«شهدای دانش‌آموز»، سند مظلومیت مقتدرانه ملت ایران در دفاع مقدس
«شهدای دانش‌آموز»، سند مظلومیت مقتدرانه ملت ایران در دفاع مقدس

شهدای دانش‌آموز سندهای روشنی از مظلومیت مقتدرانه ملت ایرانند که هیچ انسان منصف و روشن‌ضمیری نمی‌تواند نقش و جایگاه آنها را در تاریخ ایران نادیده بگیرد. فرزندانی کوچک از ملت ایران که بزرگی و جلال را به بیانی شیرین‌تر برای تاریخ حال و آینده خود به زبان جاری کردند.

تاریخ هر کشوری آیینه‌ای تمام‌قد از افتخارات و صفات ملت آن کشور است. وقایعی که می‌توان از روی آنها به قضاوت شخصیت و مرام یک جماعت نشست و درباره آنها تحلیل کرد. وقایعی که می‌تواند تاج افتخار بر سر مردم یک ساماند نهد یا برعکس، طوق لعنت بر گردنشان بیاویزد.

تاریخ پر فراز و نشیب ایران بزرگ اما به گواه مورخان و بزرگان شرقی و غربی، وطنی و غیر وطنی، سرشار از افتخاراتی است که نمی‌توان گذشته جهان را بدون ذکر خیر ایران و ایرانی بر زبان آورد. ایران بزرگ در برهه‌های مختلف همواره شاهد وقایعی بوده است که بر اعتلا و جاودانگی نام آن افزوده است.

انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به تنهایی، خود یکی از قله‌های تاریخ ایران است. قله‌ای که بلندای پر شکوه آن را هر مورخ منصف و تحلیل‌گر واقع‌بنیی در پهنه تاریخ و سرنوشت بشر یه وضوح دیده و بر عظمت و اثرگذاری آن صحه می‌گذارد. انقلاب اسلامی با همه بزرگی و شکوهش اما در دل خود گوهری دارد که بر عظمت آن افزوده است.

دفاع مقدس که به فاصله بسیار کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، گنجینه‌ای است که می‌تواند تا ابد دامان هر فقیری در عالم معنا و ملکوت را پر گوهر کند. ثروتی که پرداختن به هر یک از شهدایش دنیایی حرف برای گفتن و منظومه‌ای نور و روشنی برای راه‌یابی دارد.

در دفاع مقدس اقشار مختلفی خوش درخشیدند که از جمله انها دانش‌آموزان هستند.شهدای دانش‌آموز سندهای روشنی از مظلومیت مقتدرانه ملت ایرانند که هیچ انسان منصف و روشن‌ضمیری نمی‌تواند نقش و جایگاه آنها را در تاریخ ایران نادیده بگیرد. فرزندانی کوچک از ملت ایران که بزرگی و جلال را به بیانی شیرین‌تر برای تاریخ حال و آینده خود به زبان جاری کردند.

شهدای دانش آموز که مقام و منزلت آنها با مناسبت شهادت «محمدحسین فهمیده» ارج نهاده می‌شود، ثابت کردند ملت ایران برای اثبات مردانگی خود، تکیه به کوه دارند و داستان رستم و قدرت الهی او در کتاب‌های این سرزمین افسانه نیست. تبیین و نشر زندگی این شهدا یکی از بهترین ‌راه‌ها برای جهت‌دهی به نسلی است که اگر مجال یابد، مانند شهید «علی لندی» اوج ایثار و افتخار را با وجود همه هجمه‌های فرهنگی و ایران ستیزانه در صورت همه دشمنان خواهد زد.

از این‌رو شایسته است زندگی و سیره شهدای دانش ‌آموز بیش از قبل مورد مداقه و کوشش قرار گیرد تا نسل نوجوان و جوان این سامان فراموش نکند که میراث‌دار چه بزرگمردانی است که در شناسنامه سن و سال کمی داشتند.

حامد افروغ

انتهای پیام/ ۱۱۲