عید فطر نقطه عطف تحول در سبک زندگی مومنانه است !
عید فطر نقطه عطف تحول در سبک زندگی مومنانه است !

مراسم جشن عید سعید فطر مسجد جامع جعفریه درصبح روز سه شنبه سیزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد ، سخنران این مراسم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع عید فطر نقطه عطف تحول در سبک زندگی مومنانه بود. سپس نماز عید به امامت حجه الاسلام والمسلمین مهدوی عارف برگزار و خطبه های عید بیان گردید .

جشن بزرگ فارغ التحصیلی دوره یک ماهه

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در آغاز سخن ضمن عرض تبریک این عید بزرگ مسلمین جهان بیان داشت: عید سعید فطر بزرگترین عید اسلامی است . عیدی که در پایان یک ماه طاعت و عبودیت در ماه مهمانی خدا ، با آداب خاص تعیین شده در کتب اسلامی ؛ برگزار میشود و به پاس ثمره یک ماه عبادات و خودسازی در سبک زندگی با پاکسازی سبک زندگی از امورغیراسلامی و ملبس شدن به والاترین سبک زندگی اسلامی ناب ، پاداش داده میشود و جشن فارغ التحصیلی آن در اجتماعات نماز عید برگزار و بعنوان نقطه عطف تحول برای کاربست در زندگی در دوره ۱۱ ماهه آتی می باشد.

درخواست اصلاح سبک ناصحیح زندگی در نماز عید

وی فرازهایی از دعای قنوت نماز عید را چنین تبیین کرد :  در قنوت نماز عید فطر ازخداوند درخواست میکنیم : ”  از هر بدى که محمد (ص) و آل محمد (ع) را خارج ساختى مرا نیز خارج گردانى … ” !  وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ‏ همچنین می گوییم : ” و پناه مى‏ برم به تو از آنچه بندگان صالحت به تو پناه بردند .” وَ أَعُوذُ بِکَ [فِیهِ] مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ [الْمُخْلِصُونَ‏] یعنی ۹ بار درخواست دفع و رفع سبک زندگی غیر اسلامی را داریم .

درخواست بهترین سبک زندگی در قنوت نماز  

دکتر هاشمی فشارکی در ادامه سخن خویش چنین گفت :  در قنوت نماز عید فطر ۹ بار می گوییم : ” و مرا در هر خیر و سعادتى که محمد (ص) و آل محمد (ع) را داخل گردانیدى داخل ساز ” وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ  همچنین ۹ بار در قنوت می گوییم : ” اى خدا من از تو درخواست مى‏ کنم بهتر چیزى را که بندگان شایسته‏ات از تو درخواست کردند.”   اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ ،  یعنی درخواست والاترین سبک زندگی اسلامی را که اهل بیت داشتند ؛ را داریم .که موارد آن در آیات و رویات ائمه اطهار (ع) آمده و مصادیق سبک زندگی اسلامی در شرایط زندگی امروزی توسط علمای اسلامی تبیین و تشریح شده است . و بر همین اساس در تکبیرهای مکرر شب و روز عید فطر از هدایت ونعمات الهی شکر گذاری می نماییم : ” ….ستایش ویژه خداست بر آنچه ما را بدان هدایت کرد و او را سپاس بر آنچه به ما ارزانی داشت. ” ….وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّهِ عَلَى مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَى مَا أَوْلانا.

ابعاد روح عبودیت در ماه رمضان

ایشان سپس چنین گفت : ماه مبارک رمضان دارای ویژگی های بی نظیری است ، که خداوند باغ و سفره وسیع خود را گسترده تا بهره های هزاران برابری ببریم و ذخیره و توشه آخرت شود . و این مقدمات دوره یک ماهه تمرین سبک زندگی اسلامی رمضان می باشد . گام نخست ، طهارت در حوض رمضان ، با شرایط جدید و متفاوتی که بوجود می آورد ، فرصتی میشود برای توجه بیشتر به عبادات و تجلی روح  عبودیت خداوند و تابیدن نور رحمت الهی به تشنگان معارفش و غفلت زدگان در زندگی مادی را به جرعه هایی از آب معرفت و رحمت الهی می نوشاند . و گام دوم آن ؛ تدبر در آیات قرآن می باشد ، زیرا بهترین اعمال در ایام مبارک رمضان تلاوت قرآن ذکر شده است ، تلاوتی که با تدبر و اندیشه باشد ، چنانچه خداوند در ایه ۲ سوره انفال می فرماید : “هنگامی که مومنان آیات قرآن را تلاوت می کنند ؛ بر مقام ایمانشان می افزاید”  إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ  و درگام سوم تحول در زی قرآنی ( سبک زندگی اسلامی ) در طول ماه ، در تمامی احکام اسلامی بر اساس  إِنَّ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ  ؛ تاکید بر ایمان و عمل توامان شده است ؛ یعنی آن معارف اسلامی در زندگی تجلی یابد .

نسخه اصلاح ورفع مشکلات جامعه

دکتر هاشمی فشارکی ؛ در انتها گفت : مکرر در تعقیبات نماز در ماه مبارک رمضان از خداوند می خواهیم : “خدایا، هر فسادی در کار مسلمانان را اصلاح کن، ” اللّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ ” یعنی اصلاح فسادی اخلاقی ، فرهنگی ؛ اجتماعی ؛ اقتصادی ؛ سیاسی و ….  بعبارت دیگر درخواست دفع سبک زندگی غیر اسلامی می کنیم و اگر چنین شود ، همه مشکلات جوامع اسلامی رفع میشود. همچنین در دعای افتتاح در ماه رمضان می خوانیم : “خدایا قائم دادگستر را دعوت‌کننده به کتابت و قیام‌کننده به آئینت قرار ده !” یعنی درخواست تحقق والاترین سبک زندگی اسلامی که همانا حکومت عدل مهدوی است را داریم  ، که ان شالله با عمل خویش ، جز زمینه سازان و بستر سازان ظهور حضرتش باشیم .