تحقق آرمانهای انقلاب و اسلام ناب را درحوزه های معماری و شهرسازی دنبال کرده و در گام دوم انقلاب پیاده می سازیم و عرصه میدان یکه تازی را از جریان لیبرال مهندسی و وادادگان منفعل آزاد خواهیم کرد !
تحقق آرمانهای انقلاب و اسلام ناب را درحوزه های معماری و شهرسازی دنبال کرده و در گام دوم انقلاب پیاده می سازیم و عرصه میدان یکه تازی را از جریان لیبرال مهندسی و وادادگان منفعل آزاد خواهیم کرد !

پنجمین شورای اعتلای معماری و شهر در سال ۱۴۰۱؛ با حضور فرهیختگان واساتید و پیشکسوتان حوزه معماری و شهرسازی روز چهارشنبه مورخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۷ تشکیل و در موضوعات کلان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مصوعات زیر مصوب گردید . دکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر شورا مصوبات این جلسه را تشریح کرد .

دبیر جلسه شورای اعتلای معماری و شهر ، ضمن تسلیت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی  چنین بیان داشت : جریان لیبرال مهندسی در نظام آموزش عالی کشور و شرکت های مهندسی مشاور و طراح و لایه های مدیریتی دستگاههای اجرایی لانه کرده اند و به جهت دیدگاه فکری پرخسارت و منافع مادی شان مانع از تحقق اهداف انقلاب در حوزه های فنی و مهندسی هستند ، و عجیب اینکه در محافل مختلف همین مقصران معضلات بوجود آمده ، به وضع موجود شهرها اعتراض دارند ولی همان روند را بشدت دنبال میکنند .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی همچنین افزود :  دوران ادامه خطاهای گذشته نفوذ کرده از معماری غرب و رسوب کرده از دوران پهلوی ، روبه پایان هست ، نهادهای تخصصی انقلابی امضا کننده نامه ۳ دی به رئیس جمهور و مهندسان متعهد دیگر مجال تدوام این راه خطا و پرخسارت را به مدیران تکیه زده در وزارت راه و شهرسازی و معاونت شهرسازی برخی شهرداری های کلان شهرها نخواهند داد . و از ظرفیت های حقوقی راه اصلاح این ریل غلط را دنبال خواهند کرد .

ایشان مصوبات این جلسه را بعد از بحث و بررسی موضوعات مطروحه چنین اعلام داشت : 

  • بهره مندی از جایگاه ویژه بسیج مهندسی که شاخصه مردمی بودن است ، کمک به حل معضل مسکن جامعه و ارتقای هویت معماری و شهرسازی نماید.
  • با توجه به جایگاه مردمی بسیج ، بسیج مهندسین درجایگاه واسط بین عموم جامعه و دولت قرارگیرد و ضمن مساعدت به برنامه های دولت ، نقش خود را مستقل از دولت دنبال نماید . و بسیج مهندسین بعنوان تریبون مردمی در حوزه مسکن و معماری عمل نماید
  • صدور بیانیه از طرف شورا در خصوص مطالبات مسکن و معماری و شهرسازی در سطح جامعه از طریق رسانه های داخلی ، با رعایت ملاحظات لازم
  • با توجه به ابلاغ سازمان بسیج درخصوص بافت فرسوده ،کارگروه معماری و شهرسازی قرارگاهی با ساختار مشخص تشکیل دهد و با شبکه سازی در سراسرکشور به ساخت مسکن و بازافرینی بافت فرسوده ( در تسهیل گری احداث و نیز ارتقای هویت و کیفیت آن) کمک کند .
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری با شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی
  • با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور مقوله معماری اسلامی مغفول مانده است، برنامه هفتم مورد بررسی قرارگرفته و سیاستها و تدابیر راهبردی لازم را طی نامه پیشنهادی به مجلس ارسال شود .
  • جلسه مشترکی با حضور مابقی کارگروه های هفت گانه سازمان بسیج مهندسین در هفته آینده باحضور مسولین محترم فضای مجازی دکتر آزمونیان و خبرگزاری بسیج برادرعالی تشکیل شود. دکتر امیدی موضوعات مربوط را ارایه و تشریح نموده ، اعضا بحث و تبادل نظر کرده و تصمیم گیری صورت گیرد .
  • شرح خدمات تیپ ۱۲ همسان را اقای دکتر امیدی ارسال نموده و اعضا نظرات پیشنهادی اصلاحی را ارایه نموده و دبیر شورا جمع بندی لازم و مکاتبه نماید .
  • دبیران کمیته های چهارگانه زیر مجموعه شورای اعتلای معماری و شهر گزارش نوبه ای فعالیت های خود را به شورای اعتلا ارائه دهند .

دکتر هاشمی فشارکی در پایان گفت:  تحقق ارمانهای انقلاب اسلامی و اسلام ناب را درحوزه های معماری و شهرسازی در بخشهای آموزشی و اجرایی کشور دنبال کرده و در گام دوم انقلاب پیاده می سازیم و عرصه میدان یکه تازی را از جریان لیبرال مهندسی و وادادگان منفعل آزاد خواهیم کرد .

اعضای حاضردراین نشست : استاد عبدالحمید نقره کار ، رییس قطب علمی معماری اسلامی و ( رییس شورای اعتلای معماری و شهر ) ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ؛ استاد دانشگاه  و ( دبیرشورای اعتلای معماری و شهر ) ؛ دکتر امیر محمد خانی ، رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی ؛ دکتر سید احمد مهدی نیا ؛ مدیرگروه آمایش و شهرسازی دانشگاه امام حسین (ع) ،دکتر سید رضا علوی ، معاونت حقوقی ریاست جمهوری ؛ دکتر مهدی امیدی ؛ از مدیران وزارت راه و شهرسازی ، دکتر قناد زاده رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری و مهندس یونس پاینده ؛ مدیر فرهنگی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری .