تداوم راه انقلاب اسلامی در گرو انقلابی‌ ماندن
تداوم راه انقلاب اسلامی در گرو انقلابی‌ ماندن

لازمه داشتن جامعه انقلابی، حفظ، احیاء و تقویت روحیه انقلابی در مردم است. از شاخصه‌های اصلی روحیه انقلابی، اعتقاد به خدا، فداکاری، اعتماد به نفس و ایستادگی در مقابل ظلم و پایداری در آرمان‌های راستین انقلاب و ایثار در راه رسیدن به این آرمان‌هاست. در شرایط فعلی که مستکبرین عالم به اتفاق، تمام تلاش خود […]

لازمه داشتن جامعه انقلابی، حفظ، احیاء و تقویت روحیه انقلابی در مردم است. از شاخصه‌های اصلی روحیه انقلابی، اعتقاد به خدا، فداکاری، اعتماد به نفس و ایستادگی در مقابل ظلم و پایداری در آرمان‌های راستین انقلاب و ایثار در راه رسیدن به این آرمان‌هاست.
در شرایط فعلی که مستکبرین عالم به اتفاق، تمام تلاش خود را در جهت تضعیف اسلام و مسلمین صرف کرده‌اند، این ضرورت احساس می‌شود که مسلمانان جهان متحد و یک‌صدا در مقابل این تلاش‌های مذبوحانه بایستند. در حکومت‌های گذشته در قبل از انقلاب شاهد بودیم که چطور به صورت مستعمره و در خدمت قدرتمندان جهان هیچ استقلالی نداشتیم اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، که اینک در چهل و یکمین سالگرد پرافتخار آن قرار داریم تا امروز ۴۱ سال است که مزدوران دست‌اندازهای زیادی از جنگ تحمیلی، تحریم،  فشارهای روانی و ترور شخصیت‌ها و… تا مخدوش کردن چهره مسلمانان، ایجاد کرده‌اند. اما نه تنها مردم ما بلکه امت مسلمان در سراسر دنیا مقتدرانه به لطف خدا و حمایت‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران این دست‌اندازها را پشت سر گذاشتند و همواره سربلند و سرفراز در مقابل ظلم ایستاده‌اند.
اینک به مرحله‌ای رسیدیم که فقط اتحاد بین‌ ملل مسلمان و آگاهی آنها از دسیسه‌های دشمن است که سعادت را برای‌مان به ارمغان خواهد آورد.
شاخصه‌های دولت انقلابی
دولت انقلابی با مدیریت جهادی و صادقانه همراه با درستکاری همواره از حمایت مردمش برخوردار خواهد بود. درک این صداقت و راستی‌ کار سختی نیست و مردم آگاه به راحتی آن را تشخیص می‌دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد سالک‌ کاشانی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «یک ایمان قوی و به فرموده رهبر معظم انقلاب، غیرت دینی، از ابزارهای مهم روحیه انقلابی است. یک نکته حائز اهمیت در بحث دولت انقلابی، مدیریت است. بعضی مدیران در اتاق‌های شیشه‌ای تصمیم می‌گیرند و بعضی‌ هم در میدان، به وظایف‌شان عمل می‌کنند. آن دسته از مدیران که در عرصه عمل و در میان مردم حضور پیدا می‌کنند  و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند مطمئنا دارای روحیه انقلابی هستند.»
وی می‌افزاید: «آنان نمی‌توانند بی‌تفاوت یا غرب‌گرا و یا گرفتار مسائل انحرافی باشند. مطالبات مردم مشخص است و رفع این مطالبات  مشکلات و معضلات نیازمند یک روحیه انقلابی و جهادی و دولت انقلابی است. این را باید در جامعه پیاده کرد نه در اتاق‌های دربسته.»
سالک ادامه می‌دهد: «با ارتقاء بصیرت مردم در انتخابات نمایندگان انقلابی، جوان و مجرب در مجلس شورای اسلامی، دولت مقتدری تعیین می‌گردد. اگر کلید انتخابات ۹۸ زده شود و انتخاب درست صورت بگیرد، این مقدمه انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است.»
موفقیت در گرو حرکت‌های انقلابی
در تمام حرکت‌های انقلابی که برای رسیدن به حق و حقیقت صورت می‌گیرد، چنانچه در آن نفاق نفوذ کند،‌ قطعا به نتیجه نخواهد رسید و دچار تزلزل خواهد شد.
«حمیدرضا حاجی‌بابایی» نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «آنچه در طول ۴۱ سال گذشته در کشور موفقیت حاصل شده، مرهون حرکت‌های انقلابی است و آنچه در کشور مشکل و ضعف وجود داشته، در نتیجه عملکرد غیرانقلابی است. اگر موفق شدیم در طول ۴۱ سال گذشته گام‌های بلندی را برداریم، با روحیه انقلابی انجام شد و کشور هم نشان داد پذیرای این روحیه است، مخصوصا حرکت اخیر مردم در خصوص شهادت سردار رشید اسلام،  سردار حاج قاسم سلیمانی، نشان داد که مردم روحیه انقلابی، انقلاب و ارزش‌های انقلاب را دوست دارند. همانند سال ۵۷ و آنچه که از آن تنفر دارند اموری است که مستقیم یا غیرمستقیم به حرکت‌های غیرانقلابی برمی‌گردد.»
وی می‌افزاید: «این که ما موفق می‌شویم بعد از شهادت سردار بزرگ این ضربه مهلک را به آمریکا بزنیم، این به روحیه انقلابی مربوط است. این که ما بعضا در مقابل آمریکا کوتاه می‌آئیم و یا وارد فضاهایی می‌شویم که آمریکا از آن‌ها سوءاستفاده می‌کند، این‌ها مال حرکت‌های غیر انقلابی است یا به نوعی کوتاه آمدن از ارزش‌های انقلابی است. اگر می‌خواهیم واقعا مردم رضایت عمومی داشته باشند و حمایت کنند، همان‌گونه که از رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حمایت می‌کنند از مسئولین هم دفاع کنند، لازمه‌اش داشتن روحیه انقلابی و انسان‌هایی است که به انقلاب و ارزش‌های انقلاب و عدالت و مبارزه با فساد اعتقاد داشته باشند و بتوانند همراه و همگام با مردم حرکت کنند.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد:« امروز ضرورت اجتناب ناپذیر روحیه انقلابی است برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی، مشکلات کشور و مسائلی که وجود دارد باید از روحیه انقلابی و انسان‌های انقلابی استفاده کرد. کسانی که در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی از این روند انقلابی سوء استفاده نکردند، کسانی که دچار انحراف از این مسیر نشدند و برای خودشان توشه‌ای جمع نکردند، اگر بخواهم در یک جمله بگویم این که خودشان را برای انقلاب هزینه کنند، نه کسانی که انقلاب را برای خودشان هزینه می‌کنند.این نیاز اجتناب‌ناپذیر امروز کشورماست و پیش از این پاسخ داده و از این پس هم پاسخ خواهد داد همانطور که مقاومت این گونه بود.»
وی تصریح می‌کند:« روحیه انقلابی،سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد. وقتی مردم ببینند مسئولی همانند آن‌ها زندگی می‌کند و در کنارشان است و از دردشان مطلع است و زندگی‌اش در حد رفاه نسبی مردم است و خودش و خانواده‌اش با مردم و در میان آن‌ها زندگی می‌کنند و فقط به فکر خودشان نیستند و در طول خدمتش به دنبال اندوختن توشه برای خودش نیست، سرمایه اجتماعی‌اش، که همان حمایت مردم است، افزایش می‌یابد. اما اگر مردم شاهد توجه مسئولی به افزودن زرق و برق زند‌گی‌اش هست و از قبل بسیار متفاوت‌تر و بهتر شد‌ه‌است و نوع زندگی‌اش متفاوت شده و بعضا خدایی ناخواسته دچار اختلاسی شده و از رانت استفاده کرده و یا شرایط رانت را برای دیگران فراهم کرده، مردم نسبت به این افراد و این مسئولین ناراحت می‌شوند و بعضا هم دشمنان از این فرصت استفاده کرده و این اشتباهات را به حساب جمهوری اسلامی می‌گذارند.»
وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید می‌کند:
« دلیل علاقه مردم به سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، صداقت، سادگی، ایثارگری و عدم کبر و غرور ایشان بود. شبیه مردم زندگی می‌کرد و برای مردم از هیچ‌گونه فداکاری دریغ نداشت و خودشان را قربانی انقلاب می‌کردند.»
نقش مسئولین در حفظ روحیه انقلابی
صداقت، مردم‌داری، خدمت بی‌منت به مردم و یقیین به خباثت و خصومت شیطان بزرگ و تلاش هدفمند در جهت آرمان‌های انقلاب و عزم جدی برای مقابله با هرگونه فساد از شاخصه‌های دولت انقلابی است.
«احمد سالک کاشانی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «روحیه انقلابی در مردم به عوامل مختلفی بر می‌گردد.
نکته اول؛ تفسیر و تبیین و تدوین ارزش‌های انقلاب اسلامی برای مردم در سطوح مختلف با ادبیات خود مردم است. هرچه فضای جامعه و مردم با مجموعه اصول و ارزش‌های انقلاب آشنا و آشناتر باشند، مقاومت در حفظ آن اصول بالا خواهد رفت.»
وی ادامه می‌دهد:« نکته دوم و قابل توجه دیگر، عملکرد مسئولین است که باید با اندیشه و عمل انقلابی، با مدیریت جهادی، خدمت به اسلام و مردم را هدف اصلی خود برای حفظ نظام قرار دهند. بنابراین نگاه مردم به عملکرد مسئولین است. اگر نوع تفکرشان انقلابی نباشد، در عمل‌شان هم اثر انحرافی می‌گذارد.»
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: «عملکرد مسئولین باید بر اساس اعتقادات و اندیشه و عمل انقلابی باشد و مردم این را در رفتارشان بر مبنای مدیریت جهادی ببینند. نکته سوم، توجه دادن مردم به شاخصه‌‌ها و الگوهای اصلی انقلاب است. به عنوان مثال حضرت امام (رضوان‌ تعالی‌علیه) در جامعه، وجودشان در تقویت روحیه انقلابی، بسیار نقش‌آفرین است. مقام معظم رهبری، حضور و وجودشان در این عرصه، با بیانات و عملکردشان مبین انقلابی بودن ایشان است، یعنی معیارهای الگو را در الگو می‌بینیم. شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی یا ابومهدی المهندس برای مردم عراق، مصادیق عالی روحیه بلند انقلابی هستند.»
وی تصریح می‌کند: «این‌ها با اعتقادات راسخ‌شان به اینجا می‌رسند در پرتو ولایت و باور اصول. بنابراین هم ارائه الگوهای عملی انقلابی در صحنه ۸ سال دفاع مقدس، قبل و بعد از پیروزی انقلاب که مصادیق فراوانی داریم، بسیار حائز اهمیت است. نکته چهارم، نظارت بر حسن اجرای قوانین بر اساس اعتقاد به اسناد بالادستی روحیه انقلابی را قوی می‌کند. یعنی قانون از هرگونه هرج و مرج و روحیه ضدانقلابی جلوگیری می‌کند. بنابراین نظارت بر حسن اجرای قانون در دستگاه‌ها و عملکرد مدیران باید بالا برود.»
سالک با بیان این که انس با قرآن از مهمترین عوامل تقویت روحیه انقلابی است، می‌گوید:
«ما هرچه از مبانی و ارزش‌های دینی و اسلامی فاصله بگیریم، این فاصله را اگر روحیه انقلابی پر نکند، قطعا ضد انقلاب پر خواهد کرد، یا حداقل در این قضیه مواضع بی‌تفاوتی می‌گیرد. این محافل انس عمیق با قرآن و عترت و توسل به اهل‌بیت(ع) به عنوان استفاده از اندیشه‌های والای اهل‌بیت(ع) است. علما و شخصیت‌هایی که در این طریق هستند باید به دنبال فرهنگ‌سازی در این زمینه در جامعه باشند تا بتوانیم جامعه‌ای ولایی با روحیه جهادی داشته باشیم و در این صورت است که نگاه‌‌ها حتی در ابعاد اقتصادی به داخل خواهد بود و تحریم‌های دشمنان را هم بی‌اثر خواهد کرد.»
امروز داشتن روحیه انقلابی و جهادی از ضروریات جامعه اسلامی ماست که باید در تقویت این روحیه تلاش و کوشش کنیم.

سرویس کیهان

۱۵ بهمن ۱۳۹۸

سمیه دولتی