استان ایلام حائز اولین‌ها در دفاع‌مقدس
استان ایلام حائز اولین‌ها در دفاع‌مقدس

باید شهرستان چوار، هدف گردشگری تعالی بخش استانی، ملی و جهانی قرار گیرد….

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام: لقب اولین ها در دفاع مقدس را زیبنده استان ایلام دانست.

به گزارش خبرنگار ما از ایلام، در جلسه «هماهنگی ایجاد یادمان تخصصی ورزش در زمین فوتبال چوار» که با حضور سردار عباس مطهری، دبیر قرارگاه راهیان نور کشور و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی و فرماندهان نظامی و انتظامی که در سالن جلسات فرهنگسرای جوان شهر ایلام برگزار شد.

جمال اسدی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه شهدای زمین فوتبال چوار، اظهار داشت: بمباران زمین فوتبال چوار، اتفاقی تلخ است که در تاریخ، حتی در جنگ های جهانی، نظیر آن وجود ندارد و مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران کنگره ملی سرداران و ۳۰۰۰ شهید استان ایلام با اشاره به مظلومیت استان ایلام در دوران دفاع مقدس، به نحو احسن بر عمق این حادثه اشاره نمودند.

اسدی با تاکید بر اینکه بسیاری از وقایع و اتفاقات دوران دفاع مقدس در استان ایلام شکل گرفت، گفت: اولین گلوله شلیک شده در جنگ تحمیلی در استان ایلام بود و اولین فرمانده شهید دوران دفاع مقدس نیز در این استان به شهادت رسید. همچنین اولین عملیات پارتیزانی توسط نیروهای مردمی شهرستان ایوان غرب و در شب عاشورای سال ۵۹ در منطقه سارات سومار به انجام رسید و اولین عملیات ترکیبی نیروهای مسلح، عشایر و روحانیت نیز در منطقه میمک در استان ایلام به وقوع پیوست.

وی افزود: بخشی از عملیات فتح‌المبین که بزرگترین عملیات جنگ تحمیلی بود، در استان ایلام به انجام رسید. شهید والامقام «علی جرایه» با ۱۲ سال سن، که نوجوانترین شهید دوران دفاع مقدس بود، از شهدای گرانقدر این استان است و بی‌نظیرترین بمباران طول تاریخ که بمباران یک مسابقه ورزشی بود، در استان ایلام و در زمین فوتبال چوار حادث شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در ادامه بر لزوم بیان مظلومیت ها و رشادت های مردم ایلام در دوران جنگ تحمیلی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: در جهت نکوداشت یاد و خاطره شهدای «زمین فوتبال چوار»، یادمان این شهدای والامقام باید آن گونه که در خور شان آنان است، ایجاد و تکمیل گردد.

سردار مطهری، دبیر قرارگاه راهیان نور کشور نیز در این نشست اظهار کرد: هدف از طرح جهانی شهدای زمین فوتبال چوار، باید شناساندن پیام مظلومیت شهدای ورزشکار در تراز جهانی باشد و برای رسیدن به این مهم باید شهرستان چوار، هدف گردشگری تعالی بخش استانی، ملی و جهانی قرار گیرد.

سردار عباس مطهری افزود: در اهمیت زمین فوتبال چوار، سخنان مقام معظم رهبری کفایت می‌کند و برای اینکه این حادثه بُعد جهانی بگیرد باید با نگاه به آینده، فضای مستطیل سبز چوار را طراحی کنیم.