کتاب «سید زنده است»؛ روایت شهیدی ساده اما شگفت انگیز
کتاب «سید زنده است»؛ روایت شهیدی ساده اما شگفت انگیز

روایت زمانه و زندگی شهید مدافع حرم سید مجتبی ابوالقاسمی

علی موجودی نویسنده کتاب « سید زنده است » در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دردزفول، اظهار داشت: این کتاب که در ۴۹۶ صفحه و توسط انتشارات سرودانا به چاپ رسیده و شامل مجموعه خاطراتی در خصوص  زندگی دومین شهید مدافع حرم شهرستان دزفول، شهید والامقام سید مجتبی ابوالقاسمی است.

وی در ادامه گفت: این کتاب با مقدمه‌هایی از دکتر محمدرضا سنگری و حاج صادق آهنگران آغاز می‌شود و شامل روایت‌هایی کوتاه و به هم پیوسته در قالب یازده فصل تنظیم شده است. «قدم به قدم تا عاشقی» به دوران کودکی و نوجوانی شهید، «پهلوان با معرفت» به فعالیت‌های ورزشی و قهرمانی شهید، «عطر خوش زندگی» به خصوصیات اخلاقی و رفتاری شهید در خانواده، «قاطع‌ترین مرد مهربان» سیره و روش شهید در کسوت مسئول عملیات حوزه حمزه سیدالشهدا به نگارش در آمده است.

و همچنین «فرمانده‌ی دل‌ها» روایت فرماندهی شهید برگردان بیت المقدس، «محتشم» به دنیای شعر و شاعری شهید سرک کشیده شده است، «در قاب خاطرات» دوستان و رفقای شهید به تبیین ابعاد شخصیتی شهید پرداخته‌اند و «هوای حرم» و «زیر سایه ی زینب(س)» مربوط به حضور شهید در سوریه و به تصویر کشیدن صحنه‌های نبرد و شهادت سید مجتبی می‌باشد. و نیز «پس از پرواز» و «نسیم کرامت» نیز شرح وقایع پس از شهادت و خصوصاً کراماتی است که از این شهید بزرگوار نقل شده است.

از تصمیم تا اجرا ( روایت نگارش کتاب)

موجودی در خصوص روند نگارش کتاب افزود: این کتاب که نگارش آن حدود یک سال به طول انجامید، ثمره ساعت‌ها مصاحبه با خانواده، دوستان و همرزمان شهید است که برخی مصاحبه‌ها آن توسط بسیجیان حوزه حمزه سیدالشهدا دزفول و در واقع دوستان شهید انجام گرفته و برخی نیز حاصل مصاحبه و گفت‌وگوی نویسنده با خانواده و دوستان شهید است که در قالب خاطراتی کوتاه از دوران کودکی شهید آغاز می‌شود و داستان‌وار تا شهادت و دوران پس از شهادت سید مجتبی ابوالقاسمی، پیش می‌رود.

نویسنده کتاب «سید زنده است » در خصوص اینکه جرقه این کار، از چه زمانی شروع شد، اظهار داشت: در همان ماه‌های پس از شهادت سید مجتبی، پیشنهاد نگارش این کتاب از طرف خانواده و دوستان شهید به من داده شد که با اشتیاق و افتخار پذیرفتم. هر چه که بیشتر جلو می‌رفتم بیشتر بر شگفتی‌هایم افزوده می‌شد تا جایی که با قدرت می‌توانم بگویم در بین شهدایی که تاکنون خوانده و نوشته‌ام، شهیدی به عظمت و کرامت سید مجتبی ندیده‌ام. یقین دارم مطالعه‌ی زندگی این شهید و آشنایی با ابعاد شخصیتی او، تأثیرات شگرفی در مخاطب خواهد گذاشت و مسیر زندگی خیلی‌ها را تغییر خواهد داد، چه بسا که خود هنوز متحیر از قصه‌ی زندگی و قصه‌ی کرامات سید مجتبی ابوالقاسمی هستم.

این کار آتش به اختیار بود

موجودی با بیان اینکه کار آتش به اختیار بود، افزود: در مسیر نگارش این کتاب از کمک مادی و معنوی هیچ نهاد و ارگانی استفاده نشده صرفاً یک کار آتش به اختیار است که به همت خانواده و دوستان شهید انجام گرفته است. این مهم می‌تواند الگویی باشد برای بسیاری از جوانان که منتظر نهادها و ارگان‌ها نبوده و خودشان آستین بالا بزنند و مابقی کار را به خداوند و نگاه شهید بسپارند و یقین داشته باشند که نتیجه خواهند گرفت.

شهدای مدافع حرم، الگوهای دست یافتنی نسل امروز

این فعال فرهنگی درباره انگیزه نوشتن کتاب شهیدابوالقاسمی گفت: شهدای مدافع حرم به دلیل هم عصر بودن با نوجوانان و جوانان امروز، می‌توانند الگو و اسوه‌ای عالی و دست یافتی برای نسل جوان باشند. اینکه یک جوان و نوجوان ببیند، جوانی که در همسایگی و همجواری او زیسته است، توانسته است مراحل کمال را طی کرده و به بالاترین مقام یعنی شهادت دست پیدا کند، بهترین و قوی‌ترین انگیزه را برای حرکت در مسیر الهی پیدا می‌کند و خود را اسیر بهانه‌های متعدد نمی‌کند. شهدای مدافع حرم بهترین الگو و اسوه برای نسل جوان امروز هستند که باید زمانه و زندگی آنان تکثیر شود تا مسیری روشن پیش روی مردم قرار گیرد.

خصوصیات شگفت انگیز شهید

وی درباره تأثیرگذارترین ویژگی شهید ابوالقاسمی افزود: شاید بتوان رمز کمال و اوج گرفتن سید مجتبی را در «خدمت به خلق» خلاصه کرد. کسی که خواب و خوراکش را بی‌خیال می‌شود برای خدمت به مردم و  نیز خصوصاً جوانان و نوجوانان و سال‌ها برای این هدف مهم سر از پا نمی‌شناسد. سید کسی است که به جای «مچ‌گیری» از خلافکارها، «دست‌شان» را می‌گیرد و به گمان من، همین دستگیری از خلق است که باعث می‌شود خدا دست  او را هم بگیرد و آسمانی‌اش کند.

موجودی درباره دلیل انتخاب نام کتاب، گفت: سید مجتبی هنگامی که به خواب دوستان و آشنایان می‌رود، مدام بر یک نکته تأکید دارد که «من زنده ام» بر همین اساس نام کتاب را «سید زنده است» انتخاب کرده‌ام که البته به نوعی تأیید این نام توسط خود شهید هم صورت گرفته است.

نظر کردن در زندگی شهید، شهید ساز است

نویسنده کتاب سید زنده است، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید زیادی بر روی مطالعه زندگی شهدا و جانبازان دارند و به یقین اَسراری در این اِصرار نهفته است. به قول شهید معظم سید هبت الله فرج الهی، « نظر کردن در زندگی شهید، شهید ساز است ». قصعاً مطالعه‌ی زمانه و زندگی شهدا و عمل به آنچه شهدا عمل کرده‌اند، می‌تواند مسیر زندگی آدم را در مسیر وصال قرار دهد.

همه مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان را به خواندن زندگی شهدا و عمل کردن به آن توصیه می‌کنم و از همه‌ی عزیزان خصوصاً خانواده و دوستان شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی التماس دعا دارم.

لازم به ذکر است شهید سید مجتبی ابوالقاسمی در ۱۵ مرداد ماه ۱۳۶۰در دزفول دیده به جهان گشود و در بسیج فعالیت‌های زیادی انجام داد. مسئول عملیات حوزه حمزه سیدالشهدا(ع) دزفول و فرمانده گردان بیت‌المقدس این شهرستان از جمله مسئولیت‌های این شهید والامقام بود.

این دلیرمرد پایتخت مقاومت ایران برای دفاع از حرم حضرت زینب‌(س) به سوریه اعزام شد و سرانجام در روز دوشنبه ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۴ در جنوب حلب سوریه به فیض عظمای  شهادت نائل شد.پیکر مطهر این شهید پس از انتقال به ایران در روز شنبه ۲۱ آذرماه ۹۴همزمان با شهادت امام رضا(ع) در شهرستان دزفول تشییع و در گلزار شهدای شهید آباد این شهر آرام گرفته است.