مهندسان ساختمان و شهر ساز نقش اساسی در پایداری شهرها و ساختمانها در برابر بحرانها بعهده دارند و ضرورت دارد ایفای وظیفه نمایند !
مهندسان ساختمان و شهر ساز نقش اساسی در پایداری شهرها و ساختمانها در برابر بحرانها بعهده دارند و ضرورت دارد ایفای وظیفه نمایند !

همایش مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در تالار اجتماعات ساختمان آموزش نظام مهندسی در روز ۱۱ خرداد ۱۴٠۱ برگزار شد . سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بود .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی گفت : مهمترین هدف کلان دفاع غیرعامل « تداوم فعالیتهای ضروری » است . و دراین خصوص تامین نياز مندي هاي اساسي مردم برای شرایط بحران ،  یک مساله مهم و راهبردی است . تامین آب سالم و بهداشتی ، غذا و آذوغه ، بهداشت ، درمان و سلامت عمومی ، امنیت جان و اموال عمومی ؛ تامین سرپناه امن ، تامین سوخت و انرژی پایدار ، برقراری ارتباطات اطلاعات و اطلاع رسانی امن وپایدار بوده و همچنین مدیریت امور در شرایط بحران برای همه بخشهای مذکور و نیز تسهیل سازی ماموریت دفاع از شهر وکشور دربرابر تهدیدات ضروری می باشد و بایستی مهندسان براساس مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در مراحل مطالعات ؛ طراحی و اجرا درنظر بگیرند .

ایشان همچنین در این خصوص افزود : تداوم فعالیتهای ضروری با سه رویکرد ملی یا دستگاه مسئول در سطح کلان کشور ؛ رویکرد سطح منطقه ای و استانی در شورای تامین استان ؛ و رویکرد نقطه ای ، یعنی هر مجموعه یا مجتمعی بدون توجه به سازمانهای متولی درکشور و شهر ؛ در مجموعه خود بایستی پیش بینی تداوم فعالیتهای ضروری خویش را بنماید ؛ تا در شرایط بحران , از تامین نیازهای اساسی ساکنان و کارکنان خود برخوردار بوده و بتواند تداوم فعالیت اضطراری داشته باشد ، در غیر اینصورت با مشکل تامین مواجه و بحران عدم توانایی ادامه ماموریت سازمان و مجموعه خویش مواجه میشوند .

دکتر هاشمی فشارکی گفت : براساس دیگر هدف کلان  دفاع غیر عامل ،«کاهش آسیب پذیری ها»ست ؛ که بایستی دارایهای کالبدی و مجازی و…. را در حوزه ساختمان و شهررا شناسایی کرده و با اقداماتی آسیب پذیریهایی که در اثر وقوع تهدیدات سبب وقفه امور خود آن حوزه میشوند ، را کاهش داده ، تا این سرمایه ها کمتر اسیب و خسارت ببینند .

وی همچنین بیان داشت: براساس هدف کلان سوم که «ارتقاءپایداری ملی» می باشد ؛ بایستی تاب آوری وتحمل شرایط سخت شهر و زیرساختهای شهر را دنبال کرده و پایداری ومقاومت بخشهای مختلف را برابر شرایط سخت بحران فراهم ساخت . و با تمهیداتی که در زیر ساختهای شهر صورت میگیرد ؛ تحمل سختی داشتن ، خم نشدن درحوادث ، مقاوم بودن ، مستحکم بودن ( جبل الراسخ) فراهم گردیده و کم تحملی ، بی تابی ، کم ظرفیتی ، گسست درشهر کاهش می یابد .

ایشان در ادامه گفت : چهارمین هدف کلان «تسهیل مدیریت بحران » بوده و بایستی براین اساس در شهر و مجموعه های شهری ، تمهیدات تسهیل گر مدیریت بربحران و روان سازی مدیریت بحران ناشی ازتهدیدات دشمن را دنبال کرد .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی گفت : برای موارد مذکور با ذکر مصدایق ، تمهیدات لازم را بیان کرد و تاکید کرد که با رعایت ان آنها علاوه بر ارتقای امنیت جانی ساکنان ساختمانها ؛ سبب حراست از سرمایه های ملی گردیده و موجب « ارتقای بازدارندگی » و مصون سازی شهر و زیر ساختهای آن میشود . و ضرورت دارد مهندسان ساختمان و شهر ساز که نقش اساسی در پایداری شهرها و ساختمانها در برابر بحرانها بعهده دارند ؛ براساس مقررات ملی ساختمان به ایفای رسالت خویش توجه مضاعف نمایند !

لازم به یاد اوریست ، سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور؛ سازماني حرفه‌اي، مردم نهاد، غير سياسي، غير انتفاعي و مستقل است که به منظور وضع مقررات ملي ساختمان و نظارت بر اجراي خدمات مهندسي و همچنين بسترسازي در خصوص رشد و اعتلاي مهندسي، ساماندهي به فعاليت‌هاي مهندسي و نظم بخشيدن به عملکرد اين حرفه و ارتقاي دانش فني مهندسان، صاحبان حرفه‌ها و کارگران در بخش ساختمان و رشد و آگاهي مردم نسبت به مقررات ملي ايجاد شده است.

اين سازمان با جلب مشارکت سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با استفاده از شيوه‌هاي مختلف پس از مقوله ايمن سازي و مقاوم سازي؛ زيبا سازي در ساخت و ساز را با رعايت هويت تاريخي و معنوي در اولويت قرار داده و تلاش دارد تا چهره و بافت ظاهري شهرها و ساختمان‌ها را با بهره‌گيري از الگوهاي اسلامي و ايراني به چهره‌اي نمونه و زيبا بدل ساخته و موجبات شاد زيستن شهروندان را مهيا سازد.

سازمان نظام مهندسي ساختمان استان البرز؛ سازمانی است در تابعیت سازمان سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور؛ که با عضو گیری مهندسان ساکن استان البرز ؛ در سطح این استان فعالیت دارد . ساختمان مرکزی آن در خیابان فرهنگ و ساختمان شماره ۲ در خیابان انوشیروان شرقی کرج استقرار دارد .