ایران اسلامی محور مقاومت در جبهه فرهنگی
ایران اسلامی محور مقاومت در جبهه فرهنگی

با ورود به چهل سال دوم انقلاب مسئولیت همه امت مسلمان و مردم انقلابی ایران اسلامی بسیار سنگین‌تر است چرا که با شکست‌های پی‌درپی استکبار در تمام حوزه‌ها، علی‌رغم هزینه‌های گزافی که برای رسیدن به اهداف شوم خود کرده و فشارهایی که بر مردم مقتدر ایران آورده، قطعا در پی راهکاری جدید برای جبران خسارات‌شان […]

با ورود به چهل سال دوم انقلاب مسئولیت همه امت مسلمان و مردم انقلابی ایران اسلامی بسیار سنگین‌تر است چرا که با شکست‌های پی‌درپی استکبار در تمام حوزه‌ها، علی‌رغم هزینه‌های گزافی که برای رسیدن به اهداف شوم خود کرده و فشارهایی که بر مردم مقتدر ایران آورده، قطعا در پی راهکاری جدید برای جبران خسارات‌شان هستند، اما با آگاهی و بصیرت مردم غیور کشورمان به رهبری حضرت امام خامنه‌ای، این اتفاق نخواهد افتاد و استکبار این آرزو را با خود به گور خواهد برد.
بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی که با هدف استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، اینک با وجود توطئه‌های ننگین استکبار هم‌چنان بر روی آرمان‌هایمان ایستاده‌ایم و با وجود تمام مشکلات و چالش‌هایی که برایمان ایجاد کرده‌اند، قطعا در مقابل نفوذی‌های داخلی و استکبار جهانی از هیچ مبارزه و مقاومتی فروگذار نخواهیم کرد. به خصوص با قدرتی که با جاری شدن خون شهدایی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی این ریشه مقاومت محکم‌تر و مقاوم‌تر شده است.
در گزارش پیش رو می‌پردازیم به دستاوردهای انقلاب اسلامی و چالش‌های پیش رو و چگونگی مقابله با آنها، با ما همراه شوید.
دستاوردهای فرهنگی انقلاب
انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای بنا نهادن جامعه‌ای سالم و پویا در مقابل بسیاری از مولفه‌های بازدارنده ایستاد تا به امروز که به لطف این بسترسازی همچنان استوار بر این آرمان‌ها ایستاده‌ایم.
«دکتر سهیل احمدی» مدرس و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «برای اینکه ما میزان اثرگذاری و کاری که بعد از انقلاب به خصوص در حوزه فرهنگ در این ۴۰ سال اول اتفاق افتاد را بسنجیم به دو مولفه می‌توانیم رجوع کنیم. مولفه‌های کیفی، که از تحلیل و فراتحلیل نظرسنجی‌ها و اوضاع فرهنگی داخلی به دست می‌آید و مولفه‌های کمی که در سایت‌ها و آمارهای بین‌المللی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «در خصوص مولفه‌های کمی با رجوع به کتاب‌هایی که در این حوزه در رابطه با پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اشاره شده است، در حوزه فرهنگ رتبه ایران را می‌توان مطالعه کرد. رتبه‌هایی که مطابق با آمارهای بین‌المللی است.»
احمدی می‌افزاید:« یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد حوزه نشر و کتاب است. ما در این حوزه جزو ۱۰ کشور برتر علمی دنیا هستیم و جایگاه ۹ را به خود اختصاص داده‌ایم یعنی براساس این که سالانه چه میزان کتاب جدید روانه بازار می‌شود، این آمارها به دست می‌آید که در سایت‌های بین‌المللی در حوزه نشر در ایران منتشر می‌کنند و یا تحولاتی که در حوزه‌های دیگر فرهنگی مانند مطبوعات، بعد از انقلاب، رخ داده است.»
وی می‌گوید:« قبل از انقلاب ۴ روزنامه به نام‌های کیهان، اطلاعات، آیندگان و رستاخیز وجود داشت که همگی دولتی و یا توسط افراد خاص وابسته به حکومت اداره می‌شد. اما بعد از انقلاب حدود ۵۶ مورد روزنامه داریم که اکثرا مستقل هستند و این آمار بسیار قابل توجه است. حتی در حوزه فصل نامه‌ها، ویژه نامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و نشریات و مقالات مختلفی که منتشر می‌شوند، به یک آمار سالانه بسیار بالایی می‌رسیم که متاسفانه به این موارد کمتر پرداخته می‌شود.»
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص آمارهای بین‌المللی در حوزه فرهنگی، غیر از حوزه نشر و مطبوعات حتی در حوزه رسانه‌های تصویری، در ادامه می‌افزاید:« قبل از انقلاب رسانه تصویری ما دو شبکه داشت و یک رسانه ملی که در تهران پخش می‌شد و ۳ تا ۴ شبکه‌ رادیویی استانی یا ملی داشتیم. بعد از انقلاب اکثر استان‌های کشور شبکه ملی دارند و شبکه‌های تلویزیونی داخلی گسترش یافته و حتی شبکه‌هایی که از داخل کشور برای خارج کشور برنامه اجرا می‌کنند هم گسترش پیدا کرده‌اند و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های دیگر.»
وی با بیان این که در حوزه سینما، علی‌رغم ادعای عدم استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی که در سالن‌های سینما اکران می‌شود و حضور کم‌رنگ مردم در سینماها، می‌گوید:« طبق آمار سال ۱۳۹۲، سالانه حدود ۲۶ میلیون بازدید از سینما داریم.جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در استقبال از سینما هستیم که قطعا این آمار تا امروز افزایش یافته است. ما سالانه ۷۶ مورد فیلم جدید داریم که پیش از انقلاب نبود و یا در حوزه کسب رتبه‌های بین‌المللی، ایران ۱۰ مورد فیلم پربازدید داشته که جایزه کسب کرده است که تنها یک مورد آن به قبل از انقلاب مربوط می‌شود. تقریبا تمام جوایز بین‌المللی را در حوزه فیلم و سینما یک بار کسب کرده‌ایم.»
احمدی در ادامه می‌افزاید:« حتی در حوزه فیلم‌سازی هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم به طوری که رتبه هفتم جهان را قبل از آلمان و ایتالیا کسب کرده‌ایم. مواردی که به آنها اشاره شد بیانگر رشد چشمگیر فرهنگی ایران بعد از انقلاب اسلامی است.»
وی تاکید می‌کند:« در خصوص موسسه‌های کیفی می‌توان گفت که فرهنگ ایرانی بعد از انقلاب تغییرات اساسی داشته است و گفتمان‌سازی که انقلاب اسلامی عامل و باعث آن بود بیشتر مورد توجه است. این گفتمان براساس تحلیل‌ها و نظر سنجی‌های موسسات بین‌المللی مانند دانشگاه مریلند آمریکا، فرهنگ و گفتمان مردم ایران، فرهنگ و گفتمان مقاومت است. که حاکم برتر و بالاتر از دیگر موارد و تولیدات فرهنگی است. به برکت این فرهنگ و گفتمان که حاصل خون شهدا و مجاهدت‌های حضرت امام(ره) و ایستادگی‌های مقام معظم رهبری است،ایران بیش از سایر کشورهای مسلمان در مقابل استکبار مقاومت و ایستادگی دارد و این شاخصه مهمی برای آینده فرهنگی کشور است.» احمدی تصریح می‌کند:« مدیران فرهنگی کشور این مهم را باید در تولیدات فرهنگی‌شان بگنجانند. اگر سینمای ایران بتواند فرهنگ مقاومت را بیشتر پشتیبانی کند قاعدتا پیشروتر خواهیم بود. ما امروز با دو دشمن روبه‌رو هستیم. داخلی و خارجی، به بیان دیگر با دو جنگ اقتصادی و رسانه‌ای درگیر هستیم که از جنگ رسانه‌ای به جنگ تصویر‌سازی هم یاد می‌شود که دشمن به شدت در این حوزه فعال است.دشمن معتقد است که اگر ۵۰ درصد ذائقه‌ مردم را از طریق نفوذ فرهنگی برگردانیم، نمی‌توانیم حتی غلبه نظامی هم پیدا کنیم و یا جنگ نظامی را شروع کنیم و نظریه‌پردازان مشهور غربی هم بسیار برنفوذ فرهنگی و یا همان تهاجم فرهنگی تاکید دارند.» وی‌ می‌افزاید:« در واقع این نفوذ به این شکل اتفاق می‌افتد که چون تکنولوژی را در اختیار دارند، بیشترین محتوا را در این تکنولوژی وارد می‌کنند. در این رابطه حضرت امام‌(ره) از صنعت تکنولوژی استفاده فراوان بردند و انقلاب اسلامی را به ثمر نشاندند. در حقیقت می‌توانیم از شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و رسانه‌های دیگر بر علیه دشمن استفاده کنیم اما فعلا ما در این حوزه در موضع ضعف قرار داریم و آن‌طوری که باید نمی‌توانیم فرهنگ اصیل دینی خودمان را منتقل کنیم. اما دشمن به شدت در تلاش است تا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر علیه ما فعالیت کند و بیشترین هجوم‌شان بر زنانی است که در خانه هستند از طریق فیلم‌هایی که محتوای خیانت دارند و همچنین از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتمای بر روی دانش‌آموزان و دانشجویان تاثیر زیان‌باری می‌گذارند.»
این مدرس دانشگاه تاکید می‌کند: «این تاثیرات سوء به‌گونه‌ای است که فرزندانمان را از مطالعه و تحقیق دور می‌کند و قدرت تحلیل را از آن‌ها می‌گیرد و همچنین با کلیپ‌ها و متن‌های کوتاه حب و بغض ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند تا رفتارشان را به تصرف خود درآوردند. اصطلاحا کاری می‌کنند تا به واسطه حضور در رسانه‌ها، جوامع را دچار عدم تحلیل و فهم درست و منطقی کنند.
به عنوان مثال با نشان دادن کلیپی کوتاه از رفتار پلیس با مجرمین بدون بیان دلیل، ذهنیت منفی ایجاد می‌کنند. در واقع با ایجاد تصاویر غیرواقعی سعی در انحراف فرهنگ مقاومت اصیل و غنی ایران اسلامی دارند. که ان‌شاءالله هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.»
وی تصریح می‌کند: «گام دوم انقلاب به برکت خون شهدا و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی،  اسوه مقاومت، ایثار و شهامت، محکم‌تر خواهد بود.»
موانع پیش‌روی حرکت‌ها و دستاوردهای انقلابی
با بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی و توفیقاتی که تا امروز حاصل شده است چگونه است که هنوز هم با آرمان اصیل انقلاب اسلامی فاصله داریم و موانع و چالش‌های موجود در مسیر رسیدن به این دستاوردها را برمی‌شماریم.
«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین نیک‌فال» کارشناس ارشد تبلیغ در حوزه علمیه قم و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید:«با روی کار آمدن رژیم منحوس پهلوی و به بهانه‌ احیای ایران باستان به مقابله با فرهنگ دینی و ایرانی پرداخته شد و نزدیک شدن به مظاهر غرب را نشان پیشرفت و باستان‌گرایی جلوه داد. مردم انقلابی و مسلمان ایران با شعارهای فرهنگی، انقلاب اسلامی را به عنوان مکتب مبارزه و راه سعادت بشری در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رساندند تا این استراتژی رژیم پهلوی را از بین ببرند.»
وی می‌افزاید: «انقلاب اسلامی نیز با اقدامات فرهنگی خود نشان داد که ملیت نه تنها تعارضی با اسلامی بودن ندارد بلکه این دو در کنار هم هویت هر ایرانی را شکل می‌دهد. اولین اقدام انقلاب با پیام نوروزی امام راحل(ره) در فروردین ۱۳۵۹ آغاز گردید و آن خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی،‌ ملی در تمام زمینه‌ها و سطوح کشور بود که با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی، بازنگری محتوای دروس، تصفیه عناصر مرتبط با شرق و غرب و… توانستیم با مظاهر و تهاجم فرهنگی غرب مبارزه و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را جایگزین آن نمائیم.»
حجت‌الاسلام والمسلمین نیک‌فال ادامه می‌دهد: «انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگ بسیاری داشته است از رشد کمالات اخلاقی و انسانی در جامعه، دمیدن روحیه ایثار تا انسجام امت مسلمان در سراسر جهان، گسترش نقش اجتماعی زنان، توجه به مستضعفین، تقویت نقش خانواده، تعطیلی کانون‌های فساد و فحشا و ورود مباحث فقیهی در سطح جامعه به صورت کارکرد اجتماعی را می‌توان برشمرد.»
وی بیان می‌دارد: «متاسفانه علی‌رغم دغدغه‌های حضرت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری که برای رسیدن به فرآیندهای تحقق پنج‌گانه انقلاب اسلامی در ساختن ۱- انقلاب اسلامی ۲- نظام اسلامی ۳- دولت اسلامی ۴- کشور اسلامی ۵- تمدن نوین اسلامی، تلاش می‌نمایند و در اکثر بیانات‌شان به آنها اشاره نموده و می‌نمایند، مسئولین فرهنگی به دلایل نداشتن مدیریت جهادی و عدم اعتقاد به فعالیت‌های فرهنگی و مشغول ساختن خود با سیاست‌زدگی توانسته‌اند پاسخگوی دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشند و لذا می‌توان بیانیه گام دوم انقلاب را نیز در راستای ساختن دولت اسلامی با عناصر دغدغه‌مند تفسیر کرد.»
این استاد حوزه در ادامه می‌گوید: «در دولت‌های مختلف به ویژه از دهه ۷۰ به بعد مدیریت‌های لیبرال‌منش و غیر جهادی فاصله‌های طبقاتی فرهنگی و اقتصادی مختلفی ایجاد نموده‌اند که زنگ هشدار بازگشت به دوران مدیریت غربی بر ارزش‌ها می‌باشد و لذا قرار گرفتن در مرحله ساخت دولت اسلامی و درس‌آموزی از کارکرد مدیریت‌های غیر جهادی و عنایت به سند چشم‌انداز ضرورت حرکت به سمت مدیریت جهادی در دهه چهارم انقلاب را چندین برابر می‌نماید و اولین جرقه آن را باید مردم در انتخابات مجلس بزنند و افراد دغدغه‌مند فرهنگی با رویکرد مدیریت جهادی را به عنوان نماینده انتخاب نمایند تا به افزایش کارآمدی حکومت دینی و کسب رضایتمندی بیشتر مردم، مقابله با تهدیدات، بزم دشمن، شکوفا‌سازی خلاقیت‌های فردی جوانان و حاکمیت دوباره، روحیه ایثار در جامعه برسیم.»
وی تأکید می‌کند: «در این راستا باید چالش‌ها و موانع پیش‌روی حرکت‌های فرهنگی را که حاکمیت تفکر لیبرالیسم در برخی دولت‌ها، سودمحوری و مادی طلبی،‌ نفوذ چهره‌های غرب‌گرا در دولت‌ها تا جایی که به گفته خودشان تکیه بر نیروهای داخل را بلد نیستند و هر روز حتی پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی دم از مذاکره با دولت تروریسم آمریکا را سرمی‌دهند، عدم اعتقاد به الگوهای اسلامی و عدم باور جوانان می‌باشد را بشناسیم و از حدود چند باره آن‌ها به حاکمیت مقابله کنیم.»
حجت‌الاسلام نیک‌فال تصریح می‌کند: «در خصوص تهاجم فرهنگی که به قصد ضربه زدن به فرهنگ اصیل اسلامی فعالیت می‌کنند، اهداف تأثیرگذاری را انتخاب کرده‌اند که می‌توان تهاجم به اصل ولایت فقیه، تهاجم به نهادهای انقلابی مانند سپاه و شورای نگهبان، تهاجم به بنیان خانواده‌ها، طرح ازدواج سفید، مبارزه با حجاب اجباری، ترویج اباحه‌گری، ایجاد مشکلات و آفت‌های تخریب خانواده‌ها با استفاده از جنگ نرم، گسترش تجمل‌گرایی و ایجاد بی‌رغبتی به ازدواج و… اشاره کرد که لازم است قوای سه‌گانه به خصوص مقننه با وضع قوانین متقابل و مقابله با نفوذ در امور اجرائی جامعه را به وضعیت مورد نظر مقام معظم رهبری که یک جامعه ایده‌آل نبوی است برگردانند.»
چگونگی مقابله با موانع و چالش‌ها
با پیشرفت‌های هر روزه در حوزه‌های مختلف قطعاً روش‌های سنتی و قدیمی حکمرانی باید جای خود را به روش‌های نوین اسلامی بدهد تا تأثیرات بیشتر و بهتری را در ارتقای سطح فرهنگ اسلامی در جامعه بگذارد.
«سعید رضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به نقل از خبرگزاری تسنیم، می‌گوید: «حوزه فناوری‌های نو یک حوزه بسیار مهم است و چون بر اثر این فناوری‌ها ما با یک انتقال بزرگ اجتماعی مواجه شده‌ایم و به همین علت دیگر روش‌های سنتی و قدیمی حکمرانی توانایی اداره جامعه را ندارند.»
وی می‌افزاید: «واقعیت این است که جغرافیای فرهنگی تغییر کرده است و امروز همه می‌دانند که فرهنگ یک جامعه توسط دولت و جامعه در حوزه جغرافیایی آن جامعه به تنهایی ساخته نمی‌شود بلکه با توجه به ارتباطات هم‌زمان و یکپارچه متغیرها و مؤلفه‌های زیادی در فرهنگ تأثیرگذار هستند که خارج از جغرافیا قرار دارند و در واقع مداخلات فرامحلی فرهنگی زیاد شده است.»
عاملی با اشاره به میزان تولید محتوای دیجیتال در منطقه غرب آسیا می‌گوید: «نقش این منطقه در تولید محتوای فضای مجازی کمتر از یک درصد است و بیش از ۹۹ درصد این محتوا توسط جهان دیگر یعنی جهان غرب تولید می‌شود که این موضوع یک تهدید است.»
وی تصریح می‌کند: «براساس تحول در حوزه فناوری‌های جدید؛ بسیاری از رشته‌های علمی دچار تغییر و تحول جدی شده‌اند و می‌توان گفت هوش مصنوعی مفاهیم زیادی و از جمله مفهوم حکمرانی را تغییر داده است.»

سرویس کیهان

۲۸ بهمن ۱۳۹۸

سمیه دولتی