توسعه مسجد مکی یکی از نشانه های آزادی برادران اهل تسنن می باشد.
توسعه مسجد مکی یکی از نشانه های آزادی برادران اهل تسنن می باشد.

در این نوشتار وضعیت پیش از انقلاب و توسعه ۵۵ برابری بعد از انقلاب مسجد مکی زاهدان و فعالیتهای آنان تشریح شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

مسجد جامع مکی زاهدان بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت ایران و یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام بوده و در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

ساختمانی که پیش از انقلاب ساخته شده بود ، پس از انقلاب توسعه یافته و ۵۵ برابر وسعت پیدا کرده است ، در حالیکه هیچ مسجد و فضای مذهبی ، اجتماعی ، خدماتی ای چنین توسعه ۵۵ برابری ای را نداشته است و به یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام مبدل شده و با ازادی و امنیت کامل به فعالیت خویش مشغول است  ، و این نشان از ازادی کامل فعالیت مذهبی برادران اهل سنت در دوران جمهوری اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز با برادران شیعه ( غیر از مراسم های هفته وحدت و… ) را می رساند .

پیش از انقلاب :

این مسجد را در سال ۱۳۵۳ با زیربنای ۶۰۰ متر مربع  احداث شده است . بنای اولیه دارای دو مناره با ارتفاع ۳۷ متر بود. برادران اهل سنت نیز با فشارهای ساواک در فعالیتهای مذهبی خویش  مواجه بودند .

پس از انقلاب :

الف ) توسعه چند برابری : این مسجد در سال۱۳۷۰ توسعه یافته و به۳۳۰۰۰ متر مربع زیر بنا و چهار مناره به ارتفاع ۹۲ متر و ۵۲ گنبد ارتقا یافت . که ارتفاع گنبد مرکزی آن ۴۶ متر می باشد . شبستان آن در سه طبقه بوده وظرفیت حضور ۵۰ هزار نمازگزار را برای برپایی نماز جماعت دارد.

ب) آزاد بودن در شباهت با معماری غیر ایرانی : حجم بیرونی مسجد مکی شامل منارها ، گنبدها  و سیمای آن بسیار شبیه مساجد ترکیه بوده و بیشترین شباهت را به مسجد سلطان احمد دارد. درون آن به مسجد النبی مدینه شباهت داشته و البته کاری از هنرمندان ایرانی است.

ج) برگزاری نمازجمعه :  از سال ۱۳۶۵ نماز جمعه برادران اهل سنت زاهدان در مسجد مکی برگزار می‌شود.

د) مدرسه علمیه : حوزه علمیه دارالعلوم که دارای خوابگاههای بزرگی می باشد و در آن طلبه ها اسکان داشته و مشغول درس فقه خویش می باشند .

ه) نماینده مجلس : اهل سنت زاهدان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی براساس انتخابات دارای نماینده بوده و در تصمیمات ازحق رای برابر برخوردار هستند .

ه )شورای شهر : اهل سنت زاهدان کاندیدای شورای شهر داشته و مردم ازادانه در انتخابات شرکت کرده و فرد مورد نظر را انتخاب میکنند .

ز) فعالیتهای مذهبی : براساس اکثریت جمعیت شیعه در ایران ، قانون اساسی مذهب رسمی کشور شیعه جعفری اثنی عشری می باشد ولی مذاهب اهل‌سنت طبق قانون اساسی در کلیه مسائل مذهبی آزاد هستند. و بزرگترین همایشها و اجتماعات برادران اهل سنت آزادانه در این مسجد برگزار میشود .

ح) آشوب بعد از نماز جمعه مکی : درپی حوادث تروریستی ۸ مهر ۱۴۰۱ و نیز در روز ۲۹ مهر ماه ‌پس از برگزاری نماز جمعه در مسجد مکی زاهدان ، برخی عناصر اخلالگر و جمعی از اراذل و اوباش ، اقدام به تخریب و آتش زدن اموال عمومی‌، تعدادی از شعب بانک‌ها‌، ساختمان‌های اداری و انتظامی‌، خودروهای امدادی و شخصی کرده و با شکستن شیشه و به آتش کشیدن تعدادی از فروشگاه‌های سطح شهر‌، به غارت اموال مردم و کسبه پرداختند. نیز در آشوب دومی فقط شیشه تعدادی از مراکز را شکستند ، که فقط عامل اصلی آشوبگران که مخل امنیت شهر و خسارت به اموال مردم و اموال عمومی را داشتند ، دستگیر شدند .

سخن پایانی

به برکت انقلاب اسلامی ، استقلال و ازادی مشروع در کشور و شهر زاهدان برای همه شهروندان برقرار شده و به فعالیت های مذهبی خویش مشغول می باشند و مساجد اهل سنت و بخصوص مسجد بزرگ مکی نیزبصورت کاملا آزاد به امورات خویش می پردازد . برادران شیعه و سنی بصورت مسالمت امیز درکنار یکدیگر زندگی خوبی دارند و حتی فتنه های دشمنان نتوانسته این روابط اجتماعی را برهم زند .

*****پیوست *****

شهر زاهِدانْ مرکز استان سیستان و بلوچستان و یکی از کلان‌شهرهای ایران است. و در محدوده جنوب شرق کشور و در ۵۱۷ کیلومتری شرق شهرکرمان و در فاصله ۱۴۹۴ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده و ۱۳۸۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

آب و هوای شهر زاهدان گرم و خشک به شمار می رود ولی شب‌های تابستان آب و هوای این شهر رو به سردی می‌گراید.

زاهدان به جهت مرزی بودن با پاکستان، از موقعیت راهبردی و تجاری و نظامی و شرایط خاصی برخوردار است؛ به گونه‌ای که از یک‌سو راه‌آهن پاکستان که از مرز میرجاوه وارد ایران می‌شود و از سوی دیگر راه‌آهن سراسری ایران به این شهر منتهی می‌شود؛ و از سوی دیگر در نزدیکی به میل سه جانبه ایران و پاکستان و افغانستان قرار دارد.

درآمد برخی از ساکنان زاهدان از طریق کشاورزی ( جو، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، سبزیجات، علوفه، گندم، گیاهان و نیز محصولات باغی و صیفی) تأمین می‌گردد، که البته بعلت خشکسالی کاهش یافته است .

صنایع دستی زاهدان شامل خامه دوزی سیستانی ، قالیچه سنتی سیستان ، سوزن‌دوزی بلوچی ،  سکه و آینه دوزی ، قالی بافی سنتی سیستانی ، حصیربافی ، دودنی بافی و گلیم بافی سنتی سیستانی می باشد .

جمعیت زاهدان برپایه سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵۸۷٬۷۳۰ نفر شامل بلوچ و فارس و برادران اهل سنت و شیعه بوده و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. و هم اکنون براساس امار غیر رسمی جمعیت شهر بالغ بر ۸۰۰٫۰۰۰ نفر می باشد .

شهدای زاهدان در سیستان و بلوچستان، ۲ هزار و ۵۸۸ شهید نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج و مردمی وجود دارد که در حوادث تروریستی و رخ دادهای مختلف به شهادت رسیده‌اند.که ۹۳۴ شهید متعلق به دفاع مقدس، ۲۰۶ شهید در مقابله با ضد انقلاب، ۷۵۲ شهید در درگیری با اشرار، ۱۵۷ شهید در سایر موارد و ۹ شهید مدافع حرم هستند.

اماکن دیدنی زاهدان حسینیه یزدی ها ، مسجد جامع مکی ، مسجد فیض‌ الرحمان ،خانه شمس ، خانه ابویی زاهدان ( کار گاه هنر هاى سنتى زاهدان ) ، موزه منطقه ای جنوب شرق ایران ؛ ساختمان قديمى پست زاهدان (موزه پست و ارتباطات زاهدان ) ،کاروانسرای نصرت آباددرچهار کیلومتری شمال غرب نصرت‌آباد ؛ خانقاه زاهدان ، بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان ، بازار سلمان زاده زاهدان ، بازار مشترک زاهدان ، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان ، کتابخانه استاد کامبوزیا و کوه لوچو با ارتفاع ٢٧٨۵ متر، در جنوب شهر زاهدان ، ساختمان دادگسترى ، تلگراف خانه حرمک ، مجموعه امير توکل کامبوزيا ، کاروان سراى نصرت آباد ،گورستان هفتاد ملا ، قلعه تپه لاديز ، معمارى صخره اى روستا تمين ، روستاى تمين واقع در ۶۵ کيلو مترى جنوب باخترى شهر مير جاوه ؛  چشمه آب معدنى موسى ، غار لاديز در فاصله ۱۰۰ کيلو مترى شهرستان زاهدان  ، موزه شهدا در گلزار شهدا می باشد .