ضرورت نیاز جامعه به تحقیقات جامع مهندسی در منابع اسلامی
ضرورت نیاز جامعه به تحقیقات جامع مهندسی در منابع اسلامی

درنشست دکتر سید مهدی هاشمی و دکتر سید جواد هاشمی فشارکی مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطرح شد.

در ابتدای این نشست ؛ دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بیان داشت : مهندسی نقش بسزایی در شکل گیری شهر و زیرساختهای آن دارد ؛ که در طول بهره برداری منشا اثر گذاری در زندگی و سبک زندگی افراد دارد و بعبارتی شهر و معماری فرهنگ ساز بوده و بسیار مهم می باشد . بسیاری ازمشکلات فرهنگی ریشه در سبک معماری و سبک شهرسازی دارد . و علیرغم مصوبات قانونی بسیار خوبی که پس از انقلاب صورت گرفته ؛ ولی متاسفانه درحوزه اجرا با ضعف و اشکال مواجه بوده است . و ضعف در کیفیت معماری و هویت شهری وجود دارد .

دکتر هاشمی فشارکی در ادامه گفت : علیرغم الزام بخش معماری اسلامی در مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان و علیرغم وظیفه سازمان نظام مهندسی مبنی بر آموزش ارزشهای اسلامی به  ؛ مهمترین مشکل عدم رعایت هویت در معماری در حوزه آموزش و نیز طرح واجرا بخصوص در نهضت ملی ۴ ملیون مسکن ضرورت می یابد تا در کمک به نهضت ملی مسکن با رویکرد هویت اسلامی و تقدم یافتن کیفیت مطلوب بر کمیت حداکثری صورت گیرد . تا انشالله بخش مهندسی در تحقق دولت اسلامی و شکل گیری تمدن نوین اسلامی بتواند رسالت خویش را ادا نماید .

دکتر سید مهدی هاشمی در این نشست چنین بیان داشتند : با توجه به اینکه قران یک دستورالعمل جامع و کامل در تمام شوون زندگی است ، لذا ضرورت دارد ، امورات جامع مهندسی ( فضا، عمران ؛ ساخت و منظر و…. ) در تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد . ونیازمند کارمشترک بین مهندسان و حوزیان میباشد.

دکتر هاشمی رییس سابق سازمان نظام مهندسی و رییس سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهاد نمودند : طرح توجیهی یک پژوهشکده مطالعات اسلامی در حوزه مهندسی که مشترک بین مهندسان ؛دانشگاهیان و حوزیان با مشارکت سازمانهای مسول در این حزوه ؛ کارهای پژوهشی را انجام داده ؛ تا خروجی های کاربردی در بخش های مختلف ارایه و لازم الرعایه شود .

در انتها مقرر گردید ؛ بعد از تهیه پیش نویس ؛ طی جلساتی مورد بررسی و پیگیری صورت گیرد .