نامه ای از بهشتیان
نامه ای از بهشتیان

نامه شهید اثنی عشری مبین سجایای اخلاقی و روحیات معنوی وی وحاوی معارف دینی ؛ سیاسی واخلاقی می باشد؛ حاوی بخش های آموزه ای می باشد .که پس از سه ونیم دهه ؛ همچنان باطراوات می باشد:

شهید والامقام حسن(حسین) اثنی عشری نایینی درایام حضور درجبهه به دوستان ، اقوام وخانواده خود نامه های متعددی را ارسال نموده است ، که مبین سجایای اخلاقی و روحیات معنوی وی می باشد . یکی از نامه های ارسالی آن شهید عزیز؛ در ایامی که در دو نقطه دور از هم استقرار داشته و از هم فاصله داشته ایم می باشد ، در زیر ارایه گردیده است ؛ که منهای عرض ارادت ایشان به این ناقابل  ؛ حاوی بخش های آموزه ای می باشد که پس از سه ونیم دهه ؛ همچنان باطراوات می باشد:

آغاز سخن با حمد و سلام

بسم الله الرحمن الر حیم

حمد و ستایش مخصوص است بر خداوند بی نیاز [۱] و سلام بر پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی اله علیه و آله و بر مرد دوم بشریت حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام و بر بانوی بی نظیر اسلام و جهان فاطمه زهرا سلام الله علیها و بر فرزندان پاک مطهر و معصوم این زوج پر ارج ائمه طاهرین علیهم السلام و بر مهدی موعود امام زمان عجل الله فرجه الشریف و بر زنده کننده مجدد اسلام ،حضرت امام خمینی و برشهدای گرانقدر اسلام از یاسر [۲] تا آخرین شهید اسلام در جنگ­هایش علیه کفر و سلام بر کلیه کسانی که بدون غرض و خالصانه و جمهوری اسلامی کمک و یاری می­دهند و سلام بر تو برادر دینی­ام.

شکسته نفسی

و شرمساری و خجلت بر حقیر و سرکش درگاه باری تعالی که از سفره گسترده نعمتهایش استفاده نموده؛ از چشم و دست و پا اهدایی او بهره برده ولی تقوای صاحب این فضل­ها را ندارم.

 

نزدیکی قیامت  و ترس از روز حساب [۳]

چه کنم که دلم سخت به درد آمده – قیامت را بسیار نزدیک می­بینم [۴] و مرگ را از آن نزدیک­تر،[۵] آن روز را می بینم [۶] که بیاید و نامه اعمالم را به دستم بدهند [۷] و سر به زیر انداخته و حیران و سرگردان که حالا چه کار کنم نمیتوان از خجالت امثال تو که می پنداشتید من مسلمان خدا ترس هستم سربلند کنم – آن روز همه چیز بر ملا خواهد شد [۸] و دست امثال من خیره سر رو می­شود. راستی روز هولناکی است. آن اعمالی که فراموشش کرده­ام حالا یادم می­آورند [۹]

انقلاب روحی

 – برایم دعا کن _ دعا کن خدا خودش برایم راهی بگشاید – خودش از فضل و کرم بی انتهایش یک جوری منقلبم کند و هولم بدهد داخل صراط المستقیم [۱۰] – کاری کند تا بر این نفس زورمندم که اسیرش هستم ظفر یابم – کاری کند تا خدا راهمیشه در ذهنم داشته باشم [۱۱]. کاری کند تا لایق شفاعت شفاعت­کنندگان [۱۲] بشوم –

تجدید ارادت و تجدید التماس دعا

 از ماه­های قبل فکر کرده بودم تا روز مبارک ۱۸ ذی­الحجه روز عید سعید غدیر خم با تو صیغه­ی اخوت [۱۳] بخوانم اما این توفیق نصیبم نشد و از هم دور شدیم. باورم نمی­شود شما را اینجا نبینم به خصوص روزهای اول ورودمان که برادر علی شیری [۱۴] را دیدم و از شما سوال نمودم . [۱۵] گفت: ممکن است بیایید. در انتظار بودم که مرخصی دادند و ما از ۰۶/۰۶/۶۴ تا ۱۵/۰۶/۶۴ به مرخصی گردانی [۱۶] به تهران رفتیم و حال از دل تنگی بر آن شدم مرقومه­ای خدمتت ارسال نموده و تجدید ارادت و تجدید التماس دعا نمایم – باشد تا این سرگشته و پریشان و درمانده و مبهوت و ترسان از اعمالش را از دعای خیر آن هم با اصرار نزد خدای بسیار مهربان فراموش ننمائید.فعلا در فرودگاه مهرآباد به سر می­بریم و در سفر اخیرم به تهران تجدید ماموریت نمودم و تا ۲۶/۰۹/۶۴ مجددا تمدید نمودم باشد تا از این رهگذر شاید مورد لطف الهی قرار گرفته و

ولع شفاعت وشهادت

 عاقبتم با شهادت اهدایی و پرمنت از سوی یزدان آن خدایی که عظیم است و کرمش بی­نهایت و فضلش بی انتها و بخشش بزرگترین بخشش­ها.

حقیقتا و عاجزانه از تو برادرم می­خواهم که برایم دعا کنی خدا شهادت را بر من ارزانی دارد [۱۷]– تو را به ائمه و جدت قسم می­دهم که این دعا را از من دریغ نکن که این تنها راه نجات من است.[۱۸]

واگذاری امور به خداوند

 هیچ نگران فرزندانم نیستم .چون یقین دارم ، خدا بالاترین قدرتها [۱۹]ست و بر تمامی بندگانش آگاه [۲۰]– بنابراین آنها را آسیبی نخواهد رسید بلکه بهتر از زمان وجود من رشد می­یابند [۲۱].حقیر که قابل نیستم ولی بنابر وظیفه حداقل هر ۲۴ ساعت یکبار نام شما را بر زبان میرانم .

باختران[۲۲] – اردوگاه شهید کریمی [۲۳]

 

 

تنظیم و مخاطب نامه : دکترسیدجوادهاشمی فشارکی، پژوهشگر ومولف کتاب کتاب گنجینه معارف شهدا

[۱] الحمدالله رب العالمین ( سوره حمد؛ ایه ۲ )

[۲] یاسر بن عامر عنسی، صحابی پیامبر (ص) و از نخستین گروندگان به اسلام است. او همسر سمیه و پدر عمار یاسر بود. او به همراه همسرش بر اثر شکنجه‌های مشرکان به شهادت رسیدند و نخستین شهیدان اسلام به شمار می‌روند

[۳]  قالَ عَلِی علیه السلام : «کمْ مِنْ خائِفٍ وَفَدَ بِخَوْفِهِ عَلی قَرارَةِ الاْءَمْنِ»؛( غرر الحکم، ص ۵۵۲.) علی علیه السلام فرموده است: «چه بسا فرد خائفی که خوفش او را در سرمنزل آرامش و ایمنی مستقر می سازد». نامه ۳۱ نهج البلاغه

[۴] «و ميگويند: چه‌ زماني‌ است‌ آن‌؟ اي‌ پيامبر! بگو: اميد است‌ كه‌ نزديك‌ باشد.»

[۵] وَ مَآ أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ

[۶] ای انسان تو در حال سفر به سوی پروردگارت هستی (یعنی سفر به سوی آخرت) و روزی هم فرا می‌‏رسد که خدا را ملاقات می‌‏کنی و به محضر او وارد می‌‏شوی.

[۷] [به او می گویند:] کتاب خود را بخوان، کافی است که امروز خودت بر خود حسابگر باشی. (سوره اسراء، آیه۱۴.)

[۸] يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ  (آیه ۹ سوره طارق)

[۹] «هذا یوم لا ینطقون و لا یؤذن لهم فیعتذرون».(سوره مرسلات: ۳۵-۳۶) زبان، بسته می‌شود؛ آنگاه باطن و ملکات و اعضا و جوارح انسان حرف می‌زنند. اگر در دلمان حقد، حسد، بدبینی، بدخواهی، امراض گوناگون قلبی، کین‌ورزی نسبت به صالحان و شوق و عشق نسبت به گناهان پنهان کرده باشیم، آن‌جا همه آشکار می‌شود. قیامت، واقعه‌ی عجیبی است؛ «الیوم نختم علی افواههم و تکلّمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون».( یس: ۶۵)

[۱۰] ر آیه‌ی ششم سوره‌ی مُبارکه ی حمد، از خداوند درخواست هدایت به صراط مُستقیم می‌شود.«إهدِنَا ألصِراطَ ألمُستقیمِ».

[۱۱] بی شک برای شما مؤمنان در پیروی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم سرمشقی نیکوست، برای آن کس که به خدا و روز واپسین امید دارد و خدا را زیاد یاد می کند. (احزاب: ۲)

[۱۲] «وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ اِلاّ لِمَنْ اَذِنَ لَهُ»؛ و شفاعت کسی، جز آن که خدا به او اذن شفاعت داده است، سودمند نیست. ( سوره سبأ ، ایه ۲۳٫)

[۱۳] صیغه عقد اخوت ( نوری، مستدرک الوسائل، ۱۴۰۸ق، ج ۶، ص۲۷۹.) که بعدا جاری شد .

[۱۴]  یکی از همرزمان اینجانب در مخابرات لشکر ۲۷

[۱۵] ایشان جهت دیدار به مقر ما مراجعه نموده بودند درحایکه اینجانب در منطقه حضور نداشته ام ، وبه مکان دیگری رفته بودم .

[۱۶] گردان مقداد به مرخصی می رود.

[۱۷] اللهم الرزقنا توفیق الشهادة فی سبیل الله

[۱۸] «کسانی که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌اند، نزد خدا مقامی هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.» «الذین ءامنوا و هاجروا و جهدوا فی‌ سبیل‌الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عندالله و اولئک هم الفائزون»( سوره توبه، آیه ۲۰) و«مومنان باید در راه خدا با آنان که حیات مادی دنیا را بر آخرت گزیدند جهاد کنند و هر کسی در جهاد به راه خدا کشته شود فاتح است زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.»«لیقتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوة الدنیا بالاخرة و من یقتل فی سبیل‌الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما» (سوره نساء، آیه ۷۳)

[۱۹] قدرت‌ها، همه، از قدرت او سرچشمه می‌گیرند (  مؤمنون/سوره۲۳، آیه۸۸.  ) و او بر همه چیز قادر است(سوره بقره،  آیه۲۰  و ۱۰۹  و۱۴۸)

[۲۰] إِنَ‌ اللَّهَ‌ بِعِبَادِهِ‌ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ  (فاطر ٣١)

[۲۱] اصولا پیامبران برای فرزندان دعا می‌کردند که اعتقادات آنان سالم بماند و سرنوشت اخروی آنان فرجام خوبی داشته باشد.(نساء، آیات ۷ تا ۱۱؛ فرقان، آیه ۷۴؛ لقمان، آیه ۱۳؛ بقره، آیه ۱۳۵)

[۲۲]  نام قبلی  کرمانشاه

[۲۳] اردوگاه استقرار لشکر ۲۷ محمد رسول الله

 

شهید اثنی عشری، حسین (حسن در شناسنامه ) نام پدر: شهید عباسعلی   تاریخ تولد:۵/۵/ ۱۳۲۳   تاریخ شهادت: ۲۱/۱۰/۶۵      تاریخ رجعت پیکر: ۲۱/۱۱/۷۵

آن شهید عزیز بارها به جبهه اعزام و مدت‌های مدیدی را در جبهه‌ها بسر برد و در عملیات والفجر هشت مجروح شد. وی درسال ۶۵ در رشته معماری قبول شد،

لکن حضور درجبهه را رها نکرد. تا اینکه در سن ۴۲ سالگی در تاریخ ۲۱/۱۰/۶۵ (عملیات کربلای ۵ ) در شلمچه خونین قفس تن را شکست و روح بلندش به سوی حضرت دوست پرکشید.

و پیکر مطهرش در دشت سوزان شلمچه ما وا گرفت. و ده سال بعد ( ۲۴ بهمن ۱۳۷۵) جسم مطهرش در بهشت زهرای تهران (قطعه ۲۶ –ردیف ۹۴ – شماره ۵۳ ) آرام گرفت