نگاهی به زندگی شهید همدانی در یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فکه
نگاهی به زندگی شهید همدانی در یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فکه

خبرگزاری رسا ـ یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فکه با نگاهی به زندگی شهید همدانی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است.   به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است.   این شماره از ماهنامه […]

خبرگزاری رسا ـ یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فکه با نگاهی به زندگی شهید همدانی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است.
يکصد و پنجاهمين شماره ماهنامه فکه 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است.

 

این شماره از ماهنامه فکه از بخش‌های «یادداشت»، «فردا»، «امروز»، «رزمنده» و «فکه+» تشکیل شده است.

 

در بخش یادداشت این ماهنامه موضوعاتی همچون «یعنی ممکن است؟»، «در فضای لشکر»، «احرام سرخ در امتداد کربلا» و «ای که مرا خوانده‌ای» مطالعه می‌کنیم.

 

عنوان «استاد فقط به معنای معلم نیست» در بخش فردا و «تحسین مقاومت» و «غلام خانه زاد» در بخش «دیروز» آمده است.

 

«رزمنده» عنوان بخش دیگری از این ماهنامه است که دربردارنده موضوعاتی همچون «شهید همدانی از آغاز تا انجام»، «مرا پذیرفت»، «پیام رهبر انقلاب در پی شهادت سردار حسین همدانی»، «سوسوی سکوت و شب»، «پشتیبان آماد»، «و دیگر برنگشت»، «در محور سوسنگرد»، «علی، تنها آمد»، «هنوز زنده»، «روزهای تلخ»، «هنوز هم خروشان»، «او همانند نامش صالح، صالح بود» و «شما را از یاد نمی‌برم» است.

 

در بخش «شهید همدانی از آغاز تا برجام» می‌خوانیم: سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی؛ در جوانی با تفکرات حضرت امام رحمة الله علیه آشنا شد و از محضر درس مکارم اخلاق و احکام شهید محراب آیت الله مدنی که در همدان تبعید بود؛ بهره برد. او مورد تعقیب ساواک بود و چندین بار توسط آنها دستگیر شد.

 

شهید همدانی پس از پیروز از انقلاب اسلامی؛ پایه‌گذار تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استان همدان را آغاز و خود به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهان سپاه استان همدان، فعالیتش را شروع کرد و او با کمک همرزمان و پاسداران همدان؛ به پاکسازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق برآمد.

 

سردار همدانی با آغاز جنگ تحمیلی به همراه شهید صیاد شیرازی و شهید محمود خضرایی راه کردستان را در پیش گرفت و دیری نپایید که فرماندهی عملیات‌های مطلع الفجر را با پیروز کامل تجربه کرد، فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب از دیگرگام‌هایی بود که در مبارزه با دشمن بعثی برداشت و پس از مدتی کوتاهی به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقش داشت.

 

عملیات فتح المبین و بیت المقدس، با مسؤولیت فرماندهی محورهای عملیاتی؛ تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر بود و پس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به عنوان بانی و نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصار الحسین علیه السلام استان همدان وارد میدان نبرد علیه دشمن شد.

 

سردار حسنی همدانی یکی از فرماندهان نخبه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که تجربه فرماندهی جنگ ناهمتراز (اوایل جنگ تحمیلی در مبارزه با ضد انقلاب در کردستان) و تجربه جنگ تحمیلی در استان-های غربی (کردستان، هدان و کرمانشاه) فرماندهی سپاه محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم پس از تبدیل این لشکر به سپاه؛ مشاور فرمانده کل سپاه و قرارگاه امام حسین علیه السلام را در کارنامه داشت.

 

هدایت و فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان نیز به او واگذار شد و عملیات‌های مهم و حیاتی همچون کربلای ۴ و کربلای ۵ را با همین لشکر به سرانجام رساند.

 

معاونت اطلاعات و علمیات قرارگاه عملیاتی قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت بر عهده ایشان بود و آخرین عملیات موفق سپاه اسلام با منافقین کوردل با نام مرصاد به نتیجه رساند.

 

شهید همدانی پس از دفاع مقدس دانشگاه فرماندهی و ستاد رفت و تحصیل تئوریک و آکادمیک را هم تجربیاتش افزود و به عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر ۴ بعثت در غرب کشور؛ کارنامه موفق خود بجا گذاشت.

 

معاونت هماهنگ کننده نیروی زمینی و جانشینی نیروی مقاومت بسیج در دو دوره فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و به همراه آن، جانشینی قرارگاه ثارالله و معاونت مرکز راهبردی سپاه و مشاور عالی فرمانده کل سپاه و جانشین سازمان بسیج مستضعفان از دیگر مسؤولیت‌ها این شهید است.

 

خاطرات شهید همدانی در قالب دو کتاب «مهتاب خین» و «تکلیف است برادر» منتشر شده است.

 

در بخش «فکه +» این ماهنامه عناوین «پیشخوان»، «عزا نگاری با دست‌های خالی» و «همه رازهای من» پیش روی ما قرار گرفته است.

 

یکصد و پنجاهمین شماره ماهنامه فکه در ۶۳ صفحه به قیمت ۳۰۰۰ تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است./۹۹۸/ن۶۰۲/ق