از غدیر علوی تا قیام مهدوی
از غدیر علوی تا قیام مهدوی

در این نوشتار با اجمالی از بعثت نبوی وجانشینی امام علی (ع) و امام دوم تا امام یازدهم و سپس غیبت امام دوازدهم پرداخته شده ؛ سپس موضوع زمینه سازی ظهور امام زمان در انقلاب اسلامی و قیام امام مهدی (عج) تبیین شده است .
*
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

  • پیشینه : حکومت نبوی

با بعثت حضرت محمد (ص) و نزول قران کریم بعنوان آیین کامل زندگی بشر تا آخر زمان و تبیین آن توسط پیامبر و همچنین شکل گیری الگوی حکومت اسلامی ، ؛ سلسله انبیاء الهی با خاتمیت پیامبر اسلام(ص) پایان یافت. و«رسالت» به معنی پیغام رساندن از جانب خدا به بندگان او پایان یافت . ولی استمرار جانشینی دین خداوند در زمین به گونه دیگری تعیین گردید .

  • جانشینی امام علی (ع)

طی ۲۳ سال نبوت رسول خدا (ص) همه مسائل فردی ؛ اجتماعی و حکومت داری توسط پیغمبر (ص) به مردم ابلاغ شد اما دین اسلام هنوز به مرحله اکمال دین نرسیده بود که با آیه بلاغ به پیامبر و تعیین جانشینی ولایت در غدیر خم  حضرت علی (ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرفی کرد ، پس از نصب مولای متقیان به امامت و زعامت امت اسلام، خداوند می‌فرماید: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا…» که به معنی این است که امروز تازه دینتان کامل شد. و این ایه : « أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منكم ؛ اطاعت كنید خدا را و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولی الامر را.» [۱] زمینه عملی پیدا کرد .

ولایت بر جامعه اعم از کشورداری، قضاء و داوری در ابواب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فقه مطرح شده است. ولایت فقیه، اداره امورجامعه اسلامی، اجرای احکام اسلامی، تامین مصالح مادی و معنوی جامعه اسلامی، حفظ نظام و کشور اسلامی در برابر دشمنان و تقویت خرمندی و دینداری مسلمانان است. در واقع ولایت فقیه ولایتِ مدیریتی بر جامعه اسلامی است که به منظور اجرای احکام و تحقق ارزش‌های دینی در راستای تحقق اهداف همه پیامبران الهی در فقه مطرح شده است. [۲]

  • از امام اول تا امام یازدهم

علیرغم صراحت ایات قران کریم و منصوب شدن امامت امام علی (ع) در سال ۱۱ قمری توسط پیامبر الهی ؛ متاسفانه در سقیفه بنی ساعده ؛ فرد دیگری را منصوب کردند و جامعه اسلامی از حکمرانی امام علی (ع) محروم شد تا اینکه بعد از ۲۵ خانه نشینی ؛ مردم به وی رجوع کردند و امام حکومت پنج ساله علوی را بنا نهاد و نهایتا با شهادت ایشان ؛ امامت و ولایت به امام حسن (ع)   منتقل شد ولی بعلت شرایط جامعه ؛ امام معصوم مجبور به پذیرش صلح گردید و از پس حاکمان غاصب بر سرنوشت مسلمین حکمرانی کردند و شرایط بر ۱۰ امام معصوم (ع) سخت تر شد و همگی به شهادت رسیدند  تا این که در سال ۲۶۰ هجری ؛ امامت به آخرین ذخیره الهی یعنی  امام مهدی (عج) منتقل شد و بنا به مصلحت الهی آن حضرت از نظر ها تا روز موعود غایب شدند

  • غیبت امام دوازدهم

از سال ۲۶۰ قمری ‌، که بعد از به شهادت رسیدن امام‌ حسن‌ عسکری (ع‌) امامت‌ به‌ فرزند ایشان‌، امام‌ مهدی (ع‌)  انتقال یافت ، امامت‌ مسلمین از حالت‌ ظهور به‌ حالت‌ غیبت‌ مبدل‌ شده‌، و جانشینی آن امام براساس ایه قران کریم « اطاعت كنید خدا را و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولی الامر را.» [۳]  و بیان امام مهدی (عج) “به راويان حديث ما مراجعه کنيد زيرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم .”  [۴]  ودر شرایط حاضر امام المسلمین امام خامنه ای می باشد .

  • زمینه سازی ظهور امام زمان در انقلاب اسلامی

به بیان بسیاری از علمای اسلامی ؛ شرایط قعلی دنیا حکایت از دوره آخر الزمان دارد ، و امام خامنه ای پرچم انقلاب را بدست حضرت ولیعصر (عج) خواهند سپرد و هدف گام دوم انقلاب زمینه سازی ظهور حضرت می باشد ؛ لذا عاشقان ظهور بایستی برای فراهم سازی بستر ظهور تلاش نمایند ؛ ان شالله جهت شاهد حکومت عدالت گسترش در سطح جهان گردد .

 

[۱]  سورهٔ نساء (۴)، آیهٔ ۵۹

[۲]  جوادی آملی، ولایت فقیه، ۱۳۷۸ش، ص۱۲۷- ۱۲۸

[۳]  أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منكم ؛ سورهٔ نساء (۴)، آیهٔ ۵۹

[۴]  وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏ ، اکمال ادين صدوق، ج ٢، ص ٤٨٣.