شایسته است، با الگوگیری معماری شهر تاریخی « تون » ، جلوه هایی از فردوس برین در این فردوس  ایران زمین پیاده سازی شده و الگوی شهر اسلامی در گام دوم انقلاب شود !
شایسته است، با الگوگیری معماری شهر تاریخی « تون » ، جلوه هایی از فردوس برین در این فردوس  ایران زمین پیاده سازی شده و الگوی شهر اسلامی در گام دوم انقلاب شود !

نشست « شهر تراز گام دوم انقلاب و رسالت مدیران شهری شهری ومهندسان » با حضور شهردار فردوس، برخی مدیران شهری و میراث فرهنگی و با همت بسیج مهندسین فردوس در مدرسه علیا فردوس (مدرسه علمیه در دوره صفویه ) با سخنرانی دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در ۱۳ اسفند ۱۴٠۱ برگزار شد و در انتها از سه تن از پیش کسوتان معماری سنتی فردوس و نیز دکتر هاشمی فشارکی تقدیر بعمل آمد.

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر (ع)  و روز جوان به همه جوانان عزیز کشور ، بخصوص جوانان حاضر درخصوص شهدای مهندسی  اظهار داشت : یاد شهدای مهندسی و بخصوص معماران شهید را گرامی داشته و تلاش ما باید جبران خلا اینان که بصورت فیزیکی حضور ندارند تا جامعه از تلاش مخلصانه انان برخوردار شود ، را جبران کند. و این دینی است که برگردن همه مهندسان است .

* مدیر هسته ملی معماری و شهراسلامی اندیشکده همت درخصوص تحولات چشمگیر مهندسی در بعد از انقلاب اسلامی گفت:  مهندسی بعد از انقلاب متحول شد ، با گروههای جهادی مهندسی و بسیج سازندگی در رفع انبوه محرومیت های مانده از دوران ستم شاهی ، حجم بی نظیر احداثات عمرانی ، دستیابی به دانش و فناوریهای گوناگونی در حوزه های سد و نیروگاه و پل و تونل و … ، ارتقای کیفیت ساخت و ساز ، تدوین ضوابط و مقررات ۲۳ گانه مبحث مقررات ملی ساختمان  و ایین نامه ۲۸۰۰ ،نظام فنی اجرایی کشور در سازمان مدیریت ، صدور بخش نامه ها ، ساماندهی شرکتهای مشاور و پیمانکار ، ایجاد نظام مهندسی با تشکیل ساختار ها ، صدور پروانه مهندسی ، آموزش و… بدنبال تصویب قانون نظام مهندس و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۵ ، صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و پروانه اشتغال به کاردانی و‌تجربی وصدور پروانه مهارت فنی و…. همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است .

* ایشان در خصوص اشکالات  موجود که نظام مهندسی از آن رنج می برد ، گفت : برخی بی عدالتی ،  مفاسد کاری و اخلاقی ، ضعف شدید در اخلاق حرفه ای در خلا اموزش فقه مکاسب ، ترک فعل های مدیران و کارشناسان متصدی ، دخالت افراد غیر ماهر در امور ساخت ، کاهش عمرساختمان بعنوان سرمایه های ملی و خطرات جانی و ضعف در ایمنی در شرایط بحران و…. می باشد ، که بایستی سازکارهای لازم در رفع اشکالات موجود و عنداللزوم برخوردهای لازم پیش بینی شود بنحویی که بازدارندگی بوجود اورد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص مهندسی تراز گام دوم انقلاب چنین تبیین کرد : مهندسی در امور طرح و ساخت شهرو بناها و عناصر شهری نقش بسزایی دارد و از انجا که هدف انقلاب اسلامی ،مبنا قرارگرفتن احکام دین مبین اسلام بوده و هدف بیانیه گام دوم نیز ایجاد تمدن نوین اسلامی است و تمدن از مدنیت ریشه گرفته و تمدن حالت زندگی اجتماعی انسان و امور شهرنشینی می باشد ، لذا بایستی راهبرد هفتم بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر رعایت سبک زندگی اسلامی در اجزای شهر و بناهای شهری پیاده سازی کنیم . تا شاهد شکل گیری شهری با هویت اسلامی ایرانی باشیم . همچنین مکلفیم براساس همین راهبرد هفتم با سبک زندگی غربی و شهرسازی و معماری غربی که با فرهنگ ما ناسازگار است ، مبارزه کرده و مانع حوزه نفوذ سبک غربی در شهر و معماری شویم . بخصوص در مسکن ملی ( قانون جهش مسکن ۴ ملیون واحد ) مانع ادامه روند غلط گذشته باشیم و بخصوص در این شهر با معماری کهن بایستی شاهد معماری نوین و شهرسازی نوین اسلامی باشیم .

* وی ضمن ارزوی موفقیت برای حضار درخصوص رسالت مدیران شهری گفت : رسالت شما مدیران شهری و نظام مهندسی ، ضمن دیدن اموزش و پژوهش کاربردی الگو گیری از اشکال ، فرم ، نماد و عناصر بکار رفته در معماری سنتی که قابل تعمیم در معماری امروزی است ، انها را در هرمحله یا هر راسته خیابانی بکار برید تا شاهد بناهای اسلامی ، محله اسلامی و شهر اسلامی و شاهد سبک نوینی باشیم . بر این باورم همه شما عزیزان ، مسلح به دانش حرفه ، تفکر ، مشورت ، تدبر داشته و هرتلاشی که ممکن است بدان اهتمام داشته باشید ، قطعا در این راه موفق خواهید بود .

* ایشان در خصوص  جهادتبیین از وظایف اولویت دار مهندسان متعهد گفت : از انجا که جهاد تبیین ، نوعی از جهاد فی سبیل الله در برابر تهدیدات دشمن  ، فریضه ، امر قطعی ، جهاد عینی ، یک اقدام فوری ، جدی ،و جهاد عظیم روزگار می باشد ، مهندس مومن انقلابی سرباز جهاد تبیین بوده و در شیوه جهاد تبیین ایجابی در بیان حقایق انقلاب ، دفاع مقدس و دستاوردهای انقلاب در عرصه های مختلف کشور را تبیین میکند، با جهاد تبیین دفاعی در خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن کوشا بوده و با جهاد تبیین پیش گیرانه ، جامعه را برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن آماده میکند ؛ وبا جهاد تبیین پیش دستانه ، حمله تبیینی قبل از تهاجم قریب‌الوقوع دشمن را دنبال میکند و با جهاد تبیین زمینه ساز ظهور مهدوی (عج) ، راهبردهای گام دوم انقلاب را پیاده سازی کرده ودر جهت تعجیل در فرج اقدام عملی دارد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص مهندس مومن انقلابی ، پیاده ساز راهبردهای گام دوم انقلاب چنین گفت : راهبردهای بیانیه گام دوم انقلاب بسیار مهم بوده و لازم است سرلوحه امور مهندسان جوان مومن انقلابی در بخش های مختلف باشد و تلاشگر جهاد علمی ، تلاشگر ارتقای معنویت و اخلاق درمحیط خویش و جامعه ، مروج اقتصاد مقاومتی ، گسترش دهنده عدالت در بخش های مختلف جامعه ، مبارز در مواجهه با فساد در هر زمینه و هر سحطی ، صیانت کننده از استقلال و ازادی دو دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ، حفظ و صیانت از عزت ملی ، دارای مرزبندی مشخص با برنامه های دشمن ، عامل ومروج سبک زندگی اسلامی در عرصه های فردی و محیط زندگی و کار و جامعه ،  مبارزه کننده با سبک زندگی غربی درنمادها و اشکال و وسایل و لوازم زندگی ، منتظر و زمینه ساز ظهور مهدوی (عج) می باشد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : شایسته است، با الگوگیری معماری سنتی شهر تاریخی تون ، جلوه هایی از فردوس برین دراین فردوس ایران زمین پیاده سازی شده و الگوی شهر اسلامی در گام دوم انقلاب شود.

*****

مدرسه علمیه علیا ، مدرسه‌ای تاریخی مربوط به سده ۱۰ قمری است و در شهر تاریخی تون (حاشیه فردوس امروزی) واقع شده و تا پیش از زمین‌لرزه ۱۳۴۷ فردوس، مورد استفاده طلاب و مدرسین علوم دینی بوده‌است، ولی در سالهای اخیر مرمت شده و به عنوان آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.

از مشخصات بارز معماری این مدرسه، تکرار فرم هشت ضلعی در قسمت‌های مختلف پلان آن است. ورودی حیاط مدرسه در اضلاع شمال شرقی و شمال غربی هشتی می‌باشد و در مرکز حیاط، گودال باغچه‌ای هشت ضلعی قرار دارد. مدرسه دارای چهار ایوان، و در سه ضلع آن حجره‌های طلاب رو به حیاط ساخته شده‌اند. پشت ایوان ورودی، هشتی واقع شده که در ضلع شرقی هشتی مدرس (محل تدریس) به شکل هشت ضلعی و پوشش گنبدی و در ضلع غربی آن، مسجد (نمازخانه) با تزئینات زیبای مقرنس واقع شده است.

شهرستان فردوس دارای بیش از ۱۸۶ اثر تاریخی شامل مسجد جامع، مسجد و حمام کوشک، مسجد و آب‌انبار سیدی، مدرسه علیا، مدرسه حبیبیه و حمام سردشت از جمله آثار تاریخی به ثبت رسیده شهرستان فردوس است.