غنایم قابل توجه در عملیات فتح ۵
غنایم قابل توجه در عملیات فتح ۵

مناطق کوهستانی کشور هر سال برف و سرمای سال گذشته را به یادگار نگه‌می‌دارند، در ۲۵ فروردین سال ۱۳۶۶ در حالی که هوای منطقه کوهستانی «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌ هنوز از برف و سرمای سال گذشته سوز داشت در ساعت ۱ و ۴۷ دقیقه بامداد، نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ «رمضان» و […]

مناطق کوهستانی کشور هر سال برف و سرمای سال گذشته را به یادگار نگه‌می‌دارند، در ۲۵ فروردین سال ۱۳۶۶ در حالی که هوای منطقه کوهستانی «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌ هنوز از برف و سرمای سال گذشته سوز داشت در ساعت ۱ و ۴۷ دقیقه بامداد، نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ «رمضان» و گروه‌ انبوهی‌ از معارضان‌ كرد عراقی‌ با رمز «یا صاحب‌ الزمان(عج) ادركنی»‌ حمله‌ را آغاز كردند.
این عملیات که به قصد بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ عراقی انجام گرفت، در همان لحظات نخست آغاز به‌سرعت گسترده و باعث غافلگیری نیروهای عراقی شد. تا صبح روز بعد تمام نقاط مد نظر نیروهای ایرانی به تصرف درآمده بود همچنین لشکر ۳۹ عراق منهدم و با درهم کوبیده شدن مقاومت‌های  دشمن، تنگه مهم «ازمر» واقع در ارتفاع «ازمر» که مشرف بر شهر سلیمانیه است، به مدت ۲۴ ساعت مسدود و موجب وحشت دشمن شد. وحشت و نگرانی نظامیان عراق، زمانی اوج می‌گیرد که جاده‌های دوکان–سلیمانیه و چوراته–سلیمانیه به کنترل کامل رزمندگان اسلام درمی‌آید. با اجرای آتش رزمندگان اسلام روی شهر سلیمانیه، دکل تلویزیون این شهر که با پخش اخبار دروغ بازوی تبلیغاتی رژیم بعث محسوب می‌شد، منهدم می‌شود و در پایان تعداد ۷۰ پایگاه که مسئولیت حفاظت از منطقه را داشتند تصرف می‌شوند.

نقشه عملیات
فتح غنایم قابل توجه در عملیات فتح5    ///////////   25 فروردین

اما از آنجا که دشمن پاتک‌های سنگینی را وارد می‌کرد و نیروهای خودی توان مقابله‌ با آن‌ها را نداشتند و از طرف دیگر نقاط تصرف شده به خطوط نیروهای پدافندی خودی متصل نبود عراق پس از چند ساعت تمام نقاط را پس گرفت. یکی از دلایل عدم موفقیت کامل این عملیات پاتک‌های متعدد عراق و ناهماهنگی نیروهای عمل کننده منظم و نامنظم بود.
در این عملیات مراکز نظامی عراق منهدم و دکل تلویزیون سلیمانیه و پایگاه‌های مستقر در اطراف «سورقلات» نابود و مقر لشكر ۲۷ از سپاه‌ یكم‌ عراق‌ مورد حمله‌ قرار گرفت.
از غنایم این حمله می‌توان به کشته، زخمی و اسیر شدن ۱۵۰۰ نفر از قوای دشمن و همچنین تصرف تعداد قابل توجهی از مهمات و سلاح‌های عراقی اشاره کرد.

نتایج عملیات
مناطق آزاد شده:
ارتفاعات ۱۷۲۶، ۱۵۵۲، ۱۴۳، ۱۱۷۹، ۱۴۱۸، ۱۲۴۸ از سلسله ارتفاعات گرماوند.
بخش‌های قره داغ و سنگاو عراق.
۲۵ روستا.

غنایم
چندین قبضه توپ.
انواع خمپاره انداز.
تعدادی سلاح مختلف سبک و نیمه سنگین.
تعداد کشته و زخمی دشمن : بیش از ۱۲۰۰ نفر.
تعداد اسرا :حدود ۳۰۰ نفر.

خلاصه گزارش عملیات
نام‌ عملیات: فتح‌ ۵ (برون‌ مرزی).
زمان‌ اجرا: ۲۵ فروردین ۱۳۶۶.
تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمی‌ و اسیر) : ۱۵۰۰ نفر.
رمز عملیات: یا صاحب‌ الزمان(عج) ادركنی.
مكان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ چوارتا- ماووت‌ در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌.
ارگان‌های‌ عمل‌كننده: نیروی‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ رمضان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و معارضان‌ كرد عراق‌.
اهداف‌ عملیات: نفوذ و ضربه‌ زدن‌ به‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ با بهره‌گیری‌ از قوای‌ جنگندگی‌ معارضان‌ كرد عراق‌.