تدبری در وصایا و توصیه های شهدای فشارکی درخصوص ازدواج و خانواده
تدبری در وصایا و توصیه های شهدای فشارکی درخصوص ازدواج و خانواده

در وصیت نامه های مکتوب شهدا موضوعات مختلفی وصیت شده است . یکی از موضوعات مهم شهدای والامقام شهدای فشارکی، وصیت درخصوص ازدواج وخانواده می باشد…..

۱۶ آبان ۱۳۹۹

مرور تاریخ دفاع مقدس نشان می‌دهد برتری ایران اسلامی در برابر رژیم مجهز بعث عراق، در کنار رشادت‌های نیرو‌های سپاه و سایرین ، حضور بسیجیان داوطلب و عاشق بود . بسیجیانی که با اشتیاق وصف ناشدنی به جبهه ها شتنافتند و فداکارانه جنگیدند وبرخی نیز عارفانه به شهادت رسیدند. وصایای آنان پیام آور توصیه های آنان بوده و رسالت نسلهای پس از ایشان را مضاعف میکند.

جامعه اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) نیز همپای ملت ملسمان ایران در پشتیبانی از دفاع مقدس برخواستند و از میان جامعه فشارکی‌ها ،تاکنون تعداد ۶۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. از این تعداد دو نفر خانم (مادربزرگ ونوه وی ) بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند. محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از ۸ الی ۳۴ سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیزهمچنان بی‌مزار مانده‌اند؛ همچنین یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم است . در وصیت نامه های مکتوب آنان موضوعات مختلفی وصیت شده است . یکی از موضوعات مهم شهدای والامقام ، وصیت درخصوص ازدواج وخانواده می باشد…..

v   وصیت به ازدواج کردن

وصیت به جوانان مجرد ، به برادران و خواهران ایمانی و چه نسبی ، دروصیت  نامه شهدا چنین آمده است :

۱)                 کامل شدن دین با ازدواج  :  ” از برادرانی که هنوز ازدواج نکرده اند خواهش می کنم ازدواج کنند. زیرا با ازدواج نصف دین آنهاکامل می شود”.  (شهید علیرضا آقاجانی فشارکی )

۲)                   دو هدف و ثمره ازدواج :” از خواهران ایمانی میخواهم که ازدواج کنند . از برادران ایمانی میخواهم که ازدواج کنند به دوعلت کم شدن فساد و برقراری حکومت اسلامی” (شهیدامیر حسین اقاجانی فشارکی )

vمراسم عروسی بعداز شهادت

 

۱)         تبدیل مراسم عزا داری به عروسی : ای پدرومادر عزیزم تقاضایی که از شما دارم اینست که زمانی که خبرشهادتم را شنیدید؛ عروسیم را که در پیش داشتم در نظر بگیرید ،مادرجان دلم مبخواهد روز سومم را مصادف با خواستگاریم وهفته ام را روز عقدکنانم و روز چهلمم را روز عروسیم بدانی (شهید یحیی احمدی فشارکی)

۲)         اگر من شهید شدم برای من نگریید و جنازه ی مرا میان اتاق بگذارید و نقل و گل و پول بر روی من بریزید و مراسم عروسـی مـرا بـه جـای آوریـد چـرا که فامیل باید چنین مراسمی را از من می دیدند و دیگر این که برای من ناراحت نباشید چون من روزی که تفت خونینم بر سر کوی و محله زده و زمزمه قرآن از آن بلند است آن روز، روز خوشبختی من است و قند در دل من آب می شود. (شهید امیرحسین آقاجانی فشارکی)

۳)         با شنیدن خبر شهادتم چنان خوشحال شوید که تصور شود شب دامادیم فرا رسیده (شهید مهدی مطلبی فشارکی)

۴)         فکر کن مادر ،که شهادت فرزندت در شب عروسی می باشد خوشحالی کن (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)

v   قصد ازدواج

  • شهید ابوالفضل نقیان فشارکی، در آخرین باری که به خانه مراجعه می کند از مادرش می خواهد که وسیله عروسی او را فراهم کند و بعد از ماه رمضان عروسی کند . ولی این بار که به جبهه میرود ، به لقا الله می پیوندد و به آرزوی دیرینه اش یعنی به فیض شهادت می رسد .
  • ازدواج و معیارهای همسر

در نامه شهید والامقام بسیجی حسن( حسین) اثنی عشری نائینی به نگارنده این سطور، درخصوص ازدواج و معیارهای همسر ایشان چنین نگاشته اند:

الف- در مورد ازدواج :

“……عجیب است انسان وقتی مجرد است و این وآن می¬گویند ازدواج خوب است هیچ وقت فکر نمی-کردم به این همه خوبی برسد – شاید می¬شد با بهشت آن دنیا در معیار کوچکی مثال زد – برادرم ابو یوسف ( اسم مستعار سید جواد در یکی از مناطق جبهه )  ، من در ۲۶ سالگی ازدواج کردم و الان چقدر پشیمانم که چرا زودتر ازدواج نکردم .”

“چنانچه ازدواج با زوجه مطلوب انجام پذیرفت دری از درهای بهشت در این دنیا باز شده است – اصلا آدم از حال و هوایی به فضای دیگر می¬رود – اگرچه شهر همان شهر است – غذا همان غذا – مصالح اطاق جدید همان مصالح اطاق قبلی – خیابان¬ها همان خیابان¬ها و آدم¬ها همان آدم¬ها…….”

ب -معیارهای همسر

“….. خوب است همسر این مشخصات را داشته باشد: از خانواده متدین و منطقی و روشن تفاوت سنی با مرد بین ۳ تا ۶ سال – میزان سواد حداکثر به اندازه مرد .(اگرچه چند کلاسی عقب تر بود ارجعیت دارد) . با خانواده اش و در صورت امکان فامیلش – ارتباط در حد شناخت باشد (پس فامیل بر غریبه ارجحیت دارد) – این از مواردی است که فواید بسیار دارد که بایستی مفصلا صحبت کرد.

ثروت خانواده دختر از خانواده مرد بیشتر نباشد. دختر خلاف مسیر خانواده¬اش نباشد بلکه با توجه به زمانه جلوتر هم باشد. دختر از بیماری مزمن و ارثی یا خاصی که به فرزندان آینده¬اش صدمه برساند برخوردار نباشد – دختر چنانچه اندامی درشت داشته باشد در هیکل فرزندانش نقش اساسی دارد ( حضرت علی علیه السلام برای تولد حضرت ابوالفضل (ع) همسری درشت اندام اختیار می¬کنند)دختر قلبا و اعتقادا قرآن و احکام اسلام را برای زندگی مشترکشان اساسنامه و آئین نامه زندگی¬شان قبول داشته باشد.

با مسائل مذهبی چنانچه از راه مطالعه شخصی آشنایی داشته باشد ارجحیت دارد با مسائل سیاسی و روز نیز آشنا باشد خوب است .البته اینها که نوشتم مواردی است که در قالب و سنجش میگنجد و قابل توزین و اندازه¬گیری است.

و مهمترین چیز سازش و تفاهم هر دو نفر در طول زندگی است که پس از ازدواج روشن می¬شود که تفاهم دارند یا خیر و این از قبل پیش بینی دقیق و یقینی اش نزدیک به غیر ممکن است فقط با انتخاب یا بهتر بگویم انتصاب دختری که شرایط ظاهری دلخواه را داشته باشد ، امید اینکه تفاهم هم پیدا نمایند ؛ زیاد است . در مجموع آن مردی که باید مرد زندگی و زن هم بایستی زن زندگی باشد ؛ هدفش باید یک مادر خوب بودن و یک زوج خوب برای همسر خویش بودن باشد.  نه یک …….. فعال مذهبی – سیاسی خوب و در ضمن شوهرداری هم می¬کند.(یادم رفت بنویسم خانه¬دار به شاغل ارجعیت دارد) – فعلا این بخش را ختم می¬کنم .”

ج گفتار و فعالیت شهید برای تحقق ازدواج آشنایان : “….. ولی همیشه آماده¬ام که در این موارد زیاد صحبت کنم . چه آنکه در زندگی این و آن مستقیم و غیر مستقیم برای حل و اصلاح  فعالیت¬هایی و در نتیجه یک تجربه شبیه به تخصص دارم. (این همه از خودم تعریف کردم تا فتح بابی باشد برای این نوع مطالب برای آینده بین ما دو نفر) ……” (حسن( حسین) اثنی عشری نائینی )

  • سخن پایانی :

دفاع مقدس، مقطعی مهم و درخشان و تاثیرگذار در تاریخ ایران زمین است که منشا تحولات عظیم ارمغانی راهگشا از دوران دفاع مقدس اجتماعی، فرهنگی و نظامی در کشورمان شد و تجارب ارزنده این دوره هشت ساله، به عنوان پشتوانه ای مستحکم، راهگشای کشور در عبور از مشکلات و گذرگاههای سخت در دهه های بعدی شده وان شاالله با عمل به وصایای آنان بتوان اینده درخشان کشور را تضمین بخشیده و زمینه ساز ظهور مهدوی گردد.

********************************

  • پیوست :

در قرآن کریم، در آیات بسیاری به ازدواج اشاره شده است. گلچینی از این آیات را می خوانید:

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. سوره روم، آیه ۲۱

و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هائی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!

********************************

وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْمآءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدیراً. سوره فرقان، آیه ۵۴

و اوست خداوندی که بشر را از آب آفرید، و میان آنان خویشی و پیوند ازدواج قرار داد، و خدای تو بر هر چیزی قدرت دارد.

********************************

وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَی مِنکم وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکم وَ إِمَائکُم إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِه وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم. سوره نور آیه ۳۲

مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است.

********************************

وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لاَیات لِقوْم یَتَفَکَّرُونَ. سوره روم، آیه ۲۱

و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، ودرمیانتان مودّت ورحمت قرار داد. این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!

********************************

وَ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن یَنکِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْاْ بَیْنهَم بِالمْعْرُوف ذَالِکَ یُوعَظُ بِهِ مَن کاَنَ مِنکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْم الاَخِر ذَالِکم أَزْکیَ لَکم وَ أَطْهَر وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُون. سوره بقره، آیه ۲۳۲

و هنگامی که زنان را طلاق دادید و عدّه خود را به پایان رساندند، مانع آن‌ها نشوید که با همسران (سابق) خویش، ازدواج کنند! اگر در میان آنان، به طرز پسندیده‌ای تراضی برقرار گردد. این دستوری است که تنها افرادی از شما، که ایمان به خدا و روز قیامت دارند، از آن، پند می‌گیرند (و به آن، عمل می‌کنند). این (دستور)، برای رشد (خانواده‌های) شما مؤثرتر، و برای شستن آلودگی‌ها مفیدتر است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید.

********************************

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا یحَلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاءَ کَرْهًا وَ لَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ به بعضِ مَا ءَاتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَة وَ عَاشرِوهُنَّ بالْمَعْرُوف فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسیَ أَن تَکْرَهُواْ شَیْا وَ یجَعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیرْاً کَثِیرًا.

‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! برای شما حلال نیست که از زنان، از روی اکراه (و ایجاد ناراحتی برای آن‌ها)، ارث ببرید! و آنان را تحت فشار قرار ندهید که قسمتی از آنچه را به آن‌ها داده‌اید (از مهر)، تملک کنید! مگر اینکه آن‌ها عمل زشت آشکاری انجام دهند؛ و با آنان، به طور شایسته رفتار کنید! و اگر از آن‌ها، (به جهتی) کراهت داشتید، (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید!) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار می‌دهد! سوره نساء، آیه ۱۹

********************************

 

دکترسیدجوادهاشمی فشارکی، پژوهشگر و مولف

کتاب گنجینه معارف شهدا (آخرین سفارش ها ونواهای آسمانیان فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷ )