مسجدی که نامش بقیه الله (عج) میباشد ، شایسته است بستر ساز محله اسلامی منتظر مهدوی (عج) در گام دوم انقلاب اسلامی باشد !
مسجدی که نامش بقیه الله (عج) میباشد ، شایسته است بستر ساز محله اسلامی منتظر مهدوی (عج) در گام دوم انقلاب اسلامی باشد !

مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی مسجد بقیه الله الاعظم (عج) نارمک در سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ، در مسجد مسجد بقیه الله نارمک بعد از نمازمغرب و عشا به امامت حجت الاسلام نیکخواه برگزار شد ، سخنران این مراسم بعد مولودی خوانی و تقدیر از دوتن از فعالان مسجد ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع ” دستاوردهای انقلاب اسلامی درحوزه مسجد ومعنویت و رسالت اهل مسجد در گام دوم انقلاب » بود .

*  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک عید بزرگ ملی دهه فجر با چند سوال از نمازگزاران حاضر ، درخصوص جایگاه مسجد در دین مبین اسلام بیان داشت : در دین مبین اسلام ، هدف اصلی از تأسیس مسجد و پایه‌گذاری این فضای دینی عبادت است ، لیکن این نهاد مقدس جهت  برآوردن نیازهای عبادی، آموزشی، سیاسی و نظامی جامعه اسلامی نیز می باشد. بنابراین مسجد در جامعه اسلامی به عنوان وسیله‌ای مطرح شده که امت را جدای از اینکه از بُعد معنوی پرورش و تزکیه دهد، محلی باشد برای احیای فرهنگی و مذهبی و جامعه را از تهدیدهای داخلی و خارجی در امان نگه دارد. نقش مسجد در صدر اسلام درعهد پیامبر (ص) و امام علی (ع) چند عملکردی بوده است .

* ایشان در خصوص وضعیت مسجد در پیش و بعد از انقلاب  اظهار داشت : درپیش از انقلاب ، حکومت شاه نه تنها حمایتی از مساجد نداشت ، بلکه درفشار و محدودیت می گذاشت و مساجد در مهجوریت بودند . لکن بعد از انقلاب همه گونه حمایتی صورت گرفته و مساجد در ازادی کامل برنامه های خویش را اجرا میکنند. سیاست کنار زدن مساجد در رژیم شاهی، با وقوع انقلاب اسلامی ، مساجد از غربت و محجوریت خارج شده و همانند زمان پیامبر(ص) و امام علی (ع) ،کانون بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و…. شده است. و از دستاورد مهم انقلاب درخصوص مساجد خروج از فضای سنگین اختناق ساواک و بروز یکی از شعبه های آزادی واقعی درکشور صورت گرفته و زنده شدن و حیات بخشی به مسجد در کارکرد ، در سیمای بصری و در معنویت بخشی محقق شده است .

* وی در خصوص مسجد از منظر امام خمینی گفت : امام خمینی سخن پر مضمنی برای مساجد در اسلام دارند : ” «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این‌طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.» «مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت‌های اسلامی بوده… از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می‌شده است، از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در زیر بیرق اسلام بوده است. شما که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستید، باید پیروی از پیغمبر اسلام(ص) و اصحاب آن سرور کنید و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیت و قطع ایادی شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار دهید.» “اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیاء نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟ ” و اینکه «اینها از مسجد می‌ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم، … مساجد را بروید پر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد»

* ایشان در خصوص مسجد از منظر مقام معظم رهبری و توصیه به متولیان و برنامه ریزان مسجد بیان داشت : امام خامنه ای در مناسبتهای مختلف مواردی از قبیل پیش بینی مسجد در طرحها ، عمران معنوی مساجد ، مسجد مرکز وکانون کالبد زندگی، شاخص بودن مسجددرشهر،کمبود مسجد تهدید امیزاست، باید برای رفع کمبود مساجد تلاش کرد، ساخت مساجد بین راهی ،مسجد جامع، نخستین بنا و مرکز حقیقى شهر، دسترسی آسان به مسجد ، مسجد سازی در آموزش وپرورش، محل نماز در بوستانها ، دادن مجوز شهرک و انبوه سازی مشروط به ساخت مسجد، پیوست مسجددرطرحهای مهندسی بیان نموده اند .

* وی در خصوص توصیه های عمومی مقام معظم رهبری به همگان درخصوص مسجد    

اظهار داشت : امام خامنه ای مواردی چون مسجد یکی از علل پیروزی انقلاب ،  مسجد منشا حرکت های اسلامی،مسجد، پیوند دنیا و آخرت ، ساخت مسجد، ابتکار اسلام ، مسجد  زیبا وآرام ، مسجد تاثیرگذاربرجامعه ، مسجد ؛ مأمن و مایه‌ی خیر و برکت محله ومنطقه ، مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت ، عمران مساجد و پرداختن به آرایه‌های معنوی و ظاهری ، قدر مساجد را بدانیم ، اهمیت دادن به مسجد ، مسجد به عنوان یک پایگاه دین، عبودیت و معرفت ، مسجد  جایگاه امن و صفا، مسجد سنگر است ، صندوق عمران مساجد ، بیان نموده و از فعالان مساجد تشکر نموده اند.

* ایشان در خصوص وضعیت قانون در خصوص مساجد در پیش و پس از انقلاب گفت : در قبل از انقلاب قوانینی درحمایت از مساجد وجود نداشت ولی بعد از انقلاب اسلامی در قانون اساسی؛ در قوانین توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران؛ در قوانین عادی؛ در قوانین بودجه سالانه، در سایر مقررات و در مصوبات شورای شهر و شهرداری برای ساخت و توسعه مساجد و نمازخانه ها مصوبات زیادی داریم. درسیاستها و قوانین ، الزام به ساخت مسجد و نمازخانه حتی در بوستانهای بزرگ شهری و تجاری ، مترو وغیره وجود دارد .

* دکتر هاشمی فشارکی در خصوص برنامه های دولت پیش و پس از انقلاب در خصوص مساجد چنین تبیین کرد : در قبل از انقلاب برنامه هایی درحمایت از مساجد وجود نداشت ولی بعد از انقلاب اسلامی در تمامی وزارتخانه ها و سازمانها برنامه های فرهنگی مختلفی وجود دارد . برای مساجد تسهیلات عوارض در ساخت و توسعه عمرانی و تخفیف درعوارض اب و برق و گاز و جود دارد . صدا و سیما گزارش از برنامه های مساجد و بخصوص در مناسبتها تهیه و منتشر میکند . همایش مسجد برگزار میشود . نهاد امور رسیدگی مساجد در زیر مجموعه نمایندگان ولی فقیه در استان و امامان جمعه تشکیل شده و مسایل امامان ، خدام و هیات امنای مساجد را دنبال کرده وبر امور نظارت دارد . در حالیکه در رژیم پهلوی بی توجهی به نیازهای مساجد و سیاست خلوت شدن مساجد دنبال میشد و کشتار نمازگزاران را در مسجد گوهرشاد و کرمان و….. توسط پهلوی اول و دوم شاهد بوده ایم .

* ایشان در خصوص نقش تاریخی مساجد در ۴ و نیم دهه در عمر بابرکت جمهوری اسلامی اظهار داشت : در دوران مبارزات و پیروزی انقلاب ، در دوران جنگ تحمیلی ، در هنگام سیل و زلزله ،در دوران بحران ویروس کرونا ، نقش پشتیبانی و کمک را بعهده داشته است و در استقرار صندوقهای رای انتخابات ، بعنوان مرکز وپایگاه مقاومت نیز منشا برکت بوده است . شهدا نیز پرورش یافته مساجد بوده و بایستی تضمین آینده نیز در بستر همین مساجد شکل گیرد .

* وی در خصوص آسیب ها و تهدیدات مسجد گفت : مساجد کشور در معرض تهدیدات دشمنان خارجی و منحرفین اصلاح طلب داخلی قرار دارد و آسیب هایی نیز بدان وارد شده است ، که بایستی از مساجد صیانت کرده و بعنوان سنگر دفاع همه جانبه آنرا پرشکوه و پرابهت نگاه داشت .

* ایشان در خصوص رسالت اهل مسجد  بیان داشت : علاوه بر انما یعمرو مساجد ، یعنی عمران و تعمیر کالبدی ، تعمیرکارکردی آن نیز می باشد . و مسجد بایستی سنگر تمام جبهه های فرهنگی و اجتماعی ، تهدید امنیتی، مدافعان امنیت و دفاع لسانی، یعنی جهادتبیین در بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در خوزه های مختلف ، از جمله در حوزه مساجد ، معنویت ، ایمان و اخلاق در جامعه میباشد .

* وی در خصوص معماری مساجد بیان داشت : در شهرسازی و برنامه ریزی شهری موضوع مسجد جز ارکان شهر تلقی شده و اوج شکوه معماری اسلامی را در طراحی فضاها ، معماری داخلی ، نماها  آرایه های جداره های مسجد ، استفاده از  فناوریهای نوین درکاشی کاری ، گچ بری ، مقرنس اماده و حتی گنبد پیش ساخته را شاهد می باشیم . که اگر از لحاظ قدمت باستانی اثار معماری مشهور بگذریم بسیاری از اثار معماری مساجد پس از انقلاب بی نظیر و بسیار فاخر می باشند .

ایشان در خصوص ضرورت پرداختن به جهاد تبیین گفت : براساس بیانات رهبر انقلاب ، جهادتبیین یک نوع از جهاد فی سبیل الله و تلاش در راه خدا ،یک فریضه و تکلیف دینی برمکلف است . یک امر قطعی و تردید ناپذیر بوده و ضرورتش یقینی است . یک جهاد عینی ، ونه کفایی است یعنی برای همه با هر توانی واجب است . یک اقدام فوری بوده و اتلاف زمان ، تعلل و موکول فریضه به بعد جایز نیست . ادای فریضه در وقتش مقبول است . یک جهاد عظیم روزگار بوده و بعبارتی بزرگتر و مهمتر از بقیه کارها و بقیه جهادها ست و باید تاکیدکرد که جهاد تبیین مهمترین کار نیروی انقلابی بوده و همه انرا جدی گرفته و مجدانه عمل کنند. .و از انجاکه نظام در معرض تهدید و تحریف و اسیب دشمنان بوده وحفظ نظام از اوجب واجبات هست ، لذا مجرای حفظ نظام امروز در جهاد تبیین است !

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  انواع اقدامات در چهاد تبیین چنین بیان کرد در جهادتبیین پنج گونه و پنج اقدام  را بایستی انجام داد : اقدام نخست جهاد تبیین ایجابی ( اثباتی  ،  کنشی) یعنی بیان حقایق ، و ” روایت درست ” ، بیان مطالب و حقایق کارهای انجام شده با روش صحیح ، بیان دستاوردهای عظیم انقلاب ، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی – عمومی ، تخصصی در حوزه های مختلف و هدف جهاد تبیین ایجاد امید به اینده درخشان در برابر هدف دشمن که کوچک نمایی ، ناموفق جلوه دادن ، انزجار از توان داخلی ، بزرگنمایی کارهای غربیهاست . اقدام دوم جهاد تبیین دفاعی ( تدافعی ) ، یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم و متخصصان و تصمیم مدیران می باشد . هدف جهادتبیین ، شناخت اقدامات دشمن ، روشنگری ، بصیرت ، آگاهی ، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات ، شبهه زدایی ، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در برابر جنگ شناختی بر ادراک مردم ، جنگ ترکیبی ، جنگ روایتها ، بمباران مغزها و تلاش در برابر آن می باشد . اقدام سوم جهاد تبیین پیش گیرانه ( دفع کننده ) یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن میباشد .بعبارتی قبل از انتشار ویروس ، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات اینده تلاش صورت گیرد .  اقدام چهارم جهاد تبیین پیش دستانه ( تهاجمی ،  آینده نگرانه) یعنی حمله تبیینی به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع دشمنان می باشد . اقدام پنجم جهاد تبیین آینده ساز (عاقبت اندیش ) یعنی زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی ، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت می باشد .

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان درخصوص مسجد طراز گام دوم انقلاب گفت : مسجد طـراز اسلامی مسجدی است که پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد . در افق مساجد ،پرورش نسله مومن انقلابی و زمینه ساز ظهور (عج) در تراز گام دوم انقلاب بوده و مسجد مرکز ثقل محله اسلامی ومحورشدن مساجد در محله بوده و هسته شکل دهنده شهر اسلامی و زیر ساخت تمدن نوین اسلامی خواهد بود . لذا مسجدی که نامش بقیه الله (عج) میباشد ، شایسته است بستر ساز محله اسلامی منتظر مهدوی (عج) در گام دوم انقلاب اسلامی باشد ! و همه علاوه بر دعای تعجیل فرج ، مکلف به تلاش برای تعجیل در بستری سازی ظهور هستیم .

لازم به یاد آوریست ، مسجد بقیه الله عج نارمک تهران در محدوده خیابان شهید آیت و خیابان دماوند بوده و زمین آن در سال ۱۳۴۷ با واگذاری یک قطعه سیصد متری توسط مرحوم محمد قاسمی پایه گذاری شد و چند سال بعد توسط خیرین نمازگزار مسجد یک قطعه سیصد متری دیگه به مساحت مسجد اضافه و توسعه یافت . امام جماعت اولیه مسجد مرحوم حجت الاسلام سروش محلاتی بوده و از دوسال پیش حجت الاسلام نیکخواه بعهده دارند . این مسجد از مساجد بسیار فعال در حوزه های مختلف بوده و برنامه های مختلفی در تمامی مناسبت های مذهبی و سیاسی و اجتماعی در مسجد برگزار می شود.