“آرم مقدس جمهوری اسلامی” و قصور مدیران در “وقوع هتک حرمت”
“آرم مقدس جمهوری اسلامی” و قصور مدیران در “وقوع هتک حرمت”

پیشینه طرح و تصویب آرم جمهوری اسلامی ، استفتا از امام و اقدامات برخی مدیران نالایق در زمینه سازی هتک حرم لفظ جلاله وضرورت نظارت و توبیخ
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • واقعه اول : طراحی ارم جمهوری اسلامی

پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي، مقرر شد آرمي به‏عنوان نماد و نشان جمهوري اسلامي ايران معرفي شود كه بيانگر روح دين‏خواهي و اسلام‏طلبي ملت مسلمان ايران باشد. پس از فراخوان شوراي انقلاب براي تهيه‏ي اين آرم، طرح‏هاي متعددي به اين شورا رسيد كه سرانجام از ميان آن‏ها يك طرح ، انتخاب شد.

اين آرم به‏صورت چهار هلال و يك ستون ميانی و نشانگر كلمه‏ی مقدس “الله” می‏باشد و در عين حال كلمه‏ی مبارك “لا اله الا الله” را نيز شامل می‏گردد. همچنین مي‏توان گفت كه ستون مياني يا شمشير، نشانه‏ي اقتدار و قدرت؛ هلال نشان‏دهنده‏ي رشد، پنج جزء اصلي نمايشگر اصول پنج‏گانه‏ي دين (مذهب تشيع)، و تركيب متقارن بيانگر تعادل و ميزان و عدالت مي‏باشد. اين آرم از آن پس در وسط رنگ سفيد پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران و بر بالاي عنوان تمام وزارتخانه‏هاي كشور قرار گرفت.

20 ارديبهشت‌ماه 1359؛ تصویب آرم نهايی جمهوری اسلامی توسط امام (ره)

  • واقعه دوم: تصویب آرم جمهوری اسلامی

در ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ هجري شمسی؛ آرم نهايی جمهوری اسلامی ايران توسط حضرت امام خمينی (ره) به تصویب رسید.

  • واقعه سوم: حکم شرعی آرم

‏از: وزارت ارشاد اسلامی، ادارۀ کل مطبوعات و نشریات‏ :  ‏‏خواهشمند است فتوای آیت الله‌ العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی را در مورد به‏ ‏کارگیری اسم شریف «الله‌» و اسامی مبارک پیامبر و ائمۀ طاهرین علیهم السلام در نشریات، با‏ ‏عنایت به این نکته که احتمالاً نشریات، مورد استفاده زیرپایی و… قرار می گیرند و نیز‏ ‏در مورد به کارگیری آرم جمهوری اسلامی و چاپ مرئی و نامرئی آن و احتمال‏ ‏مشابهی که در مورد آن نیز می رود و همچنین مسّ بدون وضوی آن به این اداره کل‏ ‏اعلام فرمایید. سرپرست ادارۀ کل مطبوعات و نشریات‏[سؤال ۳۵۹]‏

‏‏بسمه تعالی، چاپ لفظ جلاله و اسماء شریفه در نشریات مانع ندارد ولی‏ ‏باید از انداختن در مواضع هتک، خودداری شود و آرم جمهوری اسلامی،‏ ‏در حکم لفظ جلاله است، علی الاحوط.‏‏‏ ‏( استفتائات امام خمینی ج. ۱  صفحه ۱۷۰ )

  • واقعه چهارم: اقدامات مدیران نالایق

متاسفانه در بسیاری از جاهایی که ضرورت ندارد ، از آرم مقدس جمهوری اسلامی استفاده میشود و سبب هتک حرمت به نام جلاله شده و در این گناه مقصرند و عده زیادی از مردم نیز دانسته یا ندانسته با دور انداختن  و زیر پا انداختن و یا به سطل زباله انداختن به اسما ء متبرکه اهانت می شود . این مساله در خیلی از امور جاری اداری و انتخابات و…. روال شده است . به عنوان مثال در بانک سپه ( شعبه سابقا انصار ) ، مشاهده شد که چندین برگه ( برگه نوبت و رسید جابجایی وجه ) را که منقش بودند به آرم مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی لفظ جلاله «الله» در داخل سطل زباله بانک افتاده بود….!

  • واقعه پنجم : ضرورت نظارت و توبیخ

بایستی نهادی ناظر بر این امور بوده و ارشاد و تذکر داده و نظارت نماید و در این گونه موارد جسارت توهین آمیز جا دارد مدیران نالایق ( در طراحی ؛ اجرا و حتی مدیران استفاده کننده از برگه ها ) بایستی توبیخ شوند.

این هم پیشینه هتک حرمت در انتخابات گذشته :