واقعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حماسه دیگر ملت
واقعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ حماسه دیگر ملت

در این نوشتار نخست به رویدادهای پیش از انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و سپس به روز موعود ۲۸ خرداد و انگاه به ایام بعد از پیروزی پرداخته شده و در انتها درخصوص نخستین اقدامات دولت قوی ایت الله رئیسی مواردی تبیین شده است .
دکترسید جواد هاشمی فشارکی

اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى طاعَتِكَ وَالقادَةِ إلى سَبيلِكَ ، وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، اللّهُمَّ ما عَرَّفتَنا مِنَ الحَقِّ فَحَمِّلناهُ ، وما قَصُرنا عَنهُ فَبَلِّغناهُ

به برکت انقلاب اسلامی، انتخابات گوناگونی پس از انقلاب برگزارشده است ، که پیش از آن سابقه نداشته است . در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار و در آن آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران با آراء مردم انتخاب شد. این انتخابات همزمان با شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای دوم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

از ۴۰ نفر ثبت نامی شرایط اولیه ، صلاحیت هفت نفر ( آقایان محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی)  برای نامزدی در انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری احراز گردید . جلیلی و زاکانی به نفع رئیسی و مهرعلیزاده نیز به نفع همتی کناره‌گیری کردند و انتخابات با شرکت چهار نامزد برگزار گردید. این انتخابات در شرایط خاصی برگزارشد ، بیماری فراگیر کرونا و مشکلات سخت معیشتی مردم ناشی از سومدیریت دولت ۱۲ و انبوه عملیات روانی برای تحریم انتخابات را بهمراه داشته است . که در این نوشتار اهم موارد آن در سه بخش تبیین گردیده است :  

 

  • الف ) پیش از انتخابات
  • دشمنانی به اسم فعالان مدنی و سیاسی در ایران و خارج از کشور بار دیگرپرشدت بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند .
  • معاندان ایرانی خارج از کشور تجمعات اعتراضاتی را علیه روند انتخابات در ایران برگزار کردند.
  • تخریب های بی امان در فضای مجازی بصورت روزانه سرازیر بود ولی نقش اثرگذاری در انتخاب مردم نداشت .
  • دولت دوازدهم عامل اصلی وضعیت اقتصادی نابسامان کنونی سبب ناراحتی و دلسردی بسیاری را فراهم آورده بود .
  • برخی که بانی اصلی گرانی دلار و مشکلات اقتصادی کشور بوده و برخی نیز با رفتار ومواضع عجیب وغریب وحتی هنجار شکنی و قانون گریزی سبب دلسردی گردیدند . در قامت کاندیداهای ریاست جمهوری حاضر بوده وانواع تهاجمات به ارزشهای دینی و اجتماعی را بکار بستند .
  • از مدت‌ها پیش مراکز افکارسنجی ۹ تا ۲۱ درصد کاهش مشارکت را به همه‌گیری کرونا مرتبط دانسته بودند. هم‌چنین تردید برخی از قشر ضعیف جامعه نیز که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت، نگرانی‌هایی را برای کاهش بخشی از مشارکت ایجاد کرده بود.

 

  • ب) روز موعود ۲۸ خرداد
  • خبرگزاری‌های خارجی از جمله آسوشیتدپرس و صدای آمریکا با پخش گزارشتهایی مکرر بدنبال نمایش کم رونق بودن انتخابات را داشته تا بخشی از مردم را ازحضور درپای صندوق رای مردد ومنصرف کنند.
  • وزارت کشور اگرچه بروز اشکال در برخی از صندوق های رای گیری را پذیرفت، لکن متاسفانه تعلل ستاد انتخابات مشکلات عدیده ای در روند انتخابات بوجود آورد تا انتخابات با حضور حداکثری محقق نشود . تعلل و اهمال مجریان انتخابات در ساعت‌های آغازین رای‌گیری و تاخیر چندساعته در آغاز فرآیند رای‌گیری از مردم، کاهش تعرفه‌ها و نفرستادن صندوق‌های سیار برای برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیز تعلل در تحویل صندوقهای برخی استانها و همچنین در اعلام نتایج غیر قابل قبول بود . وسبب دلخوری بسیاری از دلسوزان گردید.
  • به همت ملت ۲۸ خرداد، ۲۸ مرداد نشد و آن کاندیدای چپول که میخواست با روش شعبان بی‌مخ‌وار زیر میز بزند ، ناکام ماند . وعلیرغم حمایت همه سران به اصطلاح اصلاح طلب نهایتا وی رای بسیار پایینی را بدست اورد .
  • مردم در این انتخابات به فرد گمنام و ناشناخته رای ندادند و بدون هیجان و احساسات کاذب رای خود را دادند . (بر خلاف خاتمی و احمدی نژاد و روحانی که قبل از انتخابات تقریبا گمنام بودند)
  • مشارکت مردم در اوج تحریم ها و ناکارآمدی ها و ناامیدی ها و کرونا و اختلالات روز رای گیری صورت گرفت.
  • افکار عمومی ایران سال‌هاست که تحت شدیدترین بمباران تبلیغاتی و عملیات روانی ۲۴ ساعته، پیچیده و گسترده بوده است.با مشارکت نیمی از مردم ایران یعنی شکست یکی از بزرگترین عملیات‌های هماهنگ رسانه ای غرب طی ده سال گذشته رخ داده است .
  • مردم ایران به کمپین «رای بی رای» نه گفتند.و شکست سنگین نصیب«دار و دسته تحریمی‌ها» در انتخابات ۱۴۰۰ شد .

 

ج ) ایام بعد از پیروزی

  • کسانی که با مشارکتشان کشور را بیمه کردند قابل تقدیر هستند، مخصوصا افرادی که به حرمت خون شهدا ، برای حفظ کیان کشور به میدان آمدند،
  • نبایدفراموشمان بشود که عده ای خائن و جمعی فریب خورده هم بودند که باشعار “رای بی رای” سعی داشتند مردم را از رفتن به پای صندوق های رای مانع شوند،بنابراین افرادی که حضورپیداکردند و لو به نامزد منتخب رای ندادند قابل احترامند .
  • برخی مشارکت ۴۸/۸ درصد را پایین میدانند این درصد از مشارکت قبل از اینکه یک پیروزی باشد برای نظامی که توانست در بدترین شرایط اقتصادی و در اوج نداری و تحریم و با دست خالی پایه های حمایت مردمی خود را حفظ کند… شکستی مفتضحانه برای ترامپ و پمپیو و بولتون و نتانیاهو و بن سلمان و جریان های وطن فروش خارج و نفوذی ها و گمراهان داخل بود که علیرغم هزینه های هنگفت و برنامه ریزی و نقشه و تلاش چندین ساله تنها دست اوردشان مقداری کاهش مشارکت بود در صورتیکه هدفشان تغییر نظام بود .
  • جریان نفاق، سلطنت‌طلبان و افراد فراری که در ۶ ماه گذشته پویش‌های مختلفی برای عدم مشارکت مردم برگزار کردند، پس از مشاهده حضور طوفانی مردم در پای صندوق‌های رأی، عصبانی و آشفته شدند و با تجمعات محقرانه و حمله به رأی‌دهندگان در خارج از کشور، هم ظرفیت اندک چند نفره خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی نشان دادند و هم کارنامه خود را در حمله به رأی‌دهندگان بار دیگر به نسل جوان ایران نمایاندند.
  • جریان‌های استکباری با افزایش تحریم‌ها و محاصره اقتصادی ایران درصدد بودند که با افزایش مشکلات باعث عصبانیت مردم از انقلاب اسلامی و سرانجام ناامیدی آن‌ها از انتخابات شوند که آن‌ها نیز در این انتخابات شکست سنگینی متحمل شدند.
  • اکنون ملت عزیز ایران در نبرد احزاب پیروز شده است. ان‌شاءالله این پیروزی جریان انقلابی بتواند سایه غول‌های تحریم، تورم و تهدید را از کشور دور کند و طعم شیرین این پیروزی برای همه مردم کشور جان‌فزا شود. خداوند در آیه ۲۲ سوره احزاب می‌فرمایند: مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده و خدا و رسولش راست گفته‌اند! و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود». این جنگ اگرچه سخت و دشوار بود، اما قدرت ملت را به رخ دشمنان کشید.
  • این انتخابات برای همه مردم ایران و همه نامزدها یک پیروزی شیرین است؛ زیرا مردم ایران با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی، «نه» بزرگی به تحریم انتخابات گفتند،

د ) دولت قوی

  • باتوجه خسارات سنگین دولت ۱۲ و وزرای آن به مردم و کشور، ماندن حتی یک روزشان نیز خسارت بار است و باید تغییر از همان روز نخست استقرار آغازشود . و رییس جمهور محترم در اولین روز کاری؛ وزرای خارجه و کشور و اطلاعات را اخراج و مابقی وزرا را عزل کرده و تا هنگام رای اعتماد برای وزراتخانه ها سرپرست بگذارد .
  • ان شاالله با استقراردولت جوان انقلابی از این بحران ویرانگر هشت ساله اخیر خارج شده، شروع یک فصل نو و پر از امید و پیروزی برای مردم ایران عزیز بوده. و دولت مردمی آیت‌الله رئیسی ایران قوی و پیشرفته را بهمراه خواهد داشت .

 

ه) سخن پایانی

  • انقلاب اسلامی علیرغم تهدیدات دشمنان و سومدیریتهای داخلی ، پویا و جوشان در کشور و جهان روبه گسترش بوده و در مرحله بازکردن افق های جدید و ارتقای سطح وضعیت خود درعرصه های مختلف می باشد. وبا استقرار دولت قوی انقلابی ، از مشکلات فعلی خارج شده و افق های نوینی پیش روی ملت ایران وجهان اسلام  قرار خواهد گرفت .
  • اکنون که در پیچ تاریخی انقلاب از گردنه راهزنان انقلاب قرار داریم ، همه موظف به تکالیف دینی و مسولیت اجتماعی خود بوده و بایستی در جهت تحقق اهداف انقلاب ،یاری رسان دولت انقلابی بوده و در کمک به ایجاد تمدن نوین اسلامی کوشا بوده و زمینه ساز ظهور مهدوی (عج) باشیم .