان در حوادث طبیعی اخیر و در مقابله با اراذل اجاره‌ای در اغتشاشات اخیر است. بنابراین می‌توان از بسیج به عنوان نیروی کارآمد و همواره آماده کشور در همه میدان‌ها یاد کرد.
«بهروز ساقی» جانباز ۷۰ درصد بسیجی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «چون انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود ضرورت مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف جامعه احساس می‌شد. در اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی، بسیج با حضور پررنگش در عرصه‌های نظامی و فرهنگی بسیار خوش درخشید و هم‌چنان هم با حضور فعال در تمام عرصه‌های سازندگی و جهاد موفق عمل کرد و توانست کشور را از پیچ‌های مهمی عبور دهد.»
ساقی می‌افزاید: «انقلاب یک جریان پایان‌ناپذیر و ادامه‌دار است و باید کشور ما رو به جلو برود و از طرفی انقلاب ما انقلابی است که برای منطقه الگو است به همین دلیل لازم است بسیج به عنوان یک نهاد مردمی روزبه‌روز رشد داشته باشد و بالنده‌تر در عرصه‌های مختلف حضور یابد.»
این جانباز ۷۰ درصد ادامه می‌دهد: «ما در برهه‌های مختلف در کشورهایی که تحولاتی در آن به وجود آمد مثلاً در لبنان، سوریه، عراق و دیگر جاها دست به کار ایجاد بسیج مردمی شدیم و به کمک و حمایت ما در آنجا نیروهای مردمی شکل گرفت، چرا که بسیج یک الگوی موفق در برابر هر نوع تهدید و دشمنی است.»
وی تأکید می‌کند: به عقیده من بسیج برای همه زمان‌هاست. همان طور که لازم است مردم تا آخر پشتیبان انقلاب و نظام باشند، بسیج مردمی هم لازم است در تمام زمان‌ها و عرصه‌ها حضور داشته باشد.»
این جانباز سرافراز جنگ تحمیلی در ادامه می‌افزاید: «بارزترین ویژگی‌های بسیج را می‌توان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیدا کنیم و آن اخلاص و فداکاری و ایثار و بی‌توقع بودن است. این‌ها را باید در جامعه احیا کنیم. بسیج و تفکر بسیجی وقتی در جامعه فعال باشد هرگز اتفاقاتی چون اغتشاشات و بحران‌های اخیر نمی‌تواند خودنمایی کند.»
وی با بیان اینکه لازم است برگردیم ارزش‌های انقلاب که یک عده در دوران سازندگی و اصلاحات باعث شدند فراموش شوند، تصریح می‌کند: «باید از بسیج استمداد طلبید برای مرتفع کردن مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم. نه تنها بسیج به مفهوم سازمانی بلکه به مفهوم تفکر بسیجی نیز توجه کنیم و روز به روز این فعالیت‌ها در کشور بیش از پیش ترویج یابد.»
بسیج یک فعالیت عام‌المنفعه
بسیج به عنوان یک نهاد مردمی بازوی توانمند اجرایی در برابر هر نوع توطئه‌ای مطرح است. بسیجی که فراتر از مرزهاست و برای حمایت از مظلومین عالم با تمام قوا در صحنه حاضر است. «مجید سیانکی» فرمانده پایگاه بسیج مسجد روحانی، در خصوص اهمیت و ضرورت بسیج و بسیجی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ضرورت تشکیل بسیج به این خاطر است که عام‌المنفعه و برای مردم در تمام زمینه‌ها سودمند است و در همه زمینه‌ها، کمک‌حال مردم است چه از نظر جهادی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و عرصه‌های دیگر پای کار نظام و انقلاب است. امروز الحمدلله روز به روز با برنامه‌ریزی‌های صحیح شرایط رو به بهبود است.»
وی می‌افزاید: «در تمام زمینه‌ها چه در گذشته که در جنگ و مبارزات نظامی پای کار بودند و چه امروز که در حوادث غیرمترقبه مثل سیل و  زلزله کمک‌های شایان توجهی برای مردم انجام دادند.
بسیج همواره حامی و مدافع انقلاب و پیرو خط امام و رهبری بوده است و در تمام صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی حضور فعال دارد. با برنامه‌ریزی‌های جدید مراکز اجتماعی بسیج از مساجد و محله‌ها با برنامه‌های سپاه و نیروهای فعال به صورت فرامحله‌ای درآمده، به طوری که اکنون خدمات بسیج برای همه محله‌ها است. امروز هر قسمتی که ضرورت داشته باشد، بسیج حضور پیدا می‌کند و نیروهایش را به خط می‌کند چه به صورت جهادی و چه در قالب‌های صندوق قرض‌الحسنه، خیریه، فرهنگی، اعتقادی، آموزشی، علمی و همه این حرکت‌ها را برای نظام و انقلاب انجام می‌دهد.»
سیانکی ادامه می‌دهد: «به فرموده امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری تمام آحاد جامعه باید تفکر و روحیه بسیجی و خدمت به مردم داشته باشند و نقش بسیجی خود را به درستی ایفا کنند. اخیرا هم بسیج با تمام قدرت هم برای صیانت و حفظ امنیت اجتماعی هم از نظر نظامی و انتظامی و هم از نظر فرهنگی و بصیرتی با کلاس‌‌های آموزشی و سخنرانی‌های سیاسی که در مساجد و محلات ایراد می‌شود در صحنه است. در این برهه از زمان با دعوت از سخنرانان خبره در جهت آگاه‌سازی و افزایش بینش سیاسی و اجتماعی مردم قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم تا مردم با آگاهی کامل به اصلح‌ رای بدهند.»
وی تصریح می‌کند: «بسیج در زمینه آگاهی دادن و روشن کردن بینش عمومی نقش به سزایی دارد. امیدوارم خداوند به تمام این زحمتکشان بی‌توقع و خدمتگزاران کشور سلامتی، عزت و سربلندی عطا نماید.»
«مرتضی داوودی» جانشین فرماندهی حوزه ۱۷۷ جهان‌آرا در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بسیج معجزه امام راحل(ره) است. تشکیل بسیج اتفاق شگفت‌انگیزی بود که تا امروز ضرورت ایجاد و تداوم آن کاملا ملموس است.»
وی تصریح می‌کند: «سابقاً یک نمای کلی از بسیج را داشتیم که مسجدمحور بود و زمانی که جنگ می‌شد یا مسائلی اتفاق می‌افتاد و یا اینکه از نظر علمی مباحثی مطرح می‌شد اقدام متناسب با همه این‌ها در داخل مسجد انجام می‌شد. اما اینک فرهنگ و تفکر بسیجی گسترش یافته و به الگویی فراگیر مبدل شده است.»
وی تأکید کرد: «بسیجی که امام راحل(ره) دستور تشکیل‌اش را دادند امروز هم وقتی تاریخ معاصر ایران را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم به این نهاد مقدس نیاز بیشتری داریم و هرگز این نمودار رو به افول نبوده است. قدرت نیروهای بسیج مردمی را می‌توان در جنگ تحمیلی و شرایط بحرانی کشور کاملاً مشاهده کرد حتی برای رساندن اقلام موردنیاز مردم و تأمین امنیت آنها حضورشان بسیار حائز اهمیت است.»
داوودی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های بسیج بدون هیچ توقعی و بدون هزینه و فقط به فرمان امام و رهبری و در خدمت به مردم است می‌گوید: «در مدت ۳۳ سال خدمت افتخارآمیزم در بسیج می‌توانم این را بگویم که بسیج با حداقل هزینه برای دولت، به مردم خدمت می‌کند و در رفع بسیاری از مشکلات که بعد از انقلاب به‌وجود آمد نقش پررنگی داشتند.»
وی تأکید می‌کند: «ایجاد تفکر بسیجی در بین آحاد جامعه به عنوان یک زنجیره امنیت در کشور بسیار مهم است و نباید فقط از یک بعد به آن بنگریم بلکه از ابعاد مختلف نظامی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند این اختلاف سلیقه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و به یک تولید فرهنگی و اقتصادی در قالب تفکر بسیجی برسند. اگر دولتمردان ما به جای نگاه به خارج و بیگانگان به داخل و فرهنگ بسیج مردمی تکیه کنند یک انقلاب عظیمی در بحث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… پیش می‌آید.»
داوودی ادامه می‌دهد: «با توسعه تفکر بسیجی در بین طیف‌های مختلف جامعه و این‌ها با برنامه‌های درست قطعاً به تمدن نوین اسلامی خواهیم رسید. برای مسئولین هم تنها راه پیشرفت، روی‌آوردن به تفکر بسیجی و استفاده از پتانسیل قدرتمند بسیج مردمی درتمام عرصه‌هاست. مسئولین سال‌هاست با نگاه به بیرون مرزها، کشور را مشغول کرده و هنوز امیدوارند از بیرون به ما نگاه کنند و این امید عبثی به دشمن است. دشمنی که هدفش نابودی ماست. با یاری خداوند متعال و حضور نیروهای بسیج بسیاری از سازندگی‌ها اتفاق می‌افتد و پیشرفت کشور در گرو گوش فرادادن به فرامین مقام معظم رهبری و استفاده از نیروهای مخلص بسیج مردمی است.»
وی در خاتمه گفت‌وگو تأکید می‌کند: «باید توجه بیشتری به بسیج شود و زحمات و تلاش‌های بسیجیان در عرصه‌های مختلف دیده شود.»
تفکر بسیجی لازمه زندگی امروز
خودمحوری و بی‌توجهی به نیازهای جامعه و افراد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه جامعه می‌زند لذا ضروری است با تفکر بسیجی و صرفاً در جهت خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی جامعه را به سوی وحدت فکری رهنمون شویم تا افراد جامعه خود را در حل مشکلات هم‌نوعان‌شان موظف بدانند.
«فردین عبدلی» استاد دانشگاه و حقوقدان در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بسیج یک فرهنگ اجتماعی و نیاز جامعه امروز است. این فرهنگ، خاص فعالیت‌های نظامی نیست و به لحاظ اینکه بسیج در حال حاضر در شرایط صلح هم می‌تواند بسیار موفق و مفید واقع شود، فرهنگ بسیجی هیچ‌گاه نباید از اذهان ما ایرانی‌ها پاک و یا حتی کمرنگ شود.»
وی می‌افزاید: «جوانان ما فرهنگ بسیجی با گوشت و پوست و خونشان عجین شده، به همین خاطر فرهنگ بسیجی در حال گسترش است و حضور این عزیزان در تمام عرصه‌ها مشهود است. امروز با توجه به جنگ نرم، جنگ سایبری و جنگ‌هایی که دشمن به‌راه انداخته برای مصونیت از این آفات، ترویج تفکر بسیجی‌ از ضروریات است و جوانان ما باید عمیق‌تر و حساس‌تر از قبل به این مقوله توجه کنند تا ما بتوانیم از فرهنگ بسیجی در حل مشکلات جامعه از اقتصادی و فرهنگی تا مسائل بین‌المللی استفاده کنیم.»

سرویس کیهان » اخبار

۰۵ آذر ۱۳۹۸

سمیه دولتی