رسالت هیات تراز انقلاب ، مروج اسلام ناب محمدی و پرورش جوانان مومن انقلابی بعنوان مدیران تمدن ساز نوین اسلامی درگام دوم انقلاب اسلامی است !
رسالت هیات تراز انقلاب ، مروج اسلام ناب محمدی و پرورش جوانان مومن انقلابی بعنوان مدیران تمدن ساز نوین اسلامی درگام دوم انقلاب اسلامی است !

جلسه هیات محبان الحسین (ع) در تهران شرق در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴٠۱ برگزار شد . در آغاز جلسه قرائت قرآن بزرگسالان و سپس خواندن قران خردسالان بهمراه اهدای جوایز برگزار شد . سپس دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ،با موضوع هیات تراز انقلاب اسلامی سخنرانی نمود ؛ آنگاه مداحی صورت گرفت .

 *  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز درخصوص مفهوم هیات بیان داشت : هیات به معنی یک گروه  می باشد ولی در این مخفف هیات مذهبی است به این مفهوم که یک گروه مذهبی که مراسمات مذهبی دارند ؛ می باشد . که در گذشته بیشتر روضه گفته میشد و منظور از روضه ،نوحه سرایی بر مصائب اهل بیت رسول ( ص ) که این نیز ازکتاب رَوْضَةُ الشُّهَداء، مشهورترین کتاب فارسی درباره شهادت امام حسین(ع) و مصائب واقعه کربلا، اثر ۴۵۰ سال پیش واعظ کاشفی است ، که مداحان از روی آن می خواندند و به همین جهت به این مجالس روضه گفته می شده است . که البته نقدهایی نیز بر این متاب از جهت داستان سرایی و اشکال در نقل دقیق حوادث عاشورا دارد .

* ایشان در خصوص هیات انقلابی  اظهار داشت : هیات تراز انقلابی بایستی از اسیب ها و انحرافات بدور بوده ، در بنیان های اعتقادی ، مبتنی بر اسلام ناب محمدی بوده و اهداف انقلاب و راه امام و شهدا را دنبال نماید .

* ایشان در خصوص سیاسی بودن هیات بیان داشت : آیات مختلف قران کریم بر هشیاری مسلمانان و آمادگی آنان در برابر دشمنان تاکید دارد ، مانند ایه ۱۰۲ سوره مبارکه نسا که می فرماید : كافران دوست دارند كه شما از سلاحها و متاعهاي خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند .” لذا هیات تراز انقلاب نمی تواند بی توجه به دشمنان باشد و بایستی از بصیرت لازم برخوردار باشد . همچنین در زیارت عاشورا می خوانیم  وَ وَلِیٌّ لِمَنْ والاکُمْ یعنی دوستم با کسی که شما را دوست دارد و بَرِئْتُ إِلَى اللّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ [مِنْ] أَشْیاعِهِمْ وَأَتْباعِهِمْ وَأَوْلِیائِهِمْ یعنی من بیزاری می‌جویم به سوی خدا و به سوی شما از ایشان و از شیعیان و پیروان و دوستدارانشان و این موضوع دوست داشت و بیزاری جستن  فقط از یاران و دشمنان ۱۴۰۰ سال پیش امام حسین (ع) نیست ؛ ومشمول حال نیز می شود ؛ لذا هیاتی انقلابی ؛ علاوه بر قرائت این زیارت نامه ؛ دوستان و دشمنان اسلام ناب را متناسب با شرایط زمان خویش نیز در این هیات ها فراگیرد .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  برخی آسیب ها، انحرافات و کجی های برخی هیات ها چنین گفت :  آسیب‌های متوجه نهضت عاشورا  که به فلسفه و اهداف نهضت امام حسین (ع) آسیب وارد می‌کند این موارد است: محدود سازی واقعه به مصیبت خوانی صرف، بیان صرفا مطالب تاریخی مصیبت‌ها و حوادث حزن آور و پرداختن به ظاهر حرکت عاشورا بدون توجه به ابعاد دیگر رزمی؛ دفاعی؛ حماسی، که جفای به اهداف نهضت عاشورااست. حدود سازی مراسم به زنجیرزنی و سرگرم شدن به علم وکتل و. …که فقط شور بدون ارتقای شعور ومعرفت حسینی است. تحریف لفظی عاشورا  یعنی ظاهر مطلبی را عوض کنند، که قطعا ضرر به روح نهضت وارد میکند. مانند روضه لیلا و علی اکبر که وی اصلا در کربلا نبوده است. تحریف دامادی حضرت قاسم علیه السلام، تحریف برخی از وقایع شب عاشورا؛ تحریف اغراق آمیز تعداد کشته شدگان، که تحریف حوادث عاشورا  تلقی میشود. تحریف معنوی عاشورا  یعنی پرداختن به مناسک عاشورا بجای پرداختن به اهداف عاشورا است. مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده، که به مرور زمان سبب انحراف در مجالس میشود .همچنین انحراف در اهداف قیام عاشورا ؛که خطرناک‌ترین تحریف واقعه کربلا توسط حسن روحانی صورت گرفت.در حالیکه امام حسین (ع) با دشمن مذاکره به معنای امروزی نداشت، بلکه دیدار برای اتمام حجت و تشرزدن به وی بوده است وی انرا مذاکره تعبیر کرد تا بتواند دریوزگی به امریکا را توجیه و برجام را به ملت تحمیل کند. پیرایه‌های ناروا و نامتجانس مانندقمه زنی، رواج زبان حال‌های مبتذل، سبک‌های غنایی، رواج شیوه‌های ناپسند سینه زنی و زنجیرزنی در حد آسیب رساندن به خود ، استفاده از برخی آلات موسیقی نامناسب در عزاداری ها ، اذیت کردن و آزار رساندن به دیگران با روش‌های گوناگونی، چون پخش صدا‌ها و نوحه‌ها از بلندگو‌های محافل عزاداری تا پاسی از شب، مطالب غلو و… اضافه شود، جفاست.

ایشان ادامه آسیب ها، انحرافات و کجی ها در بعضی از هیات ها را چنین بیان کرد :  برخی افراد سخنور ویا مداح مراسم با سطح سواد کم دینی، شمع روشن کردن در شامگاه عاشورا ، به صورت مختلط با ظواهری نامناسب ، در مواردی وحدت شکنی با اهانت به برخی، فتنه آنتی تز عاشورا درجریان فتنه هشت ماهه سال ۱۳۸۸، ضعف دلسوزان اهل بیت در پرداختن مبالغه آمیز و یا بیان تفضیل اسیب‌های هیات‌های عزاداری توسط دلسوزان اهل بیت در مجالس عمومی، می‌تواند این تصور را در ذهن ایجاد کند که اکثرمجالس دچار آسیب بوده،در حالیکه نباید به گونه‌ای بیان شود که در ذهن شوند القا شود که اکثر مجالس و مداحان خرافه گو هستند که می‌تواند تاثیر منفی بهمراه داشته باشد.

وی درخصوص باید های هیات تراز انقلاب اسلامی گفت: هیئات و تکایا بایستی براساس پنج منشور بسیار مهم برنامه های خود را تنظیم کنند ؛ اهتمام به قرآن و معارف قرآنی ؛ فعالیت برمحوریت مسجد محله خویش ؛ وصیت نامه امام ؛ وصیت نامه های شهدا ؛ بیانیه گام دوم؛ و راهبرد این پنج منشور براساس جهادتبیین می باشد . آن چنان که امام سجاد (ع) علیرغم دوران اسارت و شرایط سخت حکام غاصب خطبه‌های روشنگرانه ای در کوفه، شام و مدینه داشتند و همچنین جهاد تبیین خویش را با استفاده از الفاظ دعا و گریه در هنگام نوشیدن آب وسربریدن حیوان برای انتقال پیام عاشورا بکار برده اند . هدف اصلی هیات بایستی مروج گفتمان انقلاب اسلامی بوده باشد و هدف برنامه ای نیز جذب و هدایت جوانان  وپرورش جوان هیاتی انقلابی باشد . ولازمه آن داشتن نظم و برنامه و هدف با حضور روحانی انقلابی بایستی باشد .

* ایشان در خصوص تهدیدات متوجه هیات های مذهبی بیان داشت :  عمده ترین تهدیدات متوجه هیات های مذهبی ، برنامه ریزی دشمنان اسلام برای انحراف در اذهان مردم، همچنین شکارچیان دشمن، مبنی بر جمع آوری برخی جنبه‌های خطاهای پراکنده و تعمیم دادن ان به کل مراسمها و ایجاد وهن و انگ زنی خرافه بودن به اصل مراسم عزاداری می باشد .که ضرورت دارد با هوشیاری و حساسیت ؛ این اقدامات را خنثی نماییم . مراسم عزاداریهای عاشورای ائمه اطهار (ع) بایستی همه اهداف نهضت امامان (ع) را درگام دوم انقلاب اسلامی تبلور بخشند. تا هم مکتب اسلام از انحراف وتحریف دشمنان مصون بوده و هم اینده انقلاب تضمین شود و هم زمینه سازان ظهور حضرت مهدی (عچ) گردد.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت: رسالت هیات تراز انقلاب ، بایستی مروج اسلام ناب محمدی و پرورش جوانان مومن انقلابی بعنوان مدیران تمدن ساز نوین اسلامی درگام دوم انقلاب اسلامی باشد !

*********************

هیات محبان الحسین (ع) پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته و بصورت منظم هر چهارشنبه شب در میدان آشتیانی تهران شرق ، خیابان مولوی برگزار میگردد .