معماری اسلامی مغفول مانده است/به دنبال بازنگری در مبانی نظری دروس معماری هستیم
معماری اسلامی مغفول مانده است/به دنبال بازنگری در مبانی نظری دروس معماری هستیم

دبیر شورای اعتلای معماری و شهر سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، شاخص‌های طرح «روستای اسوه» را تشریح کرد. فقرزدایی و قرارگرفتن مسجد به عنوان کانون فعالیت‌ها از جمله این شاخص‌هاست.

سیدجواد هاشمی‌فشارکی دبیر شورای اعتلای معماری و شهر سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به تاثیر نامناسب الگو‌های معماری خارجی بر بافت شهر‌ها و روستا‌های کشور اظهار کرد: الگو‌های معماری جدید اعم از غربی و شرقی، بافت شهر‌ها و حتی روستا‌های ما را تغییر داده است و بسیاری از این الگوها، با فرهنگ و اقلیم ما سازگار نیست. وی افزود: مدیریت، زیرساخت‌ها و سیمای بصری روستا‌ها و شهر‌های ما باید همسان با هویت ایرانی اسلامی باشد. در این میان، نقش بسیج و مسجد بی‌بدیل است.

هاشمی‌فشارکی با اشاره به طرح «روستای اسوه» که توسط سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در حال پیگیری است، اظهار کرد: بخشی از این موضوع که مطالعاتی است، انجام شده است. با نهاد‌های دولتی توافقی صورت گرفته تا در هر شهرستان، یک روستا به عنوان الگو با مشارکت این سازمان، معرفی شود. روستای الگو علاوه بر موارد مذکور، روستایی خواهد بود که از فقر به دور است و نیاز‌های روزمره روستاییان را تامین می‌کند و می‌تواند آن چیزی که متناسب با دین مبین اسلام مطالبه کرده را صورت بدهد. مسجد به عنوان محور و کانون فعالیت‌های روستا قرار خواهد گرفت.

شاخص‌های روستای اسوه چیست؟

فشارکی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بیش از ۶ ماه از طرح روستای اسوه می‌گذرد گفت: مذاکره و توافقات کلی برای معرفی روستا‌های اسوه انجام شده است. قرار بر این است تا شاخص‌های روستای اسوه معرفی شده در هر شهرستان، به سایر روستا‌ها نیز تسری پیدا کند. وی افزود: با توجه به روند فزاینده شهرنشینی، اکنون بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در شهر‌ها ساکن هستند که به دلیل مهاجرت‌هایی که صورت گرفته، مردم به سمت شهر‌ها آمده‌اند و با توسعه بیش از حد شهرها، مواجه شدیم.

تاثیرگذاری مهاجرت بر جمعیت شهری 

فشارکی با بیان اینکه علی‌رغم سیاست‌های تمرکززدایی، عملاً شهر‌های ما رو به رشد هستند گفت: یکی از معضلاتی که شهر‌های بزرگ ما به آن دچار هستند، بحث حاشیه‌نشینی است که متاسفانه حاشیه‌نشین‌ها با وضعیت بسیار سختی زندگی می‌کنند و معضلات آن‌ها روی هویت شهر‌های ما تاثیر منفی می‌گذارد.

تنظیم سند معماری شهر اسلامی

وی افزود: ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند و مصالحی که در آن‌ها به کار می‌رود، همه این‌ها در بحث هویت تاثیرگذارند. در بحث آسیب‌شناسی شهرسازی، اساتید دانشگاهی، نهاد‌های مسئول، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بسیجی پای کار آمده‌اند و جزء گروه‌های ما شدند. جلساتی تشکیل دادیم که این جلسات، به تنظیم سند معماری شهر اسلامی منجر شد.

هدف مطلوب در معماری شهری

هاشمی فشارکی با اشاره به اینکه رسیدن به هدف مطلوب، رسیدن به راهبرد تدوین‌شده سازمان بسیج مهندسین است، گفت: ما راهبرد‌های این سند را دنبال می‌کنیم و از مجرای سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، پیاده و عملیاتی می‌شوند. عمده این راهبردها، راهنمای ما برای رسیدن به هدف مطلوب است. وی گفت: بر اساس راهبرد‌های سند معماری شهر اسلامی، وظایف هر سازمان و دستگاه مشخص شده است. مجموعه‌هایی در انجام این راهبرد‌ها ضعف دارند که باید بتوانیم به آن مجموعه‌ها کمک کنیم.

هاشمی فشارکی با اشاره به مقررات ملی ساختمان و ابلاغیه‌های ارسال شده به هر نهاد و سازمان درخصوص بحث هویت، تاکید کرد: یک بند از نظام مهندسی، مبتنی بر ترویج معماری اسلامی است که متاسفانه این امر مغفول مانده و شاهد بروز مشکلات کنونی در حوزه ساخت‌وساز هستیم.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات حوزه مهندسی عمران، نظام آموزش عالی است. دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی، به مدت ۴ الی ۶ سال بدون اینکه به مفاهیم هویت ایرانی اسلامی آشنایی پیدا کنند، پرورش می‌یابند و فارغ‌التحصیل می‌شوند. نتیجه این وضعیت، استفاده از الگو‌های غربی در ساخت‌وساز‌ها است که موجب به‌هم‌خوردن تعادل بازار می‌شود.

هاشمی فشارکی در این‌باره تاکید کرد: ضمن رایزنی با وزارت علوم، به دنبال بازنگری در مبانی نظری دروس معماری هستیم. تضمین دوره را به صورت قطعی گرفته‌ایم و باید آن را تکمیل کنیم و به شورای تدوین وزارت علوم تحویل دهیم تا تصویب شود.

ت-۲۳۹۱

انتهای پیام/