بکارگیری ازعلوم و فن آوری های روز ، توام با خلاقیت و معنویت رزمندگان ، موتور پیشران شتاب دهنده دفاع مقدس درتغییر موازنه قوا در جبهه های نبرد بود !
بکارگیری ازعلوم و فن آوری های روز ، توام با خلاقیت و معنویت رزمندگان ، موتور پیشران شتاب دهنده دفاع مقدس درتغییر موازنه قوا در جبهه های نبرد بود !

همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در روزسه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ در تالار همایش‌های خلیج فارس و تالارهای جانبی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز نمایشگاه بخش های مختلف دفاع مقدس برگزار شد . دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در خصوص نقش علوم و فناوری ها در دوران دفاع مقدس چنین بیان داشت .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز درخصوص اهمیت موضوع بیان داشت : تهاجمی همه جانبه ، علیه کشور نونهال انقلابی صورت میدهند ، درچنین شرایطی دفاع با امکانات موجود ضرورت می یابد . با دانش ، علومو فنون موجود و امکانات موجود دفاع شکل گرفته و سپس با تجربیات عینی در صحنه های مختلف ارتقا یافته و همچنین بهره گیری از متخصصان و منابع موجود و یا ترجمه شده ، تکمیل شده و با اوج شکوفایی علم و فناوری در دفاع مقدس منجر گردیده و دستاوردهای بی نظیری را بهمراه می آورد . که پس از دفاع مقدس نیز مورد استفاده قرار گرفته و موجب شکوفایی های درخشانی میگردد .

* ایشان تعریف خویش از علم در دفاع مقدس اظهار داشت : به معنی اقدامات قاعده‌مندی که برای توسعه و سازماندهی هدفمندِ اطلاعات ارزشمندِ مورد نیازهای دفاعی بخشهای مختلف جبهه ها و جامعه در دوران دفاع مقدس بکاررفته بوده و همچنین دانش مکتسبه که از طریق روش‌های تجربی در حین دفاع مقدس حاصل شده‌است و قواعد علوم تجربی بر آن حاکم بوده است .

* وی در خصوص  تعریف فناوری در دفاع مقدس گفت : به مجموع مهارت‌ها ، روش‌ها و فرایندهایی که در تولید لوازم و تجهیزات دفاعی یا خدمات رزمی و یا پشتیبانی رزم مورد نیاز بخش های مختلف جبهه ها استفاده شده و همچنین اقدامات اساسی در بخش های اسیب دیده ناشی از تهاجمات رژیم بعثی عراق علیه شهرها و زیرساختهای کشور بکار بسته شده میتوان فن اوری در دفاع مقدس نامید .

* ایشان در خصوص علم و فناوری درحوزه های مختلف دفاع مقدس بیان داشت : بخشهای زیر در دفاع مقدس نقش داشته اند : عملیات رزمی نیروهای پیاده ، اطلاعات و عملیات ، مخابرات و الکترونیک ، زرهی و ضد زره ، توپخانه و ادوات ، اطلاعات و عملیات ، بهداری رزمی (پزشکی) ، تبلیغات ، پشتیبانی ، تخریب و مهندسی رزمی ، هوایی ، دریایی و…. که هرکدام به فراخور نیاز و شرایط و امکانات خویش از علم و فناوری در زمان دفاع مقدس بهره جسته اند .

* وی در خصوص علوم و فنون بکارگرفته شده توسط مهندسی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت : مهندسی در زمان جنگ تحمیلی طراحی پیش ساخته (فن اوری) ، راه سازی ، طراحی و ساخت انواع سنگر، انواع مواضع دفاعی ، انواع دکل دیدبانی، زاغه مهمات ، کانال آب ، علم تونل سازی ، علم و مهارت و تجربه در تعمیرات ماشین آلات مهندسی ، احداث سرویس و حمام پیش ساخته و….طراحی و ساخت انواع پل کوچک وبزرگ و ویژه ( نفررو ، بشكه يي، لوله يي، آلومينيومي، قادري، بتني) ،پل شناور خیبر ، شامل طراحی و ساخت ، حمل و نقل و نصب و مرمت بخش های تخریبی ،پل لوله ای بعثت شامل طراحی ، تولید ، انتقال ، نصب ، مرمت و بازسازی بخش های تخریبی، طراحی و ساخت پل سیار خضر بین دو ساحل اروند با یک موتور تراکتور روی یک قطعه پل شناور نصب ،طراحی و ساخت منحرف کننده موشک”اگزوسه” رادار گریز فرانسه علیه کشتی ها ، علم مقابله با ادارهای دشمن ، دانش و تجربه عبور خودرو و رزمنده  از رمل و باتلاق و غیره را در حد اعلای آن و با ابداع و ابتکارات درخشان و بی نظیر داشته است .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص تحقیقات گسترده توسط جهاد دانشگاهی گفت : تحقیقات بعنوان موتورمحرک علم و فناوری در زمان دفاع مقدس بوده و تحقیقات های صورت گرفته توسطجهاددانشگاهی بسیار مهم و اثر گذار بوده است ، انجام پروژه‌های تحقیقاتی، طراحی و ساخت ملزومات پیشرفته‌ی نظامی بود که ما نام آن را دفاع دانش‌بنیان می‌گذاریم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، تجهیزات و تسلیحات نظامی ایران به خارج از کشور و واردات وابسته بود، اما کشور در زمان جنگ و تحریم‌ها در این زمینه به مشکل برخورد و جهاددانشگاهی در این بازه‌ی زمانی، نقش مهمی در حوزه‌ی دفاعی ایفا کرد. همچنینتحقیقات بخش های مختلف با مدیریت علمی و فناورانه در راستای رفع نیازهای جبهه تلاش شد ، مهندسی معکوس غنیمتی ها در اکتساب فناوری‌ها  نقش بسزایی داشت ، همچنین هدایت خودکار پهپاد «پرنده‌ی هدایت‌پذیر از دور» را جهاددانشگاهی مطرح کردند و در آن سال‌ها و حتی امروز ایران در زمینه‌ی پهپاد جزو برترین‌های دنیا محسوب می‌شود. بعضی از رادارهایی که نیروی هوایی داشت، بسیار قدیمی و بزرگ بود. این رادارها در جهاددانشگاهی به‌روزرسانی شد و درواقع این نهاد توانست ضمن به‌روزرسانی سامانه راداری نیروی هوایی ارتش، برای نخستین‌بار شبکه‌ی راداری ایجاد کند و نیز ایجاد سامانه ناوبری هواپیماهای نظامی ایران ، شبیه‌ساز موشک ضدتانک «مالیوتکا» که این موشک‌ها بسیار گران بود و اگر کسی برای بار نخست می‌خواست با آن به سمت هدف شلیک کند، کار سختی را در پیش داشت؛ چراکه در شرایطی بود که تانک‌های دشمن هرلحظه به سمتش نزدیک می‌شدند و او باید با خو‌ن‌سردی کامل، به‌گونه‌ای شلیک می‌کرد که دقیقا به هدف مورد نظر اصابت کند و اگر در زمان شلیک از این موشک گران‌قیمت لحظه‌ای غفلت می‌شد، از دست می‌رفت و به هدف نمی‌خورد ، که جهاد دانشگاهی این شبیه ساز را تولید ومورد استفاده قرار گرفت .

* ایشان در خصوص اقدامات علمی و فناورانه در حوزه‌های کشوری گفت : اقدامات علمی و فناورانه در حوزه‌های زیرساخت‌های کشور در برابر تخریب ( شبکه حمل و نقل، نفت و گاز، شهری ، آب و برق و…) واقدامات علمی و فناورانه نهادهای صنعتی و تولیدی کشور برای تامین نیازجبهه ها و…. بوده است . همچنین ترجمه متون علمی توسط وزارت مسکن و یا تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز جبهه ها بوده است .

* وی در خصوص اهداف و اصول بکارگیری علوم و فنون در دفاع مقدس بیان داشت : اهداف و اصول بکارگیری علوم و فنون در دفاع مقدس شامل مدیریت اقشار مختلف مردم در آموزش ، سازماندهی و بکارگیری بسیج مردمی ،حفاظت از جان و تجهیزات با هدف ایمنی بیشتر، استحکام بیشتر، تلفات و خسارات کمتر ، ممانعت از پیش روی دشمن به داخل کشور ،ایجاد آمادگی دفاعی برای مقابله با تهاجمات دشمن ، تحرک و سرعت عمل برای عملیاتهای رزمندگان اسلام و نیز پاسخگویی به حملات دشمن ،بازپس پس گیری با سهولت ازاد سازی مناطق پرمانع ، بکارگیری علوم و فنون نظامی در طراحی عملیات دفاع مقدس در گرفتن اهداف با کمترین تلفات ،کارایی بیشتر خودی با دقت در هدف گیری، قابلیت سرعت عمل،  تخریب و تلفات بیشتراز دشمن و تلفات کمتر خودی ،انتقال دانش موجود و تجربی بااموزش های عمومی ( مردمی) ، اموزش ضربتی برای اعزامهای فوری بسیجیان به جبهه ها ، اموزش تخصصی برای کارایی بیشتر بخشها و تهیه جزوات اموزشی ، مدیریت آمادگی های مردم برای تاب اوری در شرایط بمباران و سخت ،مدیریت مردم برای پشتیبانی و تامین نیازهای جبهه  و… بوده است  و غیره

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان ادامه این راه گفت :  علم و فناوری در ارتقای توان دفاعی در دوران دفاع مقدس نقش بسیار اثرگذار و تعیین کننده ای داشته است . سیر تحولی بخش های مختلف در دوران دفاع مقدس از ساده به تکامل یافته است. وعوامل موفقیت نیز انگیزه های اعتقادی ؛ خلاقیت و ابتکار و پشتکار بوده است . در حوزه‌ی علمی و فناوری ،تحقق پذیری شعار «ما می‌توانیم» را اثبات کرد .مدیریت دفاع مقدس در حل مسائل پیچیده و کاهش زمان ایده تا محصول درزمان کم ، و با حداقل هزینه بوده است .در دفاع مقدس فکر و تدبیر، ابتکار و علم و دانش به کار گرفته شد و این مساله باید تبیین شود. تاثیر آموزه‌های دوران دفاع مقدس بر پیشرفت علم و فناوری بعد از جنگ بسیار شگرف بوده است . نقش علم و فناوری در دفاع مقدس مطالبه رهبری است ، که کم کارشده و بایستی تقویت شود. تاکنون بخش اندکی از گنج دفاع مقدس کشف و استخراج شده است و بایستی تلاشهای لازم برای استخراج بخشهای مختلف و تعمیق بخشی مطالب آن صورت گرفته و مورد استفاده قرارگیرد .