مهدویت و انتظار تاثیر شگرفی بر هویت بخشی سبک زندگی اسلامی داشته و متقابلا سبک زندگی تاثیر مستقیمی بر تعجیل در ظهور مهدوی (عج) دارد !
مهدویت و انتظار تاثیر شگرفی بر هویت بخشی سبک زندگی اسلامی داشته و متقابلا سبک زندگی تاثیر مستقیمی بر تعجیل در ظهور مهدوی (عج) دارد !

نشست جمعیت ترویج سبک زندگی اسلامی در عصر روزپنجشنبه تاریخ ۱۸ اسفند  ۱۴۰۱ با حضور اعضای جمعیت و دبیری دکتراسماعیل فدایی تشکیل گردید . سخنران این نشست ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، با موضوع « رابطه متقابل سبک زندگی و مهدویت » بود.

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک میلاد امام مهدی (عج) درخصوص انواع نگرش غلط در سبک زندگی اسلامی بیان داشت : انواع نگرش فیمابین سبک زندگی و سبک انتظار وجود دارد . زندگی عبادی خشک که بی توجه به جامعه بوده و فقط به عبادات می پردازد . این گروه مخالف تشکیل حکومت اسلامی و دخالت عالمان دینی در سیاست بوده و هر قیامی را قبل از قیام مهدی موعود قایل نبوده و تنها دعا کردن برای فرج را امکان‌پذیرمی داند . این گروه متحجر و مرتجع در محدود کردن دایره دین برای جامعه مسلم بسیار مضر می باشد . گروه دیگر در سبک زندگی شان ،عدم کمک به رفع ظلم  برای گسترده شدن ظلم بوده ، تا اینکه حضرت مهدی زودتربیایند و جهان را از عدل گسترده نماید . این گروه چنین شبهه می اندازند که اگر شرط ظهور امام مهدی(عج) فراگیرشدن فساد بر روی زمین هست پس دلیلی ندارد که با فساد مبارزه کنیم . درحالیکه چنین چیزی صحت نداشته و شیعه اگر فسادی را مشاهده کند ، موید آن تلقی میشود وبر اساس نهی از منکر باید با فساد مقابله کند و دیگر اینکه نفس خود ظلم و فساد عامل ظهور نیست ؛ بلکه تقاضای یک مصلح و آمادگی پذیرش آن ، از عوامل تحقق شرایط ظهور می باشد. گروه دیگری قایل به زندگی اسلام رحمانی هستند ، فقطط رحمانیت خدا را ابراز میکنند ، شعار زیبا و فریبنده اسلام بدور از خشونت است را بیان می کنند . این نسخه اسلام امریکایی وهابیون برای ایران می باشد ، که خاتمی و روحانی پرچمدار انند و اینان دنبال همسویی با استکبار وپذیرش نظام سلطه جهانی ( دجلان زمان ) هستند ، که این روش نشان داده که تضعیف نظام اسلامی را بهمراه داشته و بستر ساز سلطه امریکا را می خواهد رقم زند .

* ایشان در خصوص نگرش صحیح در سبک زندگی اسلامی گفت : زندگی اسلامی مبتنی بر انتظار مهدوی ، سبکی است ، که برمعرفت و شناخت دقیق و عمیق از امام زمان و شرای ظهور داشته و علاوه بر دعا برای تعجیل ظهور ، در تلاش برای اماده سازی جامعه برای استقبال ازامام ، بعنوان یاور وی بودن می باشد .

* وی در خصوص رابطه بین سبک زندگی و انتظار ظهور گفت : درسبک زندگی اسلامی مهدویت و انتظار جایگاه ویژه داشته و مهدویت و انتظار تاثیر شگرفی بر هویت بخشی سبک زندگی دارد ! مهدویت و انتظار تاثیر شگرفی بر هویت بخشی سبک زندگی اسلامی داشته و متقابلا سبک زندگی تاثیر مستقیمی بر تعجیل در ظهور مهدوی (عج) دارد ! انتظار، سبک زندگی را هویت می بخشد ، و امید به اینده با امدن منجی بوجود می اورد . بال دیگر شیعه ، با کسب فوض عظیم شهادت هست ، که در زندگی ترس و بن بست را از بین می برد . و بعبارتی احدی الحسنین می باشد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص رابطه بین سبک زندگی و ظهور مهدوی بیان داشت : سبک زندگی اسلامی شیعه ناب منتظر ، ظهور را نزدیک می سازد . و بعکس سبک زندگی انحرافی ظهور را دور میکند .

* وی در خصوص رسالت ما در عصر غیبت ظاهری امام زمان (عج)  گفت : شناخت و معرفت از حقیقت وجودی امام زمان و شرایط ظهور ، همیشه به یاد و ذکر حضرت ولی عصر (عج) بودن ، دعا برای فرج امام زمان ، غصه دار بودن فراق امام زمانمان ، خواندن دعای عهد و پیمان بستن با وی ، و آماده ظهور وی بودن ، تلاش برای فراهم سازی بستر زیرساختها و فرهنگ سازی مهیای پذیرش وی بودن میباشد .

* ایشان در خصوص تعهدات ما در قبال امام زمان خویش اظهار داشت : وقتی ما در دعای عهد از خدا می خواهیم و چنین عهد می بندیم که “خدایا! مرا از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او قرار ده، و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش، و اطاعت‌کنندگان اوامرش، و مدافعان حضرتش، و پیشی‌گیرندگان به جانب خواسته‌اش، و کشته‌شدگان در پیشگاهش….” لذا ما در شرای حاضر ( نه فقط هنگام آمدن آن حضرت ) تعهداتی داریم که در زمان غیبتی از نایب وی در موارد فوق عمل کنیم ؛ لذا علاوه بر دعا تلاش هم لازمه عهد ما هست .

* وی در خصوص آسیب های موجود در مراسم جشنهای مهدوی اظهار داشت : گرچه هر تلاشی در بزرگداشت روز میلاد امام مهدی (عج) و مناسبتهای مرتبط مورد تاکید و ماجور بوده ، لکن مجالس بی تفاوت به معارف مهدوی و جشن های تهی از معارف که فقط به شور و نشاط می پردازند و نیز مجالس مذهبی که بی توجه به مصداق مسایل روز و تطبیق با شرایط حاضر می باشند ، در حق این روزهای مبارک و درحق مردم جفا می کنند. مناسبت های مذهبی فرصتهای بسیار مناسبی در ارتقا معارف و اصلاح سبک زندگی افراد به سمت مهدویت بوده و با شور و نشاطهای سطحی نباید از دست رود . این ایام فرصتهای نابی است که اصلاح وارتقای سبک زندگی متناسب با عصر ظهور حضرت را می طلبد . و ترویج فرهنگ انتظار و امادگی جامعه و زمینه سازی و امادگی بسیج عمومی را برای پیوستن به حضرت مهدی ( عج) در چنین مناسبتهایی تسهیل میکند .

*دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان  در خصوص زمینه سازی ظهور گفت : برای نزدیک شدن فرج، ایجاد آمادگی فردی و اجتماعی است؛ «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» در حقیقت‏ خدا حال قومى را تغییر نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند» با کافران سخت جهاد و کارزار کن. وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا ” آیه ۵۲ سوره فرقان بایستی و بعنوان مجاهد جهادتبیین عمل کرد و این انقلاب که مطلع فجر بوده و مقصد انقلاب براساس بیانیه گام دوم زمینه سازی ظهور مهدوی بوده ، لذا راه مقدسی بوده و هر تلاشی در این راه ماجوریت دارد .و  ضمن حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی ؛ بایستی ان را تا اتصال به انقلاب مهدی (عج)  یاری کرد !