جای خالی مدیریت جهادی در حل مشکلات اقتصادی(نگاه)
جای خالی مدیریت جهادی در حل مشکلات اقتصادی(نگاه)

مدیریت جهادی و انقلابی در میدان جنگ اقتصادی نخستین شرط مقابله با توطئه‌های همه‌جانبه دشمن است که در ذیل به برخی نکات اساسی و راهبردی در این رابطه پرداخته می‌شود:

مدیریت جهادی و انقلابی در میدان جنگ اقتصادی نخستین شرط مقابله با توطئه‌های همه‌جانبه دشمن است که در ذیل به برخی نکات اساسی و راهبردی در این رابطه پرداخته می‌شود:
۱- در شرایطی که نابسامانی‌های اقتصادی فشار مضاعفی را بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه تحمیل می‌کند به چه دلیل یک مدیر عالی‌رتبه می‌بایست علاوه ‌بر حقوق، فوق‌العاده مدیریت و دیگر امکانات مادی و رفاهی در اختیار داشته باشد تا کار کند، لیکن یک کارگر و کارمند ساده با حداقل حقوق از هیچ امتیازی برخوردار نگردد، بدون شک با حذف امتیازات ویژه مدیریتی از چهره نظام اجرایی کشور، دیوار اعتراض و امتیازدهی بین مدیران و کارکنان فروخواهد ریخت و امتیازات ترجیحی مدیریتی جای خود را به محبت و همدلی و کار و تلاش بیشتر خواهد داد.
در چنین شرایطی دیگر مدیریت طعمه‌ای نخواهد بود که افراد فرصت‌طلب و سودجو بر سر تصاحب آن رقابت کنند، با این اقدام انقلابی راه برای ورود مدیران جهادی، پرتوان، مومن، انقلابی، ساده‌زیست و مردمی بدون هیچ‌گونه چشمداشت مادی به عرصه مدیریتی کشور باز خواهد شد و تحولی جدید در نظام مدیریتی کشور رخ خواهد داد که نتیجه آن استحکام بخشی به نظام مدیریتی کشور و تلاش مجاهدانه برای پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی خواهد بود.
۲- به‌کارگیری مدیران جهادی و انقلابی نسخه شفابخش اقتدار اقتصادی و سیاسی ایران اسلامی برای امروز و آینده کشور است. ضروری است دولت محترم با هماهنگی دیگر قوای مقننه و قضائیه، تهدید و تحریم دشمن را به فرصت تبدیل نموده و طی سلسله عملیات‌های جهادی و انقلابی با استحکام بخشی به پایه‌های اقتصاد مقاومتی، توطئه اقتصادی و سیاسی دشمن را نقش بر آب نماید و این جز با به‌کارگیری مدیران دانا، توانا، مومن و انقلابی و برخوردار از روحیه حماسی امکان‌پذیر نخواهد بود.
۳- دشمن با تمام قدرت به میدان آمده و معیشت مردم را در جنگ اقتصادی و فکر مردم را در جنگ روانی نشانه رفته است جنگ توأمان سخت و نرم دشمن با همگامی‌عوامل غافل و منفعت‌طلب داخلی، مدیریت هماهنگ، هدفمند، قدرتمند برنامه‌ریزان اقتصادی کشور را می‌طلبد.
بدون شک عزم انقلابی و مدیریت جهادی در مقابله قدرتمندانه با برهم‌زنندگان نظم اقتصادی و انجام اقدامات ضربتی در حل مشکلات اقتصادی سبب جلب اعتماد و حضور یکپارچه مردم در مواجهه با توطئه‌های داخلی و خارجی دشمن می‌گردد. رمز این مقاومت و پایداری، تجلی ایثار و اخلاص در مدیریت مجاهدانه و قدرتمندانه از سوی مسئولین نظام است.
۴- مدیری که فقط در مراسم افتتاحیه‌ها و همایش‌ها دیده می‌شود، مدیری که در رفت و آمدش متفاوت از مردم است و با آسانسور ویژه رفت و آمد می‌کند، مدیری که چندین دستگاه خودرو در اختیار خود و خانواده‌اش قرار داده است، مدیری که کارمندانش جز در یک همایش سالانه او را نمی‌بینند، مدیری که با مردم حشر و نشر ندارد، مدیری که قدرت تحول و نو‌آفرینی ندارد، مدیری که ایستا و متوقف در زمان است، مدیری که قادر به حل مشکلات مردم در دستگاه تحت امرش نمی‌باشد، ادامه چنین مدیریتی ‌اشرافی، ناتوان و ناکارآمد، جز خسارت بر نظام اسلامی نخواهد بود که می‌بایست هرچه سریع‌تر جای خود را به مدیرانی توانمند، کارآمد، دلسوز، انقلابی، ساده زیست و مردم مدار بدهند.
۵- بدون شک نقشه مقابله با نابسامانی‌های اقتصادی می‌بایست با حضور تمام‌عیار هیئت‌های اندیشه ورز و برنامه‌ریزان دلسوز و انقلابی در همگامی‌با مدیران دستگاه‌های اجرایی، طراحی و عملیاتی گردد. و این ممکن نیست مگر اینکه کلیه دستگاه‌ها در قالب تیم‌های ضربتی با دعوت از صاحب‌نظران و نخبگان وفادار به نظام، برنامه جنگ اقتصادی را طراحی و با بهره‌گیری از روحیه انقلابی و جهادی عملیاتی سازند.
۶- مدیری که به هشدار دلسوزان، صاحب‌نظران و نخبگان نظام توجه نمی‌کند و با تحمیل خسارت‌های سنگین به همان نتیجه‌ای می‌رسد که منتقدین دلسوز به او هشدار داده بودند. چنین مدیری که توانمندی داخلی را نادیده می‌گیرد و سرمایه کشور را به جیب بیگانگان واریز می‌کند؛ هزینه خسارت اقتصادی و حیثیتی که این شیوه مدیریت بر نظام اسلامی تحمیل می‌کند برعهده کسانی است که با عدم نظارت قدرتمندانه و تحول جهادی در دستگاه‌های اجرایی، گامی ‌انقلابی و میدانی برای رفع مشکلات اساسی کشور برنمی‌دارند و با مدیرانی ناتوان و ناکارآمد روزبه‌روز بر شدت مشکلات کشور می‌افزایند.
۷- باید با تدوین برنامه‌های انقلابی؛ مسابقه تحول و کارآمدی در حل مشکلات اقتصادی کشور در بین همه دستگاه‌ها برگزار و با این اقدام، مدیران خسته، ناکارآمد، ایستا و متوقف در زمان جای خود را به مدیران توانمند و پرشتاب بدهند.
۸- نباید میدان جنگ تمام‌عیار اقتصادی را به دست افرادی ناتوان و ‌ترسو سپرد. غیرت، مردانگی، توانمندی، شجاعت، خلاقیت و ابتکار، حرف اول مبارزه با دشمن را می‌زند. همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس این فرماندهان توانمند و برخوردار از روحیه جهادی و انقلابی بودند که با پشتوانه مردمی جنگ را به پیش بردند در جنگ اقتصادی نیز می‌بایست فرماندهانی توانمند در میدان اقتصادی عهده‌دار مبارزه با نابسامانی‌های اقتصادی گردند.
۹- شکی نیست که جنگ اقتصادی جنگی زودگذر نخواهد بود بلکه جنگی فرسایشی و دامنه‌دار است که با هدف فشار، مهار و براندازی بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل گردیده است. دشمن در جنگ اقتصادی ابتدا استحکامات و اهداف بزرگ اقتصادی را هدف قرار می‌دهد و بعد در همگامی ‌با عوامل مزدور داخلی و حمله به نقاط استراتژیک و تنگ‌تر کردن حلقه مبارزه سعی دارد با عبور از جنگ اقتصادی و سیاسی‌کردن جنگ با بهره‌گیری از عوامل فرصت‌طلب و سودجو، کشور را در تنگنای شدید اقتصادی و بی‌اعتمادی به نظام اسلامی قرار دهد. بدون شک همان‌گونه که ملت سلحشور ایران با توکل بر قادر متعال در طول ۴۰ سال گذشته چندین رئیس‌جمهور آمریکا و سردمدار رژیم صهیونیستی و همدستان منطقه‌ای آنها را به خاک مذلت سپرده‌اند در این مبارزه نیز ملت بزرگ و سلحشور ایران با پشت‌سرگذاشتن مشکلات اقتصادی سرانجام پیروز میدان خواهند بود.
۱۰- فرمانده‌ای که در میدان جنگ در اقدامی آتش به اختیار، پلی می‌شود بر روی سیمهای خاردار دشمن تا همرزمانش به سلامت از پل وجود او بگذراند و بر دشمن شبیخون بزنند چنین فرمانده‌ای که از سیم خاردار نفس خویش عبور کرده است الگویی تمام‌عیار از غیرت و مردانگی، ایثار و شهادت، خلاقیت و نوآوری برای مدیر اسلامی است که در جبهه درونی نظام اسلامی جز به عزت، اقتدار و سرافرازی نظام اسلامی به چیز دیگری نمی‌اندیشد. با این شیوه مدیریتی است که می‌توان حماسه‌های دوران دفاع مقدس را با اجرای عملیات‌های بزرگ در حل مشکلات کشور تداوم بخشید.
۱۱- مدیریتی که در میدان جنگ اقتصادی دستورات فرمانده را از یاد می‌برد و به‌دنبال دنیا طلبی و‌اشرافی‌گری است ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. مدیر جمهوری اسلامی مدیری است توانمند، متدین، انقلابی، ساده‌زیست، غیرتمند، دشمن ستیز، خلاق و کارآمد که در میدان جنگ جز به نابودی دشمن و خرسندی فرمانده و سرافرازی ملت و پاسخگویی در محضر پروردگار به چیز دیگری نمی‌اندیشد.

کد خبر: ۲۰۰۰۱۵تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ – ۲۱:۴۱

سرویس کیهان » اخبار

جای خالی مدیریت جهادی در حل مشکلات اقتصادی(نگاه)

دکتر ابراهیم کارخانه‌ای *
__________________________
نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی