رسول مصطفایی؛ نخستین خبرنگار شهید دفاع مقدس
رسول مصطفایی؛ نخستین خبرنگار شهید دفاع مقدس

شهید رسول مصطفایی، خبرنگار رزمنده‌ای که از ابتدای جنگ باوجود اصرار برخی از افراد در صداوسیمای مرکز و استان فارس، حضور در جبهه را بر ماندن ترجیح داد و در سال ۵۹ و در خط مقدم دفاع، بعد از چند بار مجروح شدن، بالاخره بال شهادت را گشود .

پنج‌شنبه‌های شهدایی/ رسول مصطفایی؛ نخستین خبرنگار شهید دفاع مقدس

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | پنج‌شنبه که می‌رسد بوی عود و یاد و نام شهیدان این مخازن شهود و مصداق بارز گذشتن از بود و‌ وجود، در سراسر شهر عطرافشان می‌شود؛ اما گاهی لحظه‌ها خاص‌تر و حضور شهیدان ملموس‌تر و دل‌ها نزدیک‌تر شده و نام‌هایی که جویای حقیقت بودند و در مسیر انتقال و وصل کردن انسان‌ها به حقیقت، به مقام وصل رسیده‌اند بر سردر دل‌ها درخشش دیگری دارند.

در آستانه روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی، در دیار فارس جویای شهیدان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی شدیم و به بزرگ مردانی رسیدیم که اگر سال‌های سال از رسالت و رشادتشان بنویسیم؛ بازهم ناگفته‌ها دارند

در آستانه روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی، در دیار فارس جویای شهیدان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی شدیم و به بزرگ مردانی رسیدیم که اگر سال‌های سال از رسالت و رشادتشان بنویسیم؛ بازهم ناگفته‌ها دارند.

اوراق زرین خاطرات شهیدان خبرنگار فارس را که ورق می‌زنیم نام‌هایی چون: شهیدان ابراهیم مصطفی دخت اولین شهید مطبوعات جهرم، پیمان بزرگ‌زاده گوینده صداوسیمای مرکز فارس، حسن لاری زاده خبرنگار مجله امید انقلاب از نی‌ریز، عبدالرضا مصلی‌نژاد فیلم‌بردار صداوسیمای مرکز فارس از جهرم، جلال نوبهار خبرنگار روزنامه اطلاعات از کازرون، سید مهدی رکنی کارمند صداوسیمای مرکز فارس از شیراز، محسن نقدی خبرنگار نوجوان مجله عروةالوثقی از شیراز، ناصر کمالی سروستانی کارمند صداوسیمای مرکز فارس از شیراز، سید محمدرضا طبایی زاده فیلم‌بردار صداوسیمای مرکز تهران از شیراز و شهید رسول مصطفایی خبرنگار صداوسیمای مرکز فارس از شیراز و نخستین شهید خبرنگار جنگ تحمیلی در کشور می‌رسیم که پرداختن به زندگی هرکدام قلمی تازه می‌خواهد و مجالی خاص می‌طلبد.

اما امروز رسالت خبرنگاری ما که همان تداوم راه شهیدان این عرصه و تجدید میثاق با آرمان‌ها و رسیدن به حقیقت و رساندن پیامشان به آیندگان است، ایجاب می‌کند که گوشه‌ای از خاطرات و یادبود اولین شهید عرصه خبر و رسانه را مرور کنیم؛ باشد که این قدم و گردش این قلم بتواند ادای احترام و دین خبرگزاری فارس به شهیدان خبرنگار استان فارس را رقم‌زده و الگویی مطالبه‌ر، حق‌طلب، پویا و شاهد و شهید را به رهروان راه شهیدان معرفی نماید.

به سراغ خانواده و برادر شهید رسول مصطفایی که با آگاهی و بصیرت، قدم در راه برادر شهیدشان گذاشته‌اند، رفتیم.

خانواده‌ای ساده و صمیمی، مادری مهربان که خود از مبارزان دوران قبل و بعد از انقلاب هستند و سال‌هاست با یاد فرزند شهیدش، نغمه‌های دلتنگی را زمزمه می‌کند

خانواده‌ای ساده و صمیمی، مادری مهربان که خود از مبارزان دوران قبل و بعد از انقلاب هستند و سال‌هاست با یاد فرزند شهیدش، نغمه‌های دلتنگی را زمزمه می‌کند، از فرزندانی می‌گوید که همه رزمنده بودند و آخرین فرزند و برادری که در عرصه خبرنگاری از پیشکسوتان و زحمت‌کشان است و رنگ و بوی شهید و عشق به شهادت از قلم و بیانش هویداست.

عبدالغفور مصطفایی از یادگاران دفاع مقدس و خبرنگار پیشکسوت، جانباز بی‌ادعایی است که امروز میزبان این گفتگوست.

درنهایت ادب و متانت و با عشق و صدایی بغض‌آلود از سادگی و بی‌ادعایی شهیدان و برادر شهیدش گفت؛ از تهدیدهای منافقین و پخش اعلامیه‌های امام(ره) که شهید با مادرشان از قم به شیراز می‌آوردند  تا حضور شهید در جلسات درس شهید دستغیب و فعالیت در ایام نوجوانی و بی‌آلایشی و اشتیاق به مبارزه و ظلم‌ستیزی و مصداق بارز فرمایش امام خامنه‌ای(مدظله العالی) که فرمودند: خبرنگاری که در دشوارترین مناطق وارد عرصه خبررسانی می‌شود و خود را به آب‌وآتش می‌زند، نمی‌شود فرض کرد او صرفا درصدد فرونشاندن آتش کنجکاوی شخصی است، یا برای به دست آوردن یک مابه ازای مالی تلاش می‌کند.

شهید رسول مصطفایی متولد ۱۳۳۷، از مبارزان نوجوان قبل از انقلاب و گوینده تلویزیون بعد از انقلاب بود.

خبرنگار رزمنده‌ای که از ابتدای جنگ باوجود اصرار برخی از افراد در صداوسیمای مرکز و استان فارس، حضور در جبهه را بر ماندن ترجیح داد و همراه با نیروها و هسته‌های مردمی خرمشهر و آبادان با امکانات خیلی کم، جلوی نیروهای عراقی مقاومت کرد.

شهید مصطفایی هم‌زمان با مبارزه و حضور در میان مردم، با دوربینی ساده و ضبط‌صوتی کوچک به مصاحبه با رزمندگان و تهیه و ارسال اخبار جنگ مشغول بود

شهید مصطفایی هم‌زمان با مبارزه و حضور در میان مردم، با دوربینی ساده و ضبط‌صوتی کوچک به مصاحبه با رزمندگان و تهیه و ارسال اخبار جنگ مشغول بود.

بعد از تشکیل بسیج هم در خط مقدم تمام گزارش‌های جنگ را به تهران ارسال می‌کرد، و رسالت خود را علاوه بر دفاع، در بازتاب اخبار و وقایع میدان‌های دفاع حق علیه باطل با جدیت تمام انجام می‌داد.

عبدالغفور مصطفایی از خاطرات خود در جبهه گفت و از روزی یادکرد که ترکش‌خورده بود و یکی از رزمنده‌ها او را صدا زده و به شوخی می‌گفت: «برادر ترکش کمپوت خوردی».

این برادر شهید از خاطره آخرین شب حضور شهید در منزلشان یاد کرد و گفت: برادرم رسول در آخرین دیدار دوربین عکاسی‌اش را به من یادگاری داد و به خانواده بسیار ابراز محبت کرد و از تک‌تک خانواده‌های فامیل در شیراز سرکشی کرد و شب را در کنار پدر گذراند و روز بعد راهی شد. این رفتن بدون بازگشت ماند و سلام دوباره ما روز تشییع در شیراز بود.

شهید رسول مصطفایی در سال ۵۹ و در خط مقدم دفاع، بعد از چند بار مجروح شدن، بالاخره بال شهادت را گشود و در هفدهم آذرماه ۱۳۵۹ کنار پل خرمشهر با اصابت خمپاره آسمانی شد.

ساعت ۲ بعدازظهر، اولین خبر با صدای خانم ریاضی گوینده رادیو، خبر شهادت اولین شهید خبرنگار کشور رسول مصطفایی پخش شد و بعد از پیگیری ما از شیراز و خرمشهر و تأیید خبر، پیکر شهید به شیراز رسید و تشییع و در گلزار شهدای دارالرحمه شیراز آرام گرفت.

یاد و نام اولین شهید خبرنگار کشور تا همیشه بر تارک این آب‌وخاک می‌درخشد، روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

  • نویسنده : شفیق فکه، شبکه ایثار
  • منبع خبر : فارس