استجابت دعای شهادت رزمندگان در مراسم علم‌گردانی هیئت سیدالشهدا (ع)
استجابت دعای شهادت رزمندگان در مراسم علم‌گردانی هیئت سیدالشهدا (ع)

علی مسرتی با بیان خاطره‌ای از عَلَم‌گردانی‌ها و مراسم‌های سینه‌زنی رزمندگان در شب‌های تاسوعا و عاشورای هیئت مسجد جزایری اهواز و اشتیاق رزمندگان برای حمل عَلَم سخن به میان آورد.

متن زیر برشی است از کتاب «دِین» به کوشش علی مسرتی که به گردآوری خاطرات بچه‌های مسجد جزایری اهواز پرداخته و انتشارات سوره مهر آن را چاپ کرده است.

مطلبی که از این کتاب انتخاب شده است، خاطره علی مسرتی است از هیئت «سیدالشهداء (ع) مسجد جزایری»، عَلَم‌گردانی و سینه‌زنی‌های شب‌های تاسوعا و عاشورا که به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله (ع) انتخاب شده است.

این خاطره به شرح زیر است:

«از آن سال (۱۳۶۰) به بعد، صبح روز عاشورا دسته عزاداری مسجد جزایری به اتفاق عزاداران مسجد شفیعی تشکیل می‌شد و همراه با سایر هیئت‌های عزاداری شهر به سینه‌زنی و عزاداری در مسیر معمول هیئات می‌پرداخت.

علاوه بر علم‌گردان‌های ثابت هیئت مانند سید فرهاد مرعشی و علی صفایی، بعضی از بچه‌ها چند دقیقه‌ای عَلَم را حمل می‌کردند. یکی از این عَلَم‌گردان‌های موقت هیئت سیدالشهدای مسجد جزایری که هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد، شهید منصور شاکریان بود و از مداحان جاوید این هیئت شهید علی گازرپور و شهید سید حسین موسوی بودند.

میان بچه‌ها مطرح بود که هر کس عَلَم حضرت اباالفضل العباس (ع) هیئت را بگرداند و حاجت بخواهد، حتماً برآورده می‌شود و معمولاً حاجت عَلَم‌گردان توفیق شهادت و ملحق شدن به کاروان شهدای مسجد بود.

صادق کرمانشاهی از بانیان هیئت می‌گوید: «شب‌های تاسوعا و عاشورا بچه‌ها تا نزدیک سحر سینه می‌زدند و همراه سینه‌زنی با نوای پرمحتوای نوحه‌های حاج صادق آهنگری می‌گریستند. من به یاد دارم که سینه‌های اکثر بچه‌ها مانند شهید علیرضا نیله‌چی و نادر جولایی و چشمان شهدایی مانند حمید رمضانی و علی گازرپور به رنگ خون می‌شد.»

انتهای پیام/ ۱۱۸