۱۵ سال مطالعه کردم تا «همت» را نوشتم
۱۵ سال مطالعه کردم تا «همت» را نوشتم

محمد عزیزی، نویسنده دفاع مقدسی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نگارش زندگی‌نامه داستانی «همت» اشاره کرد و گفت: این اثر به بازخوانی داستانی یک دوره زمانی سی ساله می‌پردازد که پیش از تولد شهید همت آغاز می‌شود و تا شهادت وی ادامه دارد. وی با بیان اینکه این اثر خلق شده است […]

محمد عزیزی، نویسنده دفاع مقدسی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نگارش زندگی‌نامه داستانی «همت» اشاره کرد و گفت: این اثر به بازخوانی داستانی یک دوره زمانی سی ساله می‌پردازد که پیش از تولد شهید همت آغاز می‌شود و تا شهادت وی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این اثر خلق شده است تا نسلی که شهید محمدابراهیم همت را ندیده و نمی‌شناسند با وی آشنا شوند، اظهار کرد: منابع گوناگونی در خلق این اثر به یاری من آمدند که از آن جمله می‌توان به تمام گفت‌وگوهای منتشر شده از همسر، برادران، مادر، پدر، همرزمان جبهه و همه کسانی که او را می‌شناختند، اسناد گردآوری شده سپاه و بنیاد شهید، مصاحبه‌های تصویری و کتاب‌های منتشر شده درباره شهید همت اشاره کرد.

این شاعر و نویسنده با تأکید بر اینکه این اثر با زاویه دید داستانی نوشته شده است، ادامه داد: تحقیق و مطالعه درباره این شهید بزرگوار را از سال ۱۳۷۶ آغاز کردم که تا انتشار اثر حدود پانزده سال زمان برد. البته هنوز ویرایش اثر برای چاپ‌های جدید ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای نشر این اثر حامی خاصی نداشتم، اظهار کرد: در آغاز قرار بود انتشارات سوره مهر کتاب را منتشر کند، اما در نهایت انتشار زندگی‌نامه داستانی شهید همت به انتشارات «پلاک هشت» سپرده شد. این اثر تنها یک مجموعه خاطره نیست و تا حدود زیادی رمان محسوب می‌شود. البته روی جلد آن زندگی‌نامه داستانی قید شده است، اما بیش از اینکه زندگی‌نامه باشد، به داستان شباهت دارد.

نویسنده کتاب «همت» افزود: در این اثر تلاش کرده‌ام تا از هیچ یک از ویژگی‌‌های فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) غافل نمانم. شرایط شهید همت در خانواده، با همرزمان و حتی در زمانی که به تنهایی خلوت می‌کرده و مشغول به راز و نیاز با خداوند بوده، در این اثر دیده شده است. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا این اثر نسبت به آنچه تاکنون انجام شده است، از لحاظ کمی و کیفی متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه استقبال مخاطبان از این اثر بیش از میزان مورد انتظار بود، گفت: در حالی که رونمایی و چاپ این اثر در اواخر سال گذشته که زمان مناسبی برای رونمایی از کتاب نیست، انجام شد، اما از چاپ اول این اثر با شمارگان ۳ هزار و سیصد جلد، چیزی باقی نمانده است و فکر می‌کنم برای نمایشگاه کتاب مجدداً چاپ شود.