صداقت و روحیه جهادی شاخصه‌های یک نیروی انقلابی
صداقت و روحیه جهادی شاخصه‌های یک نیروی انقلابی

دوباره موسم روح‌نواز انقلاب و بوی خوش پیروزی، آذین‌بندی و شادمانی گروه‌های مختلف مردم و شور و شعف از قدرتی که ظلم و ظالم را به زانو درآورد، احساس می‌شود.آری! این است قدرت الهی امت مسلمان که پیروزی برایشان مقدر است. دهه فجر دیگری از راه رسید و مردم ما همچنان پای کار انقلاب خود […]

دوباره موسم روح‌نواز انقلاب و بوی خوش پیروزی، آذین‌بندی و شادمانی گروه‌های مختلف مردم و شور و شعف از قدرتی که ظلم و ظالم را به زانو درآورد، احساس می‌شود.آری! این است قدرت الهی امت مسلمان که پیروزی برایشان مقدر است.
دهه فجر دیگری از راه رسید و مردم ما همچنان پای کار انقلاب خود هستند. بعد از ۴۱ سال همچنان مردم ما سربلند و پرافتخار با همان روحیه انقلابی که سال ۵۷ طاغوت را سرنگون کرد، مقتدرانه از ارزش‌های انقلاب و الگوهایشان حمایت و پشتیبانی می‌کنند. استقبال از پیکر پاک سردار دل‌ها، سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران وفادارشان در سراسر میهن اسلامی نمونه‌ای بود از این روحیه انقلابی که همچنان در وجود این مردم ریشه دارد و هر روز پرقدرت‌تر از قبل بروز و ظهور می‌کند که البته حفظ و تقویت این روحیه وظیفه‌ایست مهم که بر دوش مسئولین و دولتمردان ماست که با نگرش و تفکر انقلابی در این امر کوشا باشند. در گزارش پیش رو می‌پردازیم به شاخص‌ها و عواملی که در حفظ و تقویت این روحیه انقلابی تاثیرگذار هستند. با ما همراه باشید.
ویژگی‌های روحیه انقلابی
انقلاب یک تحول است یک دگرگونی که انسان را از خواب غفلت بیدار کرده و به سوی سعادت و موفقیت رهنمون می‌سازد. تاریخ به روشنی نشان داده که انقلاب‌های مهدی‌گونه و انقلاب‌هایی که در راه خدا و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است بسیار موفق‌تر از سایر انقلاب‌ها عمل کرده است. در این انقلاب‌ها دست الهی همواره یاور مسلمین بوده و همچنان ادامه دارد، از قیام خونین حسین(ع) در روز عاشورا تا قیام امام خمینی در بهمن ۱۳۵۷ نمونه‌های بارز این انقلاب و قیام‌هاست.
«سیدجواد حسینی‌کیا» نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «شاخصه یک فرد انقلابی این است که پاک و امین باشد یعنی کارش برای رضای خدا و خدمت به خلق خدا باشد. برای یک فرد انقلابی دوران خدمت، یک دوران طلایی است برای خدمت به مردم و نظام اسلامی. اگر با این صراحت کسی پا به عرصه بگذرد، قطعا موفق خواهد شد و دوران مسئولیتش برکات خوبی هم خواهد داشت. نکته دیگر؛ اینکه دولتی می‌تواند انقلابی باشد که با مردم شفاف باشد و صداقت را فراموش نکند و دیگر اینکه هزینه‌هایش را کم کند و به دور از تجملات، یک دولت جهادی و انقلابی باشد و بروکراسی‌های اداری را کنار بگذارد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «برخی از اعضاء دولت فعلی، پیر و فرسوده هستند. مسئولین خودشان را به مردم ترجیح می‌دهند. برخی از اعضای‌ دولت فعلی خویشتن‌دار نیستند ولی از مردم انتظار خویشتن‌داری دارند. به نظر می‌رسد این عرصه،  عرصه سختی است. به عنوان مثال جای دارد دولت در حقوق سال آینده به افرادی که بالای ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند درصدی کمتر از افرادی که کمتر حقوق می‌گیرند،  اضافه کند. در واقع اگر قرار است به صورت پلکانی انجام شود درصد افزایش  آن دسته از افرادی که حقوق کمتری می‌گیرند را بیشتر کنند تا کم‌‌درآمدها هم یک گام به دیگران نزدیک‌تر شوند و از طرفی هم مالیات کسانی که درآمد بالایی دارند را بیشتر کنند و بالعکس.
حسینی‌کیا ادامه می‌دهد: «البته اگر کار برای رضای خدا و خدمت به خلق باشد خستگی ندارد. عدالت، برابری، مساوات و شفافیت در امور می‌تواند تبعیضات را از بین ببرد. لذا اگر در این مسیر گام برداریم هم کار انقلابی برای خودمان و هم برای نظام انجام خواهد شد.»
او تصریح می‌کند: «امید است در مجلس آتی با انتخاب گزینه‌های اصلح و انقلابی اقدامات خوبی صورت گیرد. به خصوص این‌که مجلس جایگاه نظارتی خود را ارتقا بخشد. حرکت بیشتری در دولت صورت دهد.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه می‌افزاید: «یکی از مشکلات اصلی مردم این است که آنها از فقر نگران نیستند،‌ بلکه از فرق نگرانند یعنی از تبعیض در تمام امور اگر مردم بدانند که مسئولین هم یک زندگی نسبتا هم‌سطح مردم دارند، هیچ‌گونه نگرانی نخواهند داشت. در واقع با این تبعیض‌ها کشور ما به سمت یک کشور طبقاتی پیش می‌رود که این موضوع اصلا خوب نیست و از اهداف و آرمان‌‌های نظام اسلامی دور است.»
وی تاکید می‌کند: «تنها چیزی که ما را با هم متحد می‌کند، این است که مردم و دولت،  در کنار هم با رعایت عدالت و برابری نسبی و هرکسی به تناسب زحمتی که می‌کشد بهره‌مند شود و از طرف دیگر رانت‌ها و ناعدالتی‌ها از بین برود،  در چنین شرایطی قطعا مردم پای نظام و انقلاب و ارزش‌ها ایستاده‌اند و همانند همیشه از جان،  مال و فرزندان‌شان برای این نظام مقدس می‌گذرند.»
حسینی‌کیا با بیان اینکه مردم از کوتوله‌های سیاسی خسته شده‌اند، می‌گوید: «مردم از کسانی که ثروت‌شان بادکنکی افزایش یافته خسته شده‌اند. با آگاهی و شجاعتی که از مردم انقلابی‌مان سراغ داریم، قطعا نوید آينده‌ای امیدبخش زیر پرچم ولایت در مسیر انقلاب اسلامی را می‌دهیم.»
تداوم روحیه انقلابی
حضور شاخص‌ها و الگوهای انقلابی متعدد از عوامل تداوم روحیه انقلابی در بین مردم است. و تقویت این روحیه سبب می‌شود تا هیچ فضایی برای نفوذ بیگانه وجود نداشته باشد. «سید امیراحسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ما برای تقویت روحیه انقلابی نیازمند مسئولین انقلابی با روحیه جهادی هستیم. چه در مجلس و چه در دولت و قوه‌ قضائیه، فرقی ندارد،‌ این روحیه الزاما یک بخش،‌ یک نفر یا چند نفر از مسئولین نیست، در لایه‌های مختلف میانی، بالایی و پائینی هست. و چه‌بسا اگر این تقویت روحیه انقلابی در همه اجزای حاکمیت نباشد، فاقد اثربخشی است.»
وی می‌افزاید: از شاخصه‌های روحیه انقلابی در این عرصه وفاداری به آرمان‌ها و حفظ اصول و مبانی اعتقادی و اخلاقی، پاک‌دستی و پاک‌دامنی می‌توان اشاره کرد. ضرورت دارد که این را به یک کار فرهنگی و یک امری که بتواند در بستر فرهنگ عمومی جامعه گسترش یابد، تبدیل کنیم. آنچه که ما امروز به آن نیازمندیم تقویت روحیه انقلابی است که بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در میان امت اسلام خودش را نشان داد. در واقع باید بتوانیم شاخصه‌‌های انقلابی را در اجزاء و بخش‌های مختلف، هم در گفتار و هم در عمل و سلوک حفظ و تقویت کنیم.»
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: «الگوی شاخص تک‌تک ما، شهید حاج قاسم سلیمانی است که با رفتار، سیره و سلوک انقلابی‌شان جاودانه شدند. بعضی صرفاً در گفتار انقلابی هستند اما پایبندی عملی ندارند و این تعارض و تناقض در میان مردم ایجاد می‌کند. فضایی که امروز به وجود آمده است، علی‌الخصوص بین جوانان که الگوپذیرند و به دنبال الگوبرداری از شاخصه‌های انقلابی هستند، فضایی حساس است، ان‌شاءالله شرایط به نحوی رقم بخورد که بتوانیم نسل جوان و جدیدی داشته باشیم با روحیه انقلابی، ایثار، از خود گذشتگی، تعاون و خدمت به اقشار مختلف مردم، با روحیه مسئولیت‌پذیری و آرمان‌گرایی تا بتوانند برای رسیدن به اهداف‌شان مبارزه کنند و از پا ننشینند و در برابر بسیاری از ناملایمات و عداوت‌ها بایستند.»
وی تصریح می‌کند: «این شاخصه‌ها می‌تواند یک نسل انقلابی را به وجود بیاورد. مسئولین هم باید فضای پالایشی درون بدنه دولت را مهیا کنند. ضمن این که در عمل هم به این مبانی پایبند بوده و میدان‌دار این عرصه باشند.»
قاضی‌زاده تأکید می‌کند: «امیدوارم فضایی که پیش رو داریم با کار فرهنگی توسط رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و دیگر سازمان‌های فعال در حوزه فرهنگی، پررنگ و روشن‌تر شود و ان‌شاءالله شرایط برای یک کشور متدین، جوان و انقلابی چه در مجلس و چه در دولت و دیگر دستگاه‌ها، فرهنگ غالب باشد.»
وصف روحیه انقلابی سردار دل‌ها
از زبان یک هم رزم
علی‌رغم داغ بزرگی که به خاطر از دست دادن سردار اسلام بر جامعه ما سایه افکند،‌اما سردار دل‌ها آن‌چنان قدرت و نفوذی در منطقه دارد که با برنامه‌ریزی‌های بلندمدتش تمام امید شیطان بزرگ را ناامید می‌کند و بزودی شاهد نتایج این آینده‌نگری و برنامه‌ریزی مدبرانه ایشان در منطقه خواهیم بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین «سید حمید حسینی» رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون و رسانه‌های عراق در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان اسوه انقلابی و مردمی و یک مدیر توانمند در حوزه‌های استراتژیکی و نظامی، برای ساکنان منطقه جاودانه خواهد شد. وی یکی از اصول اصلی کار و فعالیت‌اش «عمل» بود و همیشه به جای حرف زدن، عمل می‌کرد. بازی‌های سیاسی برایشان بی‌اهمیت بود، هر چه که مطرح می‌کرد را انجام می‌داد. معمولاً بعد از عمل به آنچه که در ذهن داشت، اگر صلاح می‌دانست صحبت می‌کرد.»
این مقام مسئول عراقی که سال‌ها با حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در یک سنگر حضور داشته می‌گوید: «حاج قاسم به جنبه‌های سیاسی اشراف کامل داشت به‌گونه‌ای که سیاسیون از نظرات ایشان در امور مختلف سیاسی استفاده می‌کردند و به این ترتیب مشکلی را از مشکلات منطقه برطرف می‌کرد. ایشان علاوه بر این که در امور نظامی فرمانده قابل و کم نظیری بودند، تمام سیاسیون منطقه هم برای باز کردن گره‌های سخت سیاسی به ایشان ابراز نیاز می‌کردند و از طرف دیگر عملکردهای اصولی و بنیادین ایشان در منطقه بدون توجه به ملیت خاص در جهت تقویت نیروهای اسلام،‌از هیچ تلاشی دریغ نداشتند.»
رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون و رسانه‌های عراق، ادامه می‌دهد: «به عقیده ایشان تمام منطقه غرب آسیا می‌بایست مقتدرانه در مقابل تهاجمات ایستادگی کنند و لازمه‌اش اتحاد است و ایشان این اتحاد را در منطقه ایجاد کردند و مردم منطقه هم کاملاً با اهداف بلند مدت ایشان آشنا شده بودند و کمک‌های مادی و معنوی‌شان را در راه خدمت به خلق هزینه می‌کردند. به همین خاطر است که تقریبا تمام تشکیلات محلی این منطقه به شکلی به ایشان ارتباط دارند. لذا ایشان در تمام امور، استراتژیک فکر می‌کرد و جذب ایشان جذب حداکثری بود و همواره در فکر بسیج کردن نیروهای منطقه بود.»
وی تصریح می‌کند: «یکی از شاخصه‌های فرد انقلابی با روحیه انقلابی داشتن صداقت است که حاج قاسم و ابومهدی المهندس تحت هیچ شرایطی و به هیچ قیمتی حاضر نبودند به وسیله نیرنگ و فریب حتی در زمینه‌های نظامی و اضطرار، کارشان را پیش ببرند و همواره راه صداقت و راستی را پیش گرفتند. مثلا نفوذ روحیه انقلابی سردار دل‌ها طوری در قلب و روح مردم منطقه رسوخ کرده که با شهادت‌شان احساس می‌کردند یک چتر حمایتی را از دست داده‌اند و از این بابت بسیار محزون هستند.»
یک خاطره ماندگار از روحیه انقلابی
حسینی با بیان این که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مقلد واقعی و پیرو راستین رهبر کبیر انقلاب اسلامی بودند، می‌گوید: «سردار سلیمانی دائما در میان مردم بودند و با آنها زندگی می‌کردند.»
وی با بیان خاطره‌ای شنیدنی از شجاعت و روحیه انقلابی سردار می‌گوید: «حدود ۱۶ سال پیش وقتی ما در جنگ با آمریکا در نجف اشرف، در محاصره دشمن بودیم، از نظر خوراک و امکانات اولیه در شرایط بسیار بدی بودیم، ناگهان فردی با لباس عربی به ما نزدیک شد. ایشان سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی بودند که تمام خطرات را به جان خریده بودند تا برای بررسی وضعیت و رسیدگی، به ما ملحق شده بودند.
بلافاصله با مشاهده شرایط هرچه در توان داشتند را برایمان انجام دادند. همه ما حیرت‌زده بودیم. ایشان، همانند یک پدر مهربان تمام مردم منطقه را حمایت می‌کردند و از جان‌شان هم برای خدمت به مردم می‌گذشتند. عبور از محدوده محاصره و رسیدگی به وضعیت مظلومان کاری است که فقط از یک فرد با روحیه انقلابی انتظار می‌رود و حاج قاسم سلیمانی مرد این میدان بود.»
حاج آقا حسینی تاکید می‌کند:«مهم‌ترین شاخصه روحیه انقلابی، صداقت است. شهید حاج قاسم سلیمانی زمانی که برای شکستن محاصره و یا بالاجبار به منازل خالی برخی افراد می‌رفتند، با نوشتن نامه‌ای ضمن عذرخواهی، نام و شماره‌ای از خودشان می‌گذاشتند که چنانچه وسیله‌ای کسر شده باشد برای جبران خسارت اقدام کنند. در حقیقت به قدری برای مردم ارزش قائل بودند که وقت کافی را برای جلب رضایت مردم و ادای دین انسانی‌شان می‌گذاشتند و این یعنی انقلابی حقیقی و به این صورت بود که در قلب مردم منطقه جایگاهی ویژه داشتند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «از دیگر شاخصه‌های روحیه انقلابی درایت و هوشمندی است که سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی توامان همه را داشتند. با شهادت ایشان کمبود بزرگی احساس می‌شود اما امیدواریم بتوانیم کما فی‌السابق به حرکت انقلابی خود ادامه دهیم. در آخرین دیداری که با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشتم از من خواستند تا برای شهادت‌شان در این خاک مقدس دعا کنم که به اجابت رسید.»
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه به تاریخ ۲۸ دی ماه سال جاری، حضور عاشقانه و اشک و اندوه مردم در تشییع حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش و تازه شدن روحیه انقلابی ملت را نتیجه ملموس اخلاص سردار بزرگ ایرانیان و شهیدان همراهش خواندند.

سرویس کیهان

۱۴ بهمن ۱۳۹۸

سمیه دولتی