در وصف مرحوم نادر طالب زاده
در وصف مرحوم نادر طالب زاده

طالب‌زاده که دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیا بود پس از انقلاب اسلامی تحت تاثیر شخصیت امام خمینی به ایران آمد و در سال‌های اولیه انقلاب با همکاری با رسانه‌های انگلیسی زبان خارحی نقش موثری در مخابره اخبار مرتبط به خارج داشت. در ادامه همکاری با شهید آوینی و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمبرداری برای روایت فتح در جزیره […]

طالب‌زاده که دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیا بود پس از انقلاب اسلامی تحت تاثیر شخصیت امام خمینی به ایران آمد و در سال‌های اولیه انقلاب با همکاری با رسانه‌های انگلیسی زبان خارحی نقش موثری در مخابره اخبار مرتبط به خارج داشت. در ادامه همکاری با شهید آوینی و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمبرداری برای روایت فتح در جزیره مجنون شیمیایی شد، بعد‌ها سیدمرتضی برای مستند خنجر و شقایق او را راهی بوسنی و هرزگوین می‌کند.
حاج نادر از جمله افرادی است نزدیکی برادرانه ای با شهید«سیدمرتضی آوینی» داشته که این رابطه در جریان ساخت مجموعه «خنجر و شقایق» به اوج خود رسید. سید مرتضی آوینی آخرین سال حیات خود را به نبردی مظلومانه برای پخش مجموعه خنجر و شقایق از صدا و سیما گذراند و از تمامی آبرو و حیثیت خود برای انتشار کامل ساخته آقای طالب زاده مایه گذاشت.مدت‌ها فعالیت در حوزه فرهنگی و بین‌المللی، از بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و … تا جشنواره مردمی فیلم عمار، سازمان اوج، شبکه افق، کنفرانس افق‌نو و تربیت ده‌ها نیرو در حوزه‌های مستندسازی، عدالتخواهی، برنامه‌سازی و بین‌الملل کارنامه‌ای نادر از طالب‌زاده بجای گذاشته است. سال‌ها تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مستند و سینمایی و آشنایی کامل با سینمای کلاسیک ایتالیا، فرانسه و هالیوود حوزه دیگر فعالیت اوست. مصاحبه با مصطفی عقاد در حضور سیدشهیدان اهل قلم تنها یکی از مواردی است که فیلم آن هنوز موجود است. از قشرهای خاکستری تا جریان‌های جوان‌ُ مومن و انقلابی و نیز لیبرال‌ها مخاطبین برنامه “راز” بودند در نیمه دوم دهه ۸۰ پخش‌ می‌شد و در ادامه جای خود را به “عصر”داد. برنامه‌های ثریا و جهان‌آرا را امروز می‌توان ادامه همان مسیر دانست. در عالم هنر اما از مجید مجیدی و حاتم‌کیا و ده‌نمکی و ابولقالسم طالبی تا داریوش ارجمند و رضامیرکریمی و مسعود کیمیایی برای او احترام ویژه‌ای قائلند. تاثیرگذاری طالب‌زاده موجب شد بویژه طی سال‌های اخیر حملات ناجوانمردانه‌ای به شخصیت او شود.