پسر در دفاع از حرم ، پدر در دفاع از حریم
پسر در دفاع از حرم ، پدر در دفاع از حریم

مدافع حرم ، مهندس حمیدرضا باب الخانی، در ۲۸ بهمن ۹۸ در منطقه حلب سوریه ، به فوض عظمای شهادت نایل و جاودانه گشت .در این گفتار، ابعادی از زندگی شهید از زبان پدر شهید روایت شده است .

۱۰ دی ۱۳۹۹

مقدمه

مهندس حمیدرضا باب الخانی، بعنوان سی و سومین شهید مدافع حرم اصفهان و شصت و نهمین شهید جامعه فشارکی ها در ۲۸ بهمن ۹۸ در منطقه حلب سوریه ، به فوض عظمای شهادت نایل گردید و با سجایای اخلاقی ویژه ای که داشت، جاودانه گشت .

علیرغم اینکه با آن شهید عزیز ، نسبت فامیلی داشتیم ولی بدلیل بعد مسافت و مشکلات فردی و اجتماعی اطلاع و ارتباط برقرار نبود و حتی بعلت تغییر فامیلی توسط پدربزرگ شهید در زمان ستم شاهی ، اطلاعی نیز از قرابت فامیلی با وی نداشتم. حین تدریس در دانشگاه مالک اشتر با یکدیگر آشنا شده و سپس ارتباطمان بیشتر شده و بعد از مدتی ، صمیمت خاصی فیمابین برقرار شد. اقا حمیدرضا در خصوص موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد خود ، چند بار با یکدیگر صحبت کردیم و نهایتا موضوع ” تعیین معیارهای پایش مناطق اسیب پذیر کلان شهرها در برابر تهدیدات نظامی ” موافقت کرده و در ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ در شورای دانشکده مصوب گردید . وی روی پایان نامه کارشناسی ارشد ، تحقیق میکرد و بنده هم به همراهی اقای دکتر مدیری عزیز، راهنمایی و هدایت محتوای پایان نامه  را دنبال میکردم . ایشان نیز با دقت و تلاش بی نظیری تحقیق خود را تکمیل کرده و ارایه میکرد و در انتها نیز با نمره ممتاز موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود از دانشگاه مالک اشتر گردید. شهید عزیز بسیار محجوب و مقید بود و شاید می خواسته شائبه ای در دوستان بوجود نیاید و من نیز مدتی بعد، از نسبت فامیلی با وی مطلع شدم.

بعداز فراغت از تحصیل آن شهید عزیز ، موضوع تبدیل شدن پایان نامه اش به کتاب را مطرح نمود و مقدمتا نیز فهرست بندی در قالب کتاب را به ایشان دادم . و وی مقداری روی آن کارکرد . ولی بعلت محدودیت زمان های فراغت وی و شرایط خاصی که وجود داشت ، تکمیل آن میسر نشد. تا اینکه بعداز شهادت وی، کتاب مستخرجه از پایان نامه ارشدش را تحت عنوان ” معیارهای پایش مناطق آسیب پذیر کلانشهرها” در سال ۱۳۸۹ منتشر کردیم ، تا زحمات وی ، در داخل کتابحانه دانشکده محجور نمانده و ماندگار گردیده و موثر واقع گردد .

شهید عزیز در دو سه نوبت نیز در خصوص جذب سپاه شدن و نیز ملحق شدن به نیروی قدس و حضور در سوریه را مشورت گرفت . و آنچه صلاح بود ، به وی عرض شد .و گاهی نیز با یکدیگر در ارتباط بودیم ولی بعلت شرایط خاص سوریه امکان ارتباط و دیدار در آن دیار با یکدیگر میسر نشد. و هنگامی که ایشان در لشکر حضرت رسول (ص) در شمال حلب بودند و من در جنوب شرقی حلب ، خبر شهادت وی در ۲۸ بهمن ۹۸ منتشر شد و ما را در بهت و غبطه فرو برد. و اخرین پیام بنده در پیام رسان ایتا ( سلام – داخلی ما ۸۵۳۱۹ می باشد، لطفا زنگ بزن ) بدون جواب ماند و در حسرت چشم انتظاری تماس !

مدتی بعد موفق شدم با فرمانده و همکار وی در منطقه اثریا دیدار داشته و گفتگویی در خصوص وی داشته باشیم . که در کتاب زندگی نامه وی منعکس خواهد شد.

با توجه به شرایط بحران کرونا ، امکان مذاکره و مصاحبه حضوری با اقای مهندس باب الخانی ، پدر بزرگوار شهید عزیز میسر نشد و مطالب زیر در دو سه نوبت گفتگوی مجازی ، با یکدیگر بوده ،که صورت گرفته و ویرایش شده و تقدیم می گردد. سید جواد هاشمی فشارکی

  • اقای مهندس باب الخانی ! ضمن تبریک و تسلیت مجدد بابت سعادت والایی که نصیب فرزند برومندتان، جنابعالی و خانواده مکرمتان گشته ، لطفا مختصری از خودتان و زندگی تان بفرمایید.

بنده متولد ۱۳۴۲ در اصفهان هستم.و تحصیلاتم مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات) است. در سال ۱۳۶۱ چند ماهی در جبهه های غرب منطقه سومار توفیق حضور در کنار رزمندگان اسلام را داشتم.  در سال ۱۳۶۲ به استخدام آموزش و پروش در آمدم و در سال ۱۳۶۶ ازدواج کردم و خداوند دو فرزند به ما عطا فرمودند. یکی آقا حمیدرضا در سال ۱۳۶۷ و دیگری دخترم در سال ۱۳۶۹ بدنیا آمدند . در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شدم و فعلا بطور پاره وقت در نظام مهندسی اصفهان همکاری میکنم .

  • از حمید رضا و دوران تولد و خردسالی و نوجوانی وی بفرمایید

حمید رضا در هفدهم دی ماه ۱۳۶۷ در اصفهان متولد شدند و با تولد ایشان، بحمدالله خداوند شادی و برکت خاصی به ما و زندگی مان عطا فرمود. وجود ایشان همیشه منبع خیر و و برکت برای خانواده بود .

فعالیت‌های ورزشی حمیدرضا ،از سنین کودکی شروع شد. در مقطع ابتدایی که بود، با ورزش ژیمناستیک شروع کرد و سپس به کشتی علاقه مند شد و در دومین و سومین دوره آموزشی مدرسه کشتی در تابستان سال های ۷۹ و ۸۰ زیر نظر هیئت کشتی استان اصفهان شرکت نمود و با موفقیت این دوره ها را به پایان رسانید و به دریافت گواهینامه و مدال نائل گردید و سپس رشته والیبال را از مقطع راهنمایی شروع کرد .محل کلاس و تمرینات والیبال ایشان در ورزشگاه خمسه عشر اصفهان بود و در همین رشته تا پایان ادامه داد. در مسابقات قهرمانی کادر نیروها در رشته والیبال سال ۹۶ شرکت نمود و حکم نایب قهرمانی را دریافت نمود.

حمیدرضا دوران خردسالی و نوجوانی اش خیلی شاد، پر تلاش و کنجکاوانه سپری شد.بدلیل جثه و تلاشی که داشت بیشتر سالهای تحصیلی بعنوان نماینده کلاس انتخاب میشد. اصلا احساس گوشه گیری و غریبی نمی کرد. کم کم در نوجوانی به سمت بسیج و مراسم های مذهبی گرایش پیدا کرد و بعنوان یک بسیجی فعالیت و خدمت می کرد. با شروع اردوهای راهیان نور ابتدا به جبهه های غرب کشور و سپس در جبهه های جنوب به عنوان خادم شهدا ، فعالیت میکرد.

  • شما بلحاظ کار و تخصص تون ، در سالهایی تغییر محل سکونت داشته اید ، از وضعیت جابجایی ها که مستقیما بر محل زندگی اقا حمیدرضا داشته بفرمایید .

بله، هنگام تولد و یک سالگی حمیدرضا محل زندگی مان، اصفهان بود . سپس در دو سالگی به باغ بهادران اصفهان منتقل شده ودر انجا زندگی کردیم ، سپس سه و چهار سالگی در شهرستان بابلسر، ۵ و ۶  سالگی در شهر بابل ، ۷ و ۸ سالگی مجددا به باغ بهادران اصفهان برگشته  و از ۹ سالگی به بعد در اصفهان بوده ایم .اقا حمید رضا درهنگام تحصیل در کارشناسی ارشد ؛ طی سال۹۱های  الی ۹۳در تردد به تهران بود و سه سال اخر عمرش نیز در سوریه زندگی میکرد .

  • از فعالیتهای مذهبی سیاسی شهید عزیز برایمان بفرمایید .

شهید از همان مقطع ابتدایی با شرکت در کلاس های قرآن و تواشیح و مداحی  و به موازات آن در پایگاه های بسیج فعالیت می‌کرد در سال ۸۴ به سمت بازرس واحد مقاومت بسیج دانش آموزان در دبیرستان منصوب شد و در سال ۱۳۸۶ گواهینامه دوره آموزش بسیج را دریافت نمود . در سال ۹۰ از طرف سپاه ناحیه امام صادق اصفهان ، بعنوان مسئول شعبه روابط عمومی منصوب شد. در سال ۹۱ گواهینامه پایان دوره آموزشی تکمیلی بسیج را اخذ نمود. و در سال ۹۲ از طرف رئیس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر تهران به سمت مسئول امور فرهنگی دانشجویان و سرپرست هیئت مذهبی دانشجویی دانشگاه منصوب گردید

  • شهید عزیز در اردوهای راهیان نور فعالیت داشت، ازفعالیت های ایشان در راهیان نور توضیح بدهید.

فعالیت شهید در راهیان نور از سال ۱۳۸۷ شروع شد . و به عنوان خادم الشهدا در مناطق غرب و جنوب کشور خدمت می‌کرد . در تابستان سال۱۳۸۷ در راهیان نور غرب کشور و عید سال ۸۸ در فکه و عید سال ۸۹ در اروند و عید سال های ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ در شلمچه حضور داشت و صادقانه به عنوان یک بسیجی خدمت کرد.

  • ازخدمت سربازی ایشان بفرمایید

شهید در تاریخ اول تیر ۹۴ به خدمت مقدس سربازی اعزام شد . دوره آموزشی ایشان در پادگان ۰۵ کرمان سپری شد و بعد از دوره آموزشی به مرکز آموزشی توپخانه و موشکی نزاجا اصفهان منتقل شدند و با درجه ستوان دومی مشغول خدمت سربازی شده ، تا اینکه در تاریخ اول اسفند ۱۳۹۴  جواب استخدام شهید در سپاه ارسال شد و ایشان تسویه حساب نموده و به سپاه پاسداران پیوست .

  • از اشتغال وی در سپاه و چه دلایل و یا عواملی سبب شد که ایشان به استخدام سپاه در آید؟

اشتغال وی در سپاه از یک دعوت نامه از طرف سپاه شروع شد. ایشان مشغول تحصیل در ترم آخر کارشناسی ارشد بودند که از طرف سپاه دعوت به همکاری شدند و وی با اشتیاق و رضایت کامل و آگاهانه پذیرفتند. و پس از فرایندجذب ، مشغول به خدمت شدند .

  • درخصوص تحصیل شهید عزیز ، که رشته کارشناسی و نیز کارشناسی ارشد وی چه بود و در کدام دانشگاه تحصیل کرده بود.

اقا حمید رضا در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان هاتف اصفهان دیپلم گرفتند. سپس در رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد امام خمینی شهر اصفهان قبول و در سال ۱۳۹۱ فارغ التحصیل شدند. در همان سال وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مالک اشتر تهران در رشته پدافند غیرعامل (طراحی) شدند و در سال ۱۳۹۳ با نمره عالی فارغ التحصیل شدند.

  • چه شد که ایشان دانشگاه مالک اشتر و رشته پدافند را انتخاب کردند؟

اقا حمید رضا با توجه به روحیه بسیجی و خادمی که داشتند بعد از کارشناسی دنبال رشته ای در زیر گروهی بود که در آینده برای نظام اسلامی مفید واقع شود و نظرش این بود که در آینده جنگ دشمنان نظام و میهن بیشتر حالت پدافند غیر عامل خواهد بود. بنابراین در زیرگروه مهندسی عمران، رشته پدافند غیرعامل را انتخاب کرد و در جریان تحصیل هر چه پیش می رفت علاقه مندتر هم میشد و می گفت اگر شهادت نصیبم نشد ، در همین رشته مقطع دکترا ادامه تحصیل میدهم.

  • از دانشگاه و درس و محیط دانشگاه شهید گرامی چه مواردی را نقل میکردند؟ وآیا رضایت داشتند؟

ایشان در هر مقطعی که می رفت با افرادی هم روحیه خودش معاشرت می کرد و همیشه از رفقایش به نیکی یاد میکرد و اساتیدش را افرادی با سطح علمی بالا معرفی میکرد. مخصوصا در مقطع ارشد از رفقایش که در یک خوابگاه بودند، می گفت هر کدام در رشته خودشان افراد نخبه و مطلعی هستند.  و اطلاعات علمی آنها را فرا میگرفت و اطلاعات علمی خودش را به آنها انتقال میداد.

  • آیا قبل از شهادت ایشان از موضوع رساله دانشگاهی شان اطلاع داشتید؟

بله. در سال آخر تحصیلی موقعی که به اصفهان می آمد ،مشغول کار بر روی رساله اش بود و مطلع شدیم .

  • چه شد که ایشان عازم سوریه شدند؟

اقا حمید رضا  از همان اوایل که لباس سپاه را بر تن کرد ، به ما گفت که من هدفم مدافع حرم است و اگر روزی برای مدافع حرم نیرو خواستند من داوطلب می شوم و همینطور هم شد. در طرح شهید همدانی برای مدافع حرم ثبت نام کرد و سپاه اصفهان با انتقال موقت یک ساله ایشان موافقت کردند. ولی بعد از اتمام یکسال بدلیل نیاز جبهه مقاومت و خواست خود ایشان، بطور دائم به سپاه قدس منتقل شد .

  • آیا شما ویا مادر وهمسرشان در آغاز با رفتن اقا حمیدرضا به سوریه موافق بودید ویا رضایت با اکراه همراه بود؟

ایشان زمانی که به خواستگاری رفتند مدافع حرم بودند. به همسرش گفته بود که سردار حاج قاسم سلیمانی گفته اند به همسرتان بگویید که از الان شما را یک شهید فرض کنند و همسرشان هم پذیرفتند. به من و مادرش هم میگفت هدف داعش و تکفیریها از بین بردن شیعه و حرمهای اهل بیت و حکومت های شیعی است. و ماجوانان نباید بگذاریم این دشمنان اهل بیت به اهداف شومشان برسند و ما هم با او هم عقیده بودیم .

  • آیا ایشان قبل از اعزام به سوریه آموزشهایی هم دیدند ؟

بله ایشان با ورودشان به سپاه در دانشگاه امام حسین (ع) دوره تربیت پاسداری را گذراندند و سپس جهت اعزام به سوریه دوره های ویژه ای را طی نمودند .

  • از چه تاریخی عازم سوریه شدند؟

اعزام ایشان به سوریه از تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۵ شروع شد.

  • با توجه به اینکه کارشهید عزیز در سوریه اموری مستشاری درحوزه اطلاعات بوده است ،آیا وقتی پیش شما می امد ویا تماس داشت ، ازکارش چیزی تعریف میکرد ؟

با توجه به شرایط خاص منطقه ، در مورد مسئولیت ها و اتفاقاتی که برایش می افتاد ، چیزی به ما نمی گفت و عادت نداشت از مشکلات کاری اش و حوادث آن برای ما بگوید. بعد از شهادت ما از همکارانش مطلع شدیم.

  • آیا قبل از شهادت وی می دانستید اسم جهادی وی ابراهیم هست ؟ علت انتخاب ابراهیم چه بوده ؟

بله می دانسیتم. هر مجاهدی یک شهید را به بعنوان الگوی خود قرار می دهد و ایشان علاقه بسیاری به شهید همت [۱]داشتند و حتی قاب عکس شهید ابراهیم همت را در اتاقش نصب کرده بود. شهید ابراهیم همت از فرماندهان جوان، پرتلاش و نابغه دوران دفاع مقدس بود و در سن ۲۷ سالگی فرماندهی تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) را برعهده گرفت و در سن ۲۷ سالگی در عملیات در جزیره مجنون به شهادت رسید. شهید باب الخانی هم طبق صحبت های همکارانش با سن کم و تلاش و نبوغ خود در جبهه مقاومت یاد و خاطره شهید ابراهیم همت را برای همه زنده کرد. شهید اسم ابراهیم را از شهید ابراهیم همت انتخاب کرده بود.

  • چه شد که همسرجوانشان را به سوریه برده و اقامت گزیدند؟

از ابتدایی که عازم سوریه شد ، می گفت اگر موقعیتش مساعد شود و جای ثابتی مستقرشوند ، همسرش را هم با خودش میبرد. و این موقعیت پیش نیامد تااینکه در اوایل شهریور ۱۳۹۸ یعنی حدود ۶ ماه قبل از شهادت یک واحدمسکونی به او تحویل دادند و همسرش هم به سوریه رهسپار وهمراه وی شد.

  • ازخصوصیات و رفتار و زندگی مشترک با همسر شان نیز اگر ممکن هست ، نکاتی را که صلاح میدانید بفرمایید.

آشنایی شهید برای ازدواج در سال ۹۵ به شکل سنتی و توسط یک معرف که رابط بود ، با یک خانواده فرهنگی مذهبی شکل گرفت و هم از انجام مقدمات و رسم و رسومات معمول و چند جلسه رفت و آمد وصحبت و توافق ؛ نهایتا در۱۵ بهمن ماه همان سال( ۱۳۹۵) مصادف با ولادت حضرت زینب (س) ،جشن عقد ایشان برگزار شد و حدود یک هفته بعد از عقد او را برای بار اول به سوریه اعزام شد و یک سال بعد در آذر ماه ۹۶ مصادف با سالروز ازدواج حضرت پیامبر (ص) و حضرت خدیجه سلام الله علیها جشن عروسی شهید انجام شد .در این سه سال زندگی مشترک ظاهری که داشتند، شاید به اندازه یک سال هم فرصت با هم بودن را نداشتند .در این زمان چندین بار ماموریت های طولانی مدت می رفتند و در میان مأموریت‌ها مدت زمانی را که مرخصی بود، کاملاً خود را خرج خانواده می کرد.

  • از شهادت اقا حمید رضا چه موقع وچگونه مطلع شدید؟

ایشان صبح دوشنبه ۲۸/۱۱/۹۸ شهید شدند و شامگاه دوشنبه از طرف سپاه به یکی از بستگان نزدیکمان اطلاع دادند و این فرد به اتفاق چند نفر دیگر به منزل آمدند و ما مطلع شدیم.

  • ضمن تبریک بلحاظ نوه دارشدن تان؛ از محمد حسن بگویید.

محمد حسن ۵ ماه بعد از شهادت پدرش در پنجم مرداد ماه ۹۹ به دنیا آمد . بعد از شهادت تنها پسرمان، امید با بعد از خدا به این تنها یادگار شهید بود و از خدا خواستیم این فرزند سالم باشد و بتوانیم خادمی فرزند شهید را انجام بدهیم و خدا را شکر سالم و پر جنب و جوش است.

  • علت انتخاب این اسم ( محمد حسن) چه بوده و چه شد که این اسم را انتخاب کردید؟

محمد حسن نامی بود که خود شهید برای فرزندی که در راه داشت انتخاب کرده بود . شهید علاقه زیادی به اهل بیت (ع) داشت و می گفت دوست دارم اسم پسرم را “محمد حسن” بگذارم و ماه هم همین اسم را انتخاب کردیم . و ان شاالله که ادامه دهنده راه شهدا نیز باشد .

  • نکاتی هم از روحیات و خصوصیات اخلاقی شهید بفرمایید .

خصوصیات اخلاقی شهید عشق به ولایت فقیه و انقلاب و نظام اسلامی بود و تا پای جان در این راه باقی ماند و آرزوی آزاد سازی قدس شریف و تشکیل حکومت اسلامی در کل دنیا به دست مبارک آقا امام زمان (عج) را داشت. همچنین بنا بر گفته همکارانش ایشان در کارها بسیار پر تلاش و مسئولیت پذیر و جدی خستگی ناپذیر بودند و نبوغ ایشان در مسئولیت ها زبانزد بود و میگفتند یک دهه شصتی یاد و خاطره حاج همت ها و حاج حسین خرازی [۲] ها را زنده کرد. در همان اوایل ورود به سوریه زبان عربی با لهجه شامی را فرا گرفته بود و به زبان عربی به نظامیان سوری آموزش میداد. با نیروها و افراد بسیار خوش برخورد رفتار میکرد. بسیار بخشنده و با سخاوت بود، هر جا کم و کاستی در محل کارش می دید از جیب خودش خرج میکرد و منتظر بودجه نمیشد.

  • چند خاطره شیرین از ایشان بیان می‌فرمایید.

در سفر به عتبات عالیات در ۱۳ دی ماه ۹۳ که همراه با شهید بودیم و تمام زیارت گاه ها را با شهید زیارت کردیم و مرتب می گفت قدر این موقعیت را بدانید شاید دیگر قسمت نشود.

سفر به سوریه از خاطرات شیرین و بیاد ماندنی بود. برای اولین بار به زیارت حضرت زینب (س) و بعد از ۵ ماه به دیدار فرزندمان می رفتیم. دو هفته ای آنجا بودیم و آخرین ملاقات را در سوریه با فرزندمان داشتیم وبعداز بازگشت به ایران اسلامی ، یکماه بعد هم ایشان شهید شد.

  • اگر خاطره تلخی دارید و آن را مناسب میدانید ، بیان می‌فرمایید.

حادثه و خاطره تلخ خبر شهادت رفقایش را که شنید خیلی ناراحت می شد و همچنین خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی [۳] را که شنید خیلی ناراحت شد. در آن روز ما سوریه نزد شهید بودیم و همه بسیار ناراحت شدیم .

  • ایا شهید وصیت نامه مکتوب و یا شفاهی داشته اند؟ اگر بله بفرمایید چه بوده است؟

طبق گفته برخی از همکارانش در سوریه وصیت نامه مکتوب داشته اند، ولی به دست ما نرسیده است .لکن بصورت شفاهی سفارشاتی همیشه برای ما داشته اند. خط قرمز ایشان مقام معظم رهبری بود و علاقه شدیدی به ایشان داشته و توصیه شان پشتیبانی از ولایت فقیه بود و دیگر مسئله رعایت حجاب بود که بسیار توصیه میکردند . و دیگر اینکه مال حرام در زندگی وارد نشود .که تاثیر بسیار بدی بر روی زندگی و اولادتان میگذارد و دیگر آمریکا و اسرائیل غاصب را دشمنان درجه یک نظام میدانست و می گفت ساده لوحی است که به فکر سازش و مذاکره باشیم .

  • ممنون خواهیم بود ، اگرتوصیه ای ومطلبی دارید به دیده منت بفرمایید .

توصیه ما این است که به توصیح و سفارش شهدا عمل شود و طوری زندگی کنیم و طوری عمل کنیم ،که در روز قیامت مقابل این شهدا سرافکنده نباشیم. شهدا جانشان را دادند، ما برای مردم و انقلاب چکار کرده ایم.

  • اگر توصیه ای نیز برای مسولین دارید، بفرمایید.

مسئولین در هر پست و مقامی که هستند از کارمند جزء و کارگر گرفته تا روسای قوا و فرماندهان همیشه خدا را حاضر و ناظر بر کارهای خود بدانند و مسئولیتی که دارند به نحو احسن انجام دهند و قدر این مردم را بدانند. قدر رهبر عزیز را بدانند، در خط رهبری باشید تا آسیبی به شما نرسد. خودتان شاهدید در زمان هایی کشور توسط وطن فروشان و بیگانگان به بحران شدید می رسید، ولی با هدایت و رهنمود های رهبری، ملت بیدار و کشور آرام میگرفت. پس پشتیبان ولایت فقیه باشیم ان شاءالله همیشه سربلند و پیروزیم.

  • از وقتی که گذاشتید تشکر میکنم وآرزوی موفقیت برای شما وخانوده محترم دارم وان شاالله مقامش متعالی و با اربابش محشور گشته و راهش پررهرو بوده و از عملکرد همه ما که برگردنمان حق دارند، خشنود باشد .

*

شرکت در راهیان نور عید نوروز۱۳۹۱

تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه مالک اشتر -۱۳۹۳

نجف اشرف با پدر- دیماه۱۳۹۳

شهید باب الخانی

دریافت لوح تقدیر برگزیده- آبان ۱۳۹۴

شرکت درپیاده روی اربعین- کربلا – سال  ۱۳۹۵

حرم مطهر حضرت رقیه (س) در شام – ۱۱ دی ۱۳۹۸

رزمنده مدافع حرم درحال دیده بانی در منطقه جنوب حلب سوریه ، در عملیات ازاد سازی خان طومان – ۱۳۹۸

شهید باب الخانی کمی قبل از شهادت در حلب سوریه – بهمن ۱۳۹۸

پیکرشهید حمیدرضا باب الخانی بعداز انتقال به ایران – اول اسفند۱۳۹۸

مزار شهید در قطعه مدافعین حرم در ضلع جنوب غربی مدافعین حرم واقع در گلستان شهدای اصفهان

[۱] شهید محمد ابراهیم همت ، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)  ، متولد ۱۲ فروردین ۱۳۳۴ شهرضا – شهادت در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲  در جزیره مجنون

[۲] فرمانده لشکر ۱۴ امام‌حسین( ع)  ، متولد  ۱ شهریور ۱۳۳۶ اصفهان و شهادت ۸ اسفند ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه

[۳] فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد در ۱۳ دی ۱۳۹۸ به شهادت رسید .

  • نویسنده : با شهید