تکریم غدیر، ندای بلند مدیریت امامت بر رهبری جهانی آخرالزمانی
تکریم غدیر، ندای بلند مدیریت امامت بر رهبری جهانی آخرالزمانی

به برکت انقلاب اسلامی ، سنت حسنه عید غدیر در بعد از پیروزی انقلاب ، هم گسترده تر و هم پر رونق تر شده و بصورت دهه جشن غدیر همه ساله برگزار میشود

نماز جمعه پرشکوه شهریار در روز جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ در مصلی امام علی علیه السلام شهر اندیشه با حضور نمازگزاران این شهر برگزار شد . پیش از ایراد خطبه ها و نمازسیاسی عبادی جمعه توسط حجه الاسلام والمسلمین بابایی ، سخنران این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « به استقبال جشن بزرگ غدیر» بود. به اعتقاد وی تکریم غدیر، ندای بلند مدیریت امامت بر رهبری جهانی آخرالزمانی بـوده و مهمترین رسالت شیعیان در عمل به ولایت فقیه و زمینه سازی ظهور است ! 

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک ایام درخصوص عید بزرگ غدیر بیان داشت : از میان چهار عید بزرگ  عید قربان، فطر ، غدیر و جمعه ، عید غدیر، عید الله الاکبر و عید آل محمد و والاترین عید اسلامی و فرخنده ترین و مبارک ترین عید اسلامی است .  پیامبر الهی در بازگشت از آخرین حج در ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری در جمع ده هزار الی ۱۲۰ هزار نفردر غدیر خم ، خطبه غدیر را مطرح کردند و جانشینی صریح علی بن ابی طالب در مقام امامت پس از پیامبر الهی را بیعت گرفتند . براساس ایه تبلیغ یعنی آیه ۶۷ سوره مائده ، يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ  وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ، ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد. و سپس در این خطبه غدیر پیامبر دعا و نفرین کردند مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه ، پس از این انتصاب الهی آیه سوم سوره مائده نازل میشود که الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی ، که اکنون دین اسلام کامل شده است و بعبارتی غدیر خم تداوم جانشینی پیامبر (ص) توسط امام معصوم (ع) بوده و جشن این روز از شعائر دینی محسوب می‌شود.

* ایشان در خصوص برنامه های عبادی عید غدیر اظهار داشت : در احکام این روز بزرگ مستحبات پرثوابی مانند روزه داری و عبادت و اطعام و به دیدار برادران دینی رفتن بخصوص دیدار سادات رفتن و عیدی دادن و مصافحه داشتن و گفتن «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابی طالب؛ سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (علیهماالسلام) تمسک می جویند.» تاکید شده است .

* ایشان در خصوص سنت بزرگداشت غدیر بیان داشت : به برکت انقلاب اسلامی ، سنت حسنه عید غدیر در بعد از پیروزی انقلاب ، هم گسترده تر و هم پررونق تر شده و بصورت دهه جشن غدیر همه ساله برگزار میشود . بخصوص اینکه از لحاظ محتوایی احیا شده است ، مجالس بزرگ و کوچک در مناطق مختلف و بخصوص در فضاهای عمومی شکل گرفته و شهر و محله را برکت بخشی میکند .

ترویج سنت نذری در ایام غدیر برای اطعام غدیر، پذیرائی از مشتریان با شکلات و شیرینی ، ایستگاههای صلواتی و نیز افتتاح پروژه‌هاى عمرانى و كارهاى مهم از مصادیق ترویج این امر مبارک می باشد .

* وی در خصوص برنامه های دهه ولایت و امامت اظهار داشت : تزئین درب منزل و مغازه خود ، تخفیف برای مشتریان خود ، گسترش فرهنگ عیدی دادن با عیدی دادن  به کارگران و رفتگر محله، با هدیه کتاب و سی دی مرتبط با غدیر به اقوام و دوستان خویش ، دیدار از سالمندان و بیماران و اهداء هدیه ، ارسال پیامک های تدبر برانگیز غدیری ، راه اندازی کاروان خودرویی و موتوری ، نکوداشت شهدای سادات ، خطبه خواندن برادری میان دوستان خویش ، بیان فضلیت غدیر توسط اساتید و معلمان در ابتدای درس خویش ، فرهنگ سازی خطبه غدیر ، مراسم بزرگ با تاثیر گذاری وسیع و …. از جمله برنامه هایی که بایستی از جلو برنامه ریزی کرده اقدام شود .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص به استقبال غدیر رفتن چنین بیان کرد : همانطور که در زندگی برای کارهای مهم مانند تحویل سال نو جشن عروسی ، مراسم حاجی از سفر حج ، مهمانی مهم در منزل به استقبال رفته و هم محیط را اماده می کنیم و برای عملیات نظامی ، تجهیز و تمرین  کردن به استقبال عملیات می رویم . در این استقبال ها هم امادگی جسمی و ذهنی برای موضوع را کسب می کنیم ، لذا برای این بزرگ نیز باید از چندین روز جلوتر ، محیط را آماده عید غدیر نماییم ، تا ثمر بخشی بیشتری از ایام حاصل شود .

 * ایشان در خصوص سابقه استقبال در آداب اسلامی گفت : برای درک بهتر فیض ماه مبارک رمضان، دو ماه مقدمات امادگی ماه رجب و شعبان را برای ورود به مامه مهمانی خدا را دارد، برای ورود به مناسک حج واجب، مناسک حج عمره را دارد . برای اقامه عزای روز پرمصیبت عاشورا ، جلوتر سیاه پوش کرده و یک دهه مراسم میگیریم . برای برگزاری پرشکوه مراسم راهپیمایی اربعین حسینی، یک سری کارهای مقدمات امادگی را جلوتر فراهم کرده تا بتوانیم در راهپیمایی حضور یابیم .

* وی در خصوص لازمه باشکوهی عید بزرگ غدیر اظهار داشت : لازم هست برنامه ریزی های لازم توسط نهادها و گروههای اجتماعی مذهبی و مردمی صورت گیرد و برنامه های متنوع تهیه شود تا عید بزرگ غدیر باشکوه تر برگزار شود . تدارک برگزاری مسابقات غدیر ( شعر و نقاشی و….) ، روزنامه‌دیواری برای مدارس ، غدیر خوانی در مجالس مختلف برای آمادگی ذهنی ، برگزاری تحقیقات پیرامون غدیربرای افزایش دانش ، مصاحبه های مختلف با موضوع غدیر ، پوشش های رسانه های مختلف ، تغییر ظاهری در محیط محله و کار و خانه و انشالله تاثیر انرا و تحول معنوی در جامعه را بیشتر شاهد باشیم .

* ایشان در خصوص امتداد غدیر علوی در ولایت فقیه و امامت مهدوی بیان داشت : استمرار رسالت نبوی در روز عید غدیر در امامت تجلی یافته است و استمرار غدیر علوی تا غدیر مهدوی گسترش یافته است و در غیابت امام عصر ، به ولی فقیه بعنوان جانشین امام زمان (عج) تجلی یافته است و بعبارتی عید غدیر به عید ولایت فقیه اتصال دارد و در عصر حاضر بزرگ پرچمدار غدیر در جهان ولایت فقیه بوده که آغازگر آن امام خمینی بوده و سپس خلف شایسته وی امام خامنه ای هم ناشر معارف علوی در جهان بوده و هم مدافع تهدیدات متوجه غدیر و هم منادی انتظار فرج می باشند . بعبارتی غدیر خم در غدیر قم امتداد یافته و بهمن دلیل دشمنان از این دو غدیر کینه دارند و ان شالله به غدیر مهدوی متصل خواهد شد . و شکوه غدیر و اوج تجلی غدیر ، زمینه سازی جلال ظهور بوده وتلاش غدیر خم و غدیر ولایت فقیه، زمینه زمینه ساز ظهور مقام عظمای ولایت می باشد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت امروز ما وارث نهضت امام خمینی و متنعم به نعمت حکومت اسلامی هستیم و این توفیق و بلکه این دین بر عهده ما هست که حکومت جمهوری اسلامی را صیانت کرده و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی آن باشیم . امروزوظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک نماییم و ترویج غدیر ، در امتداد فرهنگ مهدویت بوده ، که جامعه ساز بوده و زمینه ساز ظهور و انرا نزدیک میکند و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را بستر سازی میکند .

نمازجمعه شهریار تهران –  « به استقبال جشن بزرگ غدیر » – ۲ تیر ۱۴۰۲ – دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • نویسنده : با شهید
  • منبع خبر : ایثارپرس