رسالت شورای اعتلای معماری و شهر با رصد وضعیت بدنبال اصلاح امور مهندسی در راستای گام دوم انقلاب است !
رسالت شورای اعتلای معماری و شهر با رصد وضعیت بدنبال اصلاح امور مهندسی در راستای گام دوم انقلاب است !

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی درمصاحبه بسیج مهندسی عمران و معماری در خصوص اهداف شورای اعتلای معماری و شهر ؛ در امور مهندسی شهر و ساختمانها بیان داشت .

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز بیان داشت : معماری شکل دهنده فضای زیست و تامین کننده کالبد نیازهای انسان در بستر محیط می باشد و شهر جامع و روستا جامع انواع کاربری مورد نیاز زیست انسان است. و مبانی اسلامی، هویت دهنده بر کم وکیف این فضاها در راستای تعالی انسان می باشد و هدف ما برون رفت از مشکلات موجود و اعتلا بخشی به ان می باشد. حوزه معماری و شهر شامل مباحث برنامه ریزی،  طراحی شهری، شهرسازی، مدیریت شهری، طرح هادی روستا، مدیریت روستا، اموزش متخصصان، ضوابط ومقررات و سایر موارد مربوطه می باشد.

*دبیر شورای اعتلای معماری و شهر اظهار داشت :  ما وارث زیرساختهای موجود شکل گرفته در طول زمان، وتابعی از نظامات حقوقی،فنی و اجرایی موجود وصله پینه شده باقی مانده از قبل هستیم، که دارای ضعفهای زیادی میباشد. بعداز انقلاب اسلامی براساس تغییر نظام سیاسی مبتنی بر دین اسلام ناب مصوبات قانونی کلان،تا مقررات پایین دستی و نظامات فنی اجرایی خوبی را داشته ایم، لکن در حوزه اجرا تحول اساسی رخ نداده، که به دلایل اقتصادی، منفعت محوری سرمایه گذاران ومجریان و سو مدیریت متولیان امر رخ داده است.

* وی بیان داشت : بسیج یک نیروی مردمی انقلابی با انگیزه قوی معنوی و فرا در سطح کشور بوده که منشا خدمات گسترده در سازندگی، بحران، بلایا، جنگ و… بوده و از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که بر همین اساس نیز در بدنه سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری از اساتید دانشگاهی و مدیران میانی، سازماندهی شده و در کارگروههای ملی و استانی مشغول می باشد. بر مبنای نظام مسایل، مشکلات و ضعفهای عمده و گلوگاههای کلیدی و شناسایی احصا شده است. و با هدف کمک به سازمانهای ذیربط، به ترتیب اولویت در حال پیگیری هستیم.

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت : شورای اعتلای معماری و شهر براساس هدف بیانیه گام دوم انقلاب که ایجاد تمدن نوین اسلامی است و بخش مهم تمدن نیز شهرها و بناها می باشد، وبراساس بند هفت بیانیه گام دوم انقلاب که تاکید بر سبک زندگی اسلامی ، مصادیق معماری و شهرسازی با رویکرد اسلامی را تبیین و از طریق نهادی ذیربط دنبال میکنیم . همچنین براساس همین بند هفت همه موظف به مبارزه با سبک زدگی غربی می باشند ، که بایستی مصادیق آن از معماری و شهرسازی برچیده شود و ما این مهم را به عنوان جاری دنبال میکنیم که روندهای طراحی و اجرا حذف شود .