مدیریت موزه‌های شهدا تغییر کرد
مدیریت موزه‌های شهدا تغییر کرد

مدیریت موزه های شهدا بر اساس تغییرات ایجاد شده در ساختار سازمانی، روز چهارشنبه 4 اردیبهشت ماه از اداره کل فرهنگی و تبلیغات بنیاد به اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری ایثار، اسکندر یارنسب در این مراسم بابیان این‌که یکی از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمع‌آوری اسناد شهدا است، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران جزو سازمان‌هایی است که بیش از ۱۰ میلیون اثر و سند اصل از شهدا در اختیار دارد و این اسناد و آثار از گنجینه‌های عظیم بنیاد در صحنه‌های فرهنگی است.
وی با اشاره به وجود ۲۱ موزه شهدا در کل کشور و استان‌ها اظهار داشت: در زمان شکل‌گیری موزه شهدا مقررشده بود که از ساختمان‌های موجود بنیاد استفاده شود ولی با توجه به این‌که بیشترین آثار و اسناد در اختیار بنیاد در این موزه نگه‌داشته می‌شد انتظار می‌رفت که بنیاد در بازسازی و احداث موزه شهدا در مکانی مناسب همت کند و معاونت فرهنگی و تبلیغات بنیاد نیز برای رسیدن به این هدف در طی این مدت بسیار تلاش کرد که موفق نشد و مجبور شدیم که در سنوات گذشته از این ساختمان استفاده کنیم، درنهایت با تشکیل کمیته‌ای مقرر شد که با بررسی ساختمان‌های موجود و املاک مجاور موزه‌ای استاندارد طراحی و احداث شود که امیدواریم با انتقال موزه شهدا به اداره کل اسناد و  انتشارات بنیاد این اتفاق روی دهد.
مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد با ابراز امیدواری از این مساله که موزه شهدا در آینده‌ای نزدیک به موزه‌ای استاندارد در سطح ملی در حوزه ایثار و شهادت مبدل شود، تصریح کرد: معاونت فرهنگی و تبلیغات بنیاد تاکنون تلاش کرده تا از فضای موجود برای مستندسازی، نگه‌داری و نمایش آثار استفاده کند و از این آثار هنری نیز در جشنواره‌های گوناگون استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در مجموع ۱۷ هزار اثر و سند مكتوب، البسه، حجمي و هنري در موزه مركزي شهدا نگهداري مي شود افزود: ۲۱۰۰ اثر هنري فاخر از هنرمندان شاخص كشور در بين اين آثار وجود دارد.
در ادامه این نشست رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد نیز بابیان این‌که در موزه شهدا هویت انسان‌هایی ارزشمند و انقلابی به نمایش گذاشته‌شده که برای آیندگان نیز بسیار ارزشمند است، گفت: وظیفه ما، حفظ آثار شهدا برای آیندگان به بهترین شکل و با استاندارهای ملی است که در این زمینه مدیران گذشته و فعلی بنیاد تلاش زیادی برای حفظ این آثار ارزشمند در موزه شهدا و سایر موزه‌های بنیاد کردند.
وی بابیان این‌که موزه شهدا یک حوزه استراتژیک است خاطرنشان ساخت: تاریخچه ستاره‌های بی‌بدیلی در موزه شهدا نگاه‌داری می‌شود که با توجه به راهبردها و وظایف سازمانی، سازمان‌ها باید همکاران، خانواده ها و به‌خصوص جوانان را با آثار این موزه آشنا کنند.
نریمانی رسالت اصلی اداره کل اسناد و انتشارات را در موزه شهدا و مشارکت سازمان های مردم نهاد و تشکل‌ها در موزه عنوان کرد و گفت: تلاش داریم تا از آثار نخبگان در موزه استفاده کنیم و بازدیدهایی اثربخش و هدفمند از سوی مردم و سازمان‌ها داشته باشیم که امیدواریم معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد نیز در این مسیر ما را از تجربیات خود بی‌بهره نکنند تا بتوانیم بهره‌برداری لازم را از این فضای فرهنگی ارزشمند به عمل‌آوریم.
لازم به ذکر است در این مراسم سعید گنجی رییس سابق اداره جمع‌آوری و مستندسازی اسناد بنیاد به‌عنوان ریاست موزه شهدا و رییس اداره آرشیو و موزه‌های شهدا انتخاب شد.
انتهای پیام/