فراهم سازی بستر تحقق معماری تراز گام دوم انقلاب در حوزه آموزش و اجرا در سطح کشور مطالبه ضروری و اولویت دار ماست !
فراهم سازی بستر تحقق معماری تراز گام دوم انقلاب در حوزه آموزش و اجرا در سطح کشور مطالبه ضروری و اولویت دار ماست !

در نخستین جلسه سال ۱۴۰۱ هسته ملی معماری و شهر اسلامی که در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ، در تالار جلسات اندیشکده همت ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، دبیر هسته ملی معماری و شهر در خصوص روز معمار و مطالبات معماران آنها  ونیاز سایر حضار مطالب مهمی بیان داشتند .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک هفته وحدت درخصوص روز معمار بیان داشت : روز معمار  بمناسبت روز تولد شیخ بهایی ، علامه فقیه، عارف و دانشمند ایرانی دررشته معماری و مهندسی که اثار تاریخی چون حمام شیخ بهایی ؛ منار جنبان ، ونیز تعیین سمت قبله مسجد امام اصفهان ونظام تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان از وی برجای مانده است ، روزی بحق و شایسته است و بایستی بدان تمسک جست .

* ایشان در خصوص دین شهدای معمار بر جامعه معمار  اظهار داشت : یاد ۲۳ شهید معماری که جان خویش را تقدیم انقلاب کرده اند و بر کشور دین دارند ولی اینک محیط دانشکده های معماری برخلاف سیره عملی شهدا هستند .

* وی در خصوص معماری تراز گام دوم انقلاب / تمدن نوین اسلامی گفت : انقلاب اسلامی که هدفش تحقق اهداف اسلام در جامعه بوده و جمهوری اسلامی نیز قانون اساسی و قوانین اش مبتنی بر احکام اسلامی است ولی در حوزه اجرایی با ضعفهای زیادی مواجه هستیم که لازم است در گام دوم انقلاب تغییر ریل بر همگامی با اهداف انقلاب اسلامی صورت گرفته تا در اینده شاهد معماری تراز گام دوم انقلاب و ایجاد تمدن نوین اسلامی در شهرها و روستاهای کشور باشیم .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص نقش سازمان های مسئول در حوزه معماری با هویت اسلامی چنین تبیین کرد : نهادها و سازمانهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ، وزارت راه شهرسازی ، و اداره کل استانی آن و چند شرکت زیر مجموعه اش نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری های کلان دارند ، شهرداریها در بخش معاونت شهرسازی و نیز کمیته نما ، سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور در آموزش شهرداران و دهیاران ، کمیسیون عمران مجلس در لوایح و نیز نظارت و بخصوص در بند ۲۰ قانون جهش تولید مسکن ، سازمان مدیریت در تایید صلاحیت و رتبه  شرکتهای مشاورمهندسی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، در ترک فعل اموزش معماری اسلامی برابر بند اول وظایف در دوره های اموزشی و نیز صدور وارتقای پروانه صلاحیت مهندسی ، دولت درمعیار پایش مدیران وکارشناسان فنی مهندسی و سازمان بازرسی کل کشور ، درپیگیری ترک فعل قوانین معماری اسلامی  وظیفه دارند که بشدت لنگ می زنند.

* وی در خصوص رسالت دانشگاهها در حوزه معماری گفت : بایستی معمار و شهرساز متناسب با نیاز انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب تربیت نمایند . در دروس نظری ، در تمرینات ترمیک ، درموضوعات پایان نامه ها بایستی آنگونه تلاش نمایند ، که برعکس وضع فعلی که دانشجو به معماری غربی سوق داده میشود، برعکس به هویت بومی غنی کشورمان متناسب با شرایط حاضر معوف شود . ومعمار تراز گام دوم انقلاب اسلامی پرورش یابند تا اینده را اینگونه راحی مرده و بسازند .

* ایشان در خصوص صاحب نظران و طراحان بیان داشت : صاحب نظران حوزه معماری تقاضا میشود تا در تدوین مبانی نظری و عملی معماری انقلاب اسلامی اهتمام داشته باشند و معماران طراح متعهد نسبت به تهیه الگوهای موفق معماری با هویت اسلامی اهتمام داشته باشند .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : نظام امور معماری کشور متولی خاص ندارد و میان نهادها پراکنده بوده و سیاستهای مشخصی دنبال نمیشود و نیاز به سازمان نظام معماری بوده که فراهم سازی بستر تحقق معماری تراز گام دوم انقلاب در حوزه آموزش و اجرا در سطح کشور مطالبه ضروری و اولویت دار جامعه معماران متعهد از نهادهای مسئول در این حوزه می باشد ، که بایستی تسهیل و تسریع گردد .

******

اقای دکتر محسن وفامهر استاد برجسته معماری  دانشگاه علم و صنعت در این نشست اظهار داشت : پروژه تحقیقاتی زیر نظر دکتر میرکاظمی و اقای دانش پور مجری بوده که برای سپاه کار میکردیم و بنده ناظر بودم و در زمینه مقررات معماری و شهرسازی در دو گروه معماری و شهر سازی بوده که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد است .

طراحی های رایج در کشور با مبانی نظری ارتباط ندارد .فقط ترکیب حجام است که صرفا زیبا شود و نوعاکپی کاری از طرحهای جاهای دیگر است . عمده کسانی که در حال تدریس می باشند، با مبانی نظری اسلامی آشنا نیستند .

هماکنون بالای ۹۰۰ دانشکده وموسسه آموزش عالی در حال تدریس در حوزه معماری می باشد که نیاز به اهلیت آنها برای تربیت دارند . طراحان فقط میگویند که اینگونه میخواهم و می پسندم ،یعنی طراحی شان براساس حب نفس است و معیار و مبنایی ندارد .یکی از دانشجویان اسامی دعای جوشن کبیر را با نرم افزار کار کرده که میتواند لایه های معنای مضامین برای طرحهای معماری تولید شود .

مفاهیم معماری سنتی ومعماری قدیمی با هم متفاوت هست .معماری سنتی حاوی مفاهیم سنت رسول الله است و معماری قدیمی چیز دیگری است .و متاسفانه در نمونه معماری اسلامی خرابه ها را نشان میدهند ، تا دلزدگی بوجود آید و معماری غرب را فقط مدرن و زیبا نشان می دهند، تا قلوب جذب آن شود .

ما باید تولید علم داشته باشیم و نشر دهیم .در معماری سنتی باید روابط و رنگ و فرم و ،،،را تبیین کنیم .باید مصادیق موفق و خوب معماری اسلامی مثل نقش جهان و ،،، معرفی شود .باید ابتدا مدرس اسلامی تربیت کنیم

سیلابس دروس فعلی التقاطی از معماری ایتالیا وکشورمان است ، که جوابگو نبوده و بایستی تغییر کند . .دروس مان به روز نیست ،منابع باید به روز ،محتوا متناسب با آینده باشد ،محتوا باید جامعیت داشته باشد که همه موضوعات را در برگیرد.

نکته دیگر اینکه کشور ما در منطقه بلاخیزهستیم ،لذا هرچه جرم ساختمان زیادتر باشد تخریب ان بیشتر میشود ،لذا بایستی در طراحی ساختمان و جزییات تغییر اساسی بدهیم ،که مصالح وجزییات سبک استفاده کند.از مصالح جدید استفاده کنیم و دراستفاده از مصالح سنگین باید ممنوعیت ایجاد کنیم .

بایستی تلنگری به همه نهادهای مسئول و مهندسان زده شود.

تعریف معماری خانه های ویلایی حیاط دار در نظر و فکر برخی مسئولین است که این نیز جوابگو نمی باشد . .ما تعریف مشترک بین صاحب نظران نداریم .جامعه ما با اسلامی شدن هنوز فاصله دارد و بایستی در جامعه تاثیر گذار باشیم .

ما باید اقتصاد معماری داشته باشیم ،و به مسئولین مشورت داد.دچار استحاله فرهنگی شده ایم و معماری پادزهر آن است .

ذائقه اسلامی را از معماری ما گرفته اند،مانند غذا و لباس ،معماری نیز اتفاق نامناسب رخ داده است و جذابیت به سمت چیزهایی زرق و برق رفته است و ذایقه التقاطی را بوجود آورده اند ، که بایستی این تغییر ذایقه را نیز دنبال کنیم .

اقای مهندس عباس رضایی ،معمار و عنصر گروه جهادی گفت : مطالب ارزنده ای گفته شد و ان شاءالله برای ان بتوان راهکار پیدا کرد و موثر بوده و تحولی ایجاد شود.اساتید عمدتا آموزش دیده غرب بوده و همین مسئله دانشجویان را چنین پرورش داده اند .اساتیدی که تعهد ندارند ،افرادی مشابه خود را جذب و بکار گرفته اند و این رویه در حال تداوم می باشد .

اقای مهندس مجتبی سعیدی کارشناس عالی معماری بیان داشت : به نظر می رسد که نیاز به  حرکتهایی داریم که بتوانیم مطالبه گر بوده و وضع موجود فضای معماری را تغییر دهیم ،که با  اتفاقات سال پیش نیز بدتر شده است .

نیاز به کار کردن همانند گروههای اسلامی در قبل از انقلاب که کارکردند و انقلاب به پیروزی رسید ،امروز هم نیاز داریم که در شرایط فعالی تشکلهایی داشته باشیم ،نسبت به ترویج معماری اسلامی اقدام کنیم .نیروهای انقلابی معمار بایستی با هم منسجم شده و از طریق نهاد های انقلابی نیز حمایت شده تا کم کم بایستی از طریق رهبری اقدام کردیم جهت حمایت مانند دانش نامه جهان اسلام که رهبری از چهار دهه قبل شروع کرده اند و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است . واینکه رهبری اعتباری بدهند و با یک سازماندهی تقسیم کار کرده و بن مایه های لازم را تهیه کنیم . در کنار ان یک سری اقدامات فوری هم بایستی انجام داده که آن مسکن است که مشکلات زیادی وجود دارد .مثلا طرح چند الگوی معماری اسلامی در چند متراژ ارائه شود که اصول اسلامی در ان رعایت شده باشد و آنرا نشر دهیم . در حوزه حکمرانی نیز ،بایستی با صحبت و پیگیری عملا توجه لازم صورت گیرد .مناسب است کلاس های آموزش ترویجی برای دانش جویان و مهندسان معمار داشته باشیم .

اقای مهندس عباس یاقوتی ،مسئول مطالعات عمل کلی گفت : در مبانی معماری اسلامی کارهایی انجام شده ولی لازم است که طرحها و الگوهایی تهیه شود که قابل استفاده باشد و مجموعه ما خیلی نیاز دارد. رعایت اصول اسلامی در معماری کار بسیار مهمی است .و ما نیز بشدت نیاز داشته و استقبال میکنیم.

و……