بازسازی حرم بقیع شریف و مدیریت جهان اسلام بر آن بایستی از طریق مجامع مختلف مطالبه گری شود !
بازسازی حرم بقیع شریف و مدیریت جهان اسلام بر آن بایستی از طریق مجامع مختلف مطالبه گری شود !

در نشست هسته ملی معماری و شهر اسلامی بمناسبت یکصدمین سال تخریب بقیع شریف در هشت شوال ۱۳۴۴ ، در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ، در تالار جلسات اندیشکده همت ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، دبیر هسته ملی معماری و شهر در خصوص روز معمار و مطالبات معماران آنها  ونیاز سایر حضار مطالب مهمی بیان داشتند .در پایان این مراسم از سایت جنه البقیع رونمایی شد . در این پایگاه همه اطلاعات موجود در خصوص بقیع و اشخاص مهم مدفون در آن و فعالیتهای صورت گرفته در خصوص بقیع نمایه شده است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تسلیت سالروز تخریب بقیع با موضوع خویش تحت عنوان  بقیع عرصه تقابل نبرد ، راهبرد نابودی اسلام و راهبرد احیای اسلام ناب  بیان داشت : اسلام توسط دو فتنه بزرگ شیاطین در قلب و مرکز جهان اسلام در معرض نابودی قرارداشت . یکی در حوزه سخت ، با فتنه ای که با بیانیه ننگین بالفور، در ۱۰۶ سال پیش توسط وزیر خارجه انگلیس در حمایت از« ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین » شروع شد و سه سال بعد  فلسطین تحت اداره انگلیس درآمد و به مرور زمینهای فلسطینی ها تصرف شد و ۷۴ سال پیش با قطعنامه سازمان ملل مبنی بر تقسیم فلسطینِ بریتانیا به دو کشور اسرائیل و فلسطین رسمیت یافت و سال بعد در سال ۱۳۲۷  چند ساعت پیش از پایان حاکمیت انگلیس فتنه گر بر فلسطین، تشکیل کشور جعلی اسرائیل اعلام گردید و شروع غده سرطانی منطقه گردید . که با ظلم و جنایت وهزم کشورهای  اسلامی را بهمراه داشت . که برگ اخر دشمنان طرح خاورمیانه بزرگ و نیز حکومت اسلامی داعش وحشی بود .

دبیر هسته ملی معماری و شهر اسلامی ادامه داد : فتنه دوم در حوزه نرم با ایجاد فرقه وهابیت در عربستان که در اواخر سده دوازدهم قمری،تأسیس شده بود، ۹۲ سال پیش حکومت سعودی در  ۱۳۱۰( ۱۳۵۰ قمری ) را تأسیس  کردند. ، عبدالعزیز بن آل سعود، پادشاه اول سعودی‌ها، به عنوان پادشاه نخستین سعودی، بنیان‌گذار دولت سعودی و نخستین پادشاه از خاندان سعود در عربستان شد و مبدع اسلام وهابی ، بعبارتی نسخه اسلام امریکایی و یا بعبارتی اسلام بی خاصیت و تهی از معارف اسلامی در مرکز اسلام  بوقوع می پیوند و مبارزه نرم با اسلام ناب میشوند و تخریب مراکز اسلامی ،تهی کردن حج ، انحراف در کشورهای اسلامی از اقدامات انان بوده است و از جمله تخریب بقیع و …. در ۱۰۰ پیش را متاسفانه انجام میدهند . حتی به کربلا نیز حمله کردند و حرم امام حسین (ع) و سایر حرمان مطهر در آنجا را تخریب کردند و مردم را به قتل رساندند. این حمله، از جمله جنایات بزرگ و وحشیانه وهابیون در طول تاریخ است و همچنان در حافظه مسلمانان جهان به عنوان یکی از وحشتناک‌ترین جنایات در تاریخ مذهبی مسلمانان محسوب می‌شود. که دو فتنه سنگین دردو قلب جهان اسلام تاکنون مشکلات زیادی را بوجود آورده اند .

وی بیان داشت : وقوع انقلاب اسلامی ، برنامه ریزی دشمنان اسلام را برهم زد وپرده نفاق کشورهای منطقه در مبارزه با اسراییل فرو ریخت و روابطشان علنی شد ، و با اقدامات محور مقاومت ، اسراییل غاصب که از نیل تا فرات را دنبال میکرد ، اکنون در محدوده فعلی اش محاصره شده است و حتی را درخانه غصبی نیز زمین گیر شده است و سیاستهای عربستان در حوزه فرهنگی و سیاسی و نظامی نیز به چالش کشیده شده است .

دکتر هاشمی فشارکی گفت : بقیع محل دفن پیکر چهار امام معصوم (ع) و صحابه صدر اسلام و نزدیکان پیامبر (ص) بوده و وادی مقدسی است و به همین دلیل، بقیع یکی از مهم‌ترین مقاصد زیارتی برای مسلمانان است و یکی از علائم تاریخی و فرهنگی اسلام شناخته شده است و برای مسلمانان در سراسر دنیا اهمیت فرهنگی و تاریخی بالایی دارد. وتخریب آن از بزرگترین غمهای عالم است و روز بروز نیز برای زوار محدودیت و هتک حرمت صورت می گیرد . وما وظیفه داریم که این روز حزن را زنده نگه داشته و به روشنگری بپردازیم ، بقیع را ترکیم کرده و از اتلاق قبرستان به عنوان حرم یاد کنیم و در این روز عزاداری های وسیعی صورت گیرد و بایستی به بنیانهای فکری اسلام امریکایی درجهان حمله ور شویم ، و بیداری کشورهای طرفدار وهابی را رقم زنیم و از طرق مختلف فشار وارد کرده تا رزیم عربستان مدیریت جهان اسلام بر بقیع را بپذیرد ، بایستی بازسازی حرم برای بقیع به یک مطالبه در آید و در نهایت هرکس هرکاری که می تواند برای خروج از مظلومیت بزرگ شیعه در بقیع تلاش کنند که قطعا ماجوریت دارد .

حجه الاسلام آقای احمدی ،استاد حوزه و دانشگاه گفتند : بقیع از حوزه های مختلف قابل تحلیل است و هر کس به اندازه استعداد و تدارکی که دارد یک تحلیل دارد ، مستحضرید که بقیع کم کم دارد ، به روشنگری و موفقیت دردنیای اسلام و حتی گسترش آن به جهان غیر اسلام مبدل میشود. این مساله ای انحرافی که از صدر اسلام تاکنون لاینحل مانده است ، بهتر قابل پیگیری و حل خواهد شد. مساله بقیع ریشه در سقیفه داشته و در مقاطع مختلف تاریخ در  بقیع بروز یافته که یکی از حوزه های بروز آن تخریب بقیع بوده است ، .در پیش از ۱۳۴۴ نیز یکبار دیگر تخریب بقیع صورت گرفته است و قصه فقدان حرم و بارگاه ائمه بقیع قابل حل است مانند سامرا و…. که حل شد . اما فرهنگ بقیع ستیزی و امام ستیزی معضل مهمی است که تاکنون حل نشده است . و تا قصه ولایت حل نشود غ اقدامات کفایت نمی کند .

اینکه به پیگیری به قراردادهای قدیم بنا و عمران بقیع اشاره میکنند ، خیلی خوب هست ، ولی کفایت لازم را ندارد . با روشهای جنگ نرم سالها دنبال آن هستند که بنیه اسلام شناسی را تضعیف و بنیه مسلمانان را تخریب کنند، بدعتی که وهاب اجتهاد را در برابر نص قران قرار داد و سپس اجتهاد غلط و جاهلانه خودش را اعمال کرد ، شروع انحراف بوده و بدنبال آن تخریب بقعه ائمه اطهار صورت گرفت .و شرح تخریب را بنده شخصا از مرحوم شیخ نمر روحانی شیعه مدینه شنیدم و اینکه اینها بر اساس مخالفت با اصل ولایت بقیع را تخریب کردند.که این اقدامشان استمرار همان جریان خوارج می باشد ،که یکی از مصادیق امروزی آن داعش بوده است ،که مزار ائمه را مکتب انحرافی وهابی از بین برده است .

جناب آقای حسینی ،از سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی گفتند : همانطور که مستحضرید بخشی از کارهای اجرایی کنگره بقیع را از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ما عهده دارشدیم که قرار بود ، امروز در سالروز یکصدمین سال تخریب برگزار شود ولی به دلائلی مقرر شد که در سال بعد برگزار شود تا از نظرات باقی مسلمانان در خارج از کشور برخوردار گشته و کنگره به بصورت جامع تر تبدیل شود . لذا مقرر شد، مکاتباتی نیز با صاحب نظران درکشورهای اروپایی صورت گیرد ؛که آنها هم مشارکت داشته باشند. بایستی همه کمک کنند تا همه اثاری که موجود هست ،جمع اوری شود تا بانک اطلاعات جامعی تهیه شود و قابل بهره برداری شود .تا با اسناد و مدارک بتوانیم جماعت آل سعود را متقاعد نماییم . لذا بایستی از ظرفیتهای مختلف موجود استفاده شود ،گرچه وزارت خارجه در موضوع بقیع محدودیت دارد ولی بقیه نهادها می توانند پیگیر باشند .

اقای مرشدی ،مسئول بقعه المبارکه گفتند : از حدود ۶ سال پیش تهیه محتوا در خصوص بقیع و ایمه و بزرگان مدفون در بقیع کار کرده و نشر آن در خصوص بقیع را شروع کردیم  و پیگیر در حوزه های حقوقی ،مقاله ،ادبیات ،شعر ،مهندسی و… هستیم . در خصوص مهندسی ،نیز ،با کمک بسیج مهندسین ،با دبیری آقای دکتر فشارکی بحمدالله اجرا شد . پیشنهاد ما این است که نماد بقیع را تهیه کنیم و در حرمهای مطهر قرار داده شود تا همه ببینند وبهره ببرند ،گروههای مختلفی در حوزه بقیع مسابقه کار دارند که ما شناسایی کرده ایم و تمایل داریم که هر جایی نیاز دارد که کمک کنیم .

آقای مهندس خسروشاهی ،از فعالان عرصه بقیع گفتند : رهبر معظم انقلاب؛ در بیانات اخیرشان و در خطبه ی نماز تاریخی عید فطر امسال بیانات مهمی را در رابطه با موضوع وحدت بیان فرمودند که چند نمونه ای از آنرا خدمتتان عرض خواهم نمود:ایشان فرمودند:  برپایی جمهوری اسلامی از مقدمات ظهور است و اتفاقات و حوادث اخیر هم نشان داده، آنچه موجب حفظ دستاوردهای انقلاب می شود، تنها اتحاد مردم است. و دشمن با همین اتّحاد ملّت ایران مخالف است. ایشان فرمودند که در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاه‌های مختلفی به مسائل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند.. بایستی وسوسه‌ها و نقشه های دشمن را برای از بین بردن وحدت میان مردم، باطل کرد.همانطور که در سطح بین الملل نتیجه این اتحاد را شاهد هستیم که این اتحاد موجب شد که کشورهایی که تازمانی از ایران عزیزمان دور بودند و بعضا دشمنی هم داشتند،حالا پیشنهاد همکاری و برقراری ارتباط دادند. پس اتحاد یک امر بسیار مهمی است، که موجب فراهم کردن مقدمات ظهور جهانی می شود و زمینه آمدن منجی آخرالزمان را قطعی و تعجیل می کند. دلیل این مطلب حدیثی از امام البقیع حضرت صادق علیه السلام است که می فرمایند:«يَخْرُجُ قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ»؛  حجت ما روز جمعه ظهور می‌کند. در اینجا برخی از مفسرین، بیان کردند که منظور از يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ، روزی است که مردم جمع می شوند و  اجتماع پیدا می کنند پس وحدت، مقدمه ظهور است.حال، این وحدت باید حول محور امر مقدس شکل بگیرد تا استحکام بیابد و هرگونه زوالی در آن ممتنع باشد.  آن چه امری است؟ذیل کریمه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» امام البقیع حضرت باقر (علیه السلام) می فرمایند:  «آلُ مُحَمَّدٍ هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ الَّذِي أُمِرَ بِالاعْتِصَامِ بِهِ»؛ خاندان پیامبر (صلوات الله علیه)، آن ریسمان محکم الهی هستند که خداوند ما را امر کرده به آن چنگ زنیم.  پس بنابراین وحدت باید حول آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین شکل بگیرد تا ما را به ظهور جهانی برساند.خب، از طرفی هم همانطور که مستحضرید، بهشت بقیع با در بَر گرفتن چهار امام بقیع (علیهم السلام) و بزرگانی چون حضرت فاطمه بنت اسد (علیها السلام)، حضرت ام البنین (علیها السلام) و فرزندان و اصحاب چهارده معصوم (علیهم السلام) زمینه ایجاد وحدت در جهان را فراهم می آورند.  به اینصورت که هر یک از افرادی که در بقیع دفن هستند، از هر مذهب و آیینی، می توانند توسط اهل همان دین مورد اکرام قرار گیرند و تجمع این افراد در یک مکان، از نشانه های وحدت محسوب می شود و نشاندهنده وحدت مردم جهان در امر عظیم عمارة البقیع است.

اقای مهندس خسروشاهی درخصوص مطلب دوم خویش بیان داشت : نکته اساسی در احیا و بازسازی بهشت بقیع آن است که این امر وعده لایتخلف الهی است. از کجا می فهمیم؟ از آنجاییکه  این وعده در حدیث مشهوری که به حدیث لوح جابر معروف است، آمده است که بدین شرح است: هَذَا کتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکیمِ لِمُحَمَّدٍ نَبِیهِ وَ نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ وَ حِجَابِهِ وَ دَلِیلِهِ… سَیهْلِک الْمُرْتَابُونَ بزودی آنان که در امام جعفر صادق (علیه السلام) شک می کنند و شبهه ایجاد می کنند ازبین خواهند رفت.فِی جَعْفَرٍ الرَّادُّ عَلَیهِ کالرَّادِّ آن کسی که امام جعفر صادق (علیه السلام) را رد کند، من خداوند را رد کرده است.عَلَیّ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأُکرِمَنَّ مَثْوَی جَعْفَرٍ وَ لَأَسُرَّنَّهُ فِی أَشْیاعِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ أَوْلِیائِهِ…»  آنچه که حقّ است، سخن من است و از جانب من است. قطعا و یقینا جایگاه و مزار امام جعفر صادق(علیه السلام) را اکرام خواهم کرد و او را در میان شیعیانش، یارانش و دوستانش، محبوب، مقبول و مورد رضایت قرار خواهم داد.پس طبق این حدیث بهشت بقیع و حرم ائمه بقیع علیهم السلام به تحقیق طبق وعده الهی، در جلال و شکوه ساخته خواهد شد؛ و برای ساخت آن همه مردم حول محور آن به اتحاد خواهند رسید و این زمینه ظهور جهانی را رقم خواهد زد.

آقای مهندس فارسی ،از دانشجویان هوا فضا بیان داشت : ما بچه هیاتی هستیم و با توان محدود به آن فکر کرده ام ،اینکه در حوزه مقدمات ساخت چه کارهایی انجام شده است ،ما برد رسانه ای نداریم.تلاشها شناخته شده نیست ، درخصوص بقیع عقبه استراتژیک را هیاتها میتوانند داشته باشند. بایستی خط مشی داشته و مشخص کنیم که چه نوع شعر،چه نوع کاری نیاز هست که تولید شود و براساس آن اقدامات اجرایی صورت گیرد .